نشست عربستان، امریکا، امارات و بریتانیا در ریاض

پرونده یمن در دستور کار

درحالی‌ که وزیران خارجه عربستان، امریکا، امارات و بریتانیا برای بررسی پرونده یمن در ریاض گردهم آمده بودند، یک بمب ‌گذار انتحاری با انفجار خود در صف سربازانی که در شهر «عدن » مشغول دریافت حقوق ماهانه خود بودند، ۴۹ نظامی یمنی را کشت.
این نشست چهارجانبه با حضور  جان کری  وزیر خارجه امریکا،  بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا، عبدالله بن زائد آل ‌نهیان وزیر خارجه امارات، عادل الجبیر  وزیر خارجه عربستان و با حضور اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن، در ریاض برگزار و در آن درباره نقشه راه سازمان ملل برای حل بحران یمن بحث و گفت ‌وگو شد. در همین حال، عبدربه منصور هادی رییس ‌جمهور مستعفی یمن، اعلام کرد پیشنهاد طرح نقشه راه برای حل این بحران را به سازمان ملل تقدیم کرده و منتظر پاسخ سازمان ملل است. فرستاده سازمان ملل به یمن تاکنون بارها طرح‌هایی را برای حل بحران ارایه کرده اما هر بار با مخالفت یکی از طرف‌ها مواجه شده است. او به تازه گی نیز طرحی را برای حل بحران ارایه کرد که براساس آن یک نماینده توافقی برای رییس‌ جمهور یمن انتخاب شده که همه اختیارات رییس ‌جمهور به او واگذار می ‌شود   دولت مستعفی یمن این طرح را رد کرده است. همه این تحولات و مشغول ‌بودن جامعه جهانی به بحران سوریه به پیچیده‌ ترشدن بحران یمن منجر شده است.

کشته ‌شدن ٤٩ سرباز یمنی
از سوی دیگر، این پیچیدگی باعث شده گروه تروریستی «داعش» در این کشور هر روز دست به عملیات انتحاری بزند. روز گذشته نیز یک بمب‌گذار انتحاری خود را در صف سربازانی که در شهر عدن مشغول دریافت حقوق ماهانه خود بودند، منفجر کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این حمله در پایگاه نیروهای ویژه تحت امر عبدربه منصورهادی رخ داده است. داعش که مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته، هفته پیش نیز در حمله‌ای مشابه، باعث مرگ ٤٥ سربازی شده بود که منتظر دریافت حقوق ماهانه خود بودند. به گفته کارشناسان، داعش و گروه رقیب آن یعنی «القاعده»، موفق شده‌اند با استفاده از نزاع موجود بین دولت یمن و نیروهای حوثی، حضور خود را در جنوب یمن تقویت کنند.

سفر مشاور ویژه آنگلا مرکل به واشنگتن


مشاور ویژه صدراعظم آلمان به ‌منظور گفت ‌وگو با تیم انتقالی رییس‌ جمهوری منتخب امریکا به واشنگتن می ‌رود. هدف سفر کریستین هویزگن به امریکا دیدار و گفت ‌وگو با تیم انتقال دونالد ترامپ اعلام شده است. براساس نوشته مجله المانی اشپیگل  این سفر در حالی طراحی و برنامه ‌ریزی شده که برلین هنوز به چشم‌ انداز روشنی در قبال حوزه سیاست خارجی دولت آتی امریکا دست پیدا نکرده است.

یک انگلیسی «جان جهادی» جدید داعش


رسانه‌های اجتماعی به‌تازهگی عکس‌هایی را از شخصی به نام محمد رضا الحق منتشر کردند که گفته می ‌شود او مسوولیت سربریدن را برعهده دارد و جانشین « جان جهادی » است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی ‌میل، محمد رضا الحق که ۳۶ سال دارد، از سال ۲۰۱۱ترسایی از پیروان انجم چودری، مبلغ تندرو انگلیسی و بادیگارد شخصی اوست و همواره از سرتا پا لباس سیاه به تن دارد. او از ساکنان شهر بثنال ‌گرین در شرق لندن است و دوربین‌های عکاسان در تعداد زیادی از تظاهرات‌ها در انگلیس از او عکس گرفته ‌اند که در کنار چودری است.

اسماعیل طلبک اف درگذشت



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، اسماعیل طلبک اف  رییس حزب کمونیست تاجیکستان که از 5 ماه پیش به سمت ریاست حزب کمونیست تاجیکستان منصوب شده بود، در سن ۶۱ سالگی درگذشت. وی از سال ۱۹۸۳ در پست حزب کمونیست مشغول به فعالیت شد و سال های ۱۹۹۰- ۱۹۹۳ترسایی مقام عالی کمیته حزب کمونیست ناحیه تیمورملک و سال های ۱۹۹۳- ۲۰۰۰ از مقامات ارشد حزب کمونیست شهر کولاب استان ختلان بود. طلبک اف، جولای سال جاری در سی و دومین انجمن حزب کمونیست تاجیکستان به عنوان رییس این حزب انتخاب شد.

طلبک اف تا زمان رسیدن به مقام رییس حزب کمونیست تاجیکستان معاون اول رییس این حزب بود و برای سه مرتبه نماینده مجلس نماینده گان پارلمان تاجیکستان انتخاب شده بود.

وی همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۳  به عنوان نامزد رییس جمهور در این انتخابات شرکت کرد. حزب کمونیست تاجیکستان از کهن ترین احزاب در این کشور محسوب می ‌شود. این حزب در سال ۱۹۱۸ ترسایی در شهر بخارا تاسیس شده بود. در زمان اتحاد شوروی حزب کمونیست از احزاب حاکم و یکه تاز در تاجیکستان محسوب می ‌شد.

تا اوایل سال ۲۰۱۵ ترسایی تعداد اعضای حزب کمونیست ۴۵ هزار نفر گفته می ‌شد.

 

گرفتاری جهادگرایان و افسران خارجی در شرق حلب

 

شبکه ولتر - به جهادگرایان در شرق حلب اجازه داده شد تا با انتخاب خود شان ‌ یا به گروه القاعده در ادلیب و یا به گروه داعش در رقعه بپیوندند و یا هم اسارت نظامی را بپذیرند. آنها با اتوبوس ها،‌ زیر نظارت و مسوولیت سوریه، روسیه و حضور نماینده سازمان ملل انتقال داده شدند.
شماری از آنها تلاش کردند تا در میان مردم محل داخل شده و خویشتن را پنهان نمایند. ادارات اطلاعاتی  در هنگام ثبت شمار جمعیت ۱۲۰۰۰۰ نفری شهر، موفق به شناسایی و گرفتاری ۱۵۰۰ تن از آنان گردیدند.
فاریس شهابی نماینده و رییس اتاق های تجارت شهر حلب نخستین لیست ناتکمیل ۱۴ افسر خارجی گرفتار شده در زیر زمینی ناتو را انتشار داد. اینها عبارتند از:


-  موتاز کن اوغلو - ترکیه
-  داوید سکات وینر - ایالات متحده
-  داوید شلومو ارام - اسرائیل
-  محمد تمیمی - قطر
-  محمد احمد آسیابان - عربستان سعودی
-  عبدالمنهم فهد الحریج - عربستان سعودی
-  اسلام سلام الظهران الحجلان - عربستان سعودی
-  احمد بن نوفل الدریج - عربستان سعودی
-  محمد حسن الصبیحی - عربستان سعودی
-  حماد فهد الدوسری - عربستان سعودی
-  امجد قاسم الطیراوی - اردن
-  قاسم سعد الشمری - عربستان سعودی
- ایمن قاسم الطحلبی - عربستان سعودی
- محمد الشفیعی الادریسی – مراکش


این لیست تنها شامل نام آن افسران است که پذیرفتند دستگیر شده و هویت خود را افشا نمایند. روشن است که سایر زندانی ها از دولت های مداخله گر دیگر در جنگ بر ضد دولت عرب سوریه نماینده گی می کنند. مطابق با کنوانیسون ژنیو، هیچ عکس و تصویر از آنها انتشار نخواهد یافت.
در ماه فبروری سال ۲۰۱۲ در حدود ۴۰ افسر ترک و ۲۰ افسر فرانسوی با میانجیگری میخائیل فرادکوف رییس سازمان اطلاعات روسیه و یا بطور مستقیم به ادمیرال ادوارد گیوو ( آمر ستاد ارتش فرانسه در مرز کشور لبنان) تحویل داده شدند./ تارنمای شبکه ولتر/ برگردان: فرهاد بارکزوی

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ ۴/ ۱۶ـ ۱۹۱۲