سرنخ ترورهای المان درعربستان سعودی است

تارنماي اشپیگل روز جمعه در سایت خود در شبکه اینترنت فاش کرد؛ سازمان اطلاعات المان وجود ارتباط بین مجریان دو حمله اخیر گروه تروریستی داعش در المان با عناصر این گروه که در عربستان و کشورهای دیگر مقیم هستند، تایید کرده است.

اشپیگل افزود: کارشناسان سازمان اطلاعات المان بعد از بررسی محتوای دو تلفون همراه دو مجری حملات اخیر در این کشور به نتیجه یاد شده رسیده اند.

المان ماه گذشته شاهد یک سری حملات بود، اما برلین اعلام کرد که تنها دو مورد آن ماهیت تروریستی داشته است. در روز ۱۸ جولای گذشته، یک پناهنده افغان ۱۷ ساله مسلح به ساطور و چاقو به مسافران قطاری در حال عزیمت به شهر وروتسبورگ حمله کرد که به زخمی شدن خطرناک چهار نفر منجر شد.

براساس اطلاعات اشپیگل به نقل از منابع نزدیک به سازمان اطلاعات المان، این جوان با یک عنصر داعشی از طریق چت در ارتباط بوده است.

این روزنامه افزود: این مزدور داعشی ناشناس به جوان افغان پیشنهاد اجرای حمله ای نظیر کشتار شهر نیس را داده است؛ یعنی با یک تیزرفتار به سمت گروهی از مردم یورش ببرد اما مجری حمله این گزینه را نپذیرفته و گفته است که گواهینامه راننده گی ندارد. این جوان به جای آن به مسافران قطار حمله کرده است. او در یک پیام دیگر به دوستش نیز گفته که «وعده دیدار ما در بهشت».

در همین حال، وزارت اطلاعات المان معتقد است پناهجوی سوری که خودش را در شهر آنسباخ در روز ۲۵ جولای منفجر کرد، درصد خود کشی نبوده، بلکه انفجار تصادفی روی داده است. این سازمان معتقد است که این فرد قصد رها کردن کیسه حاوی بمب در منطقه ای داشته اشت که مراسم جشنواره موسیقی در آنجا برگزار شده است. این فرد قصد داشته تا بمب را از راه دور منفجر کند.

محتوای تلفون همراه این پناه جوی سوری ثابت می کند که با یک عنصر داعشی در کشور دیگری در ارتباط بوده است و این فرد از او خواسته است تا تصاویر انفجار را گرفته و برایش ارسال کند.

در همین ارتباط  امروز مقامات عربستان سعودی وعده سپرد در روشن ساختن قضیه با دولت المان همکاری می نمایند.

 

عربستان، ترکیه و قطر صحنه گردان نبرد تروریست‌ها در حلب

یک رسانه عربی با اشاره به فهرست گروه‌های تروریستی موجود در حلب تاکید کرد که این گروه‌ها از سوی  عربستان، ترکیه و قطر اداره می‌ شوند.

به گزارش روزنامه السفیر، در مطلبی با انتشار فهرست گروه‌های تروریستی که در نبرد علیه ارتش سوریه در حلب مشارکت دارند، به کشورهایی که این گروه‌ها را مدیرت می ‌کنند، اشاره کرد.

این فهرست که به محور قطر، عربستان و ترکیه وابسته است و مستقیما زیر نظر سرویس اطلاعاتی ترکیه فعالیت می‌کند، عبارت است از:

گروه تروریستی النصره، فیلق الشام، اجناد الشام، لوا الحق، نورالدین الزنکی، لوای١٦، وحزب الاسلامی الترکستانی.

بر اساس اعلام اتاق عملیات سوریه در حلب، این گروه‌های تروریستی خود را برای موج دوم حمله آغاز می ‌کنند و ده‌ها عامل انتحاری برای پیوستن به صفوف گروه تروریستی حزب اسلامی ترکستانی اعلام آماده گی کرده‌اند و 5 تیزرفتار بمب ‌گذاری شده نیز برای مرحله بعد آماده شده است.

گروه‌ های تروریستی برای حمله به غرب و جنوب حلب، همچنان به طور گسترده به ترکیه متکی هستند و بدون کمک ‌های ترکیه، گروه های تروریستی نمی‌ توانند این نبرد را که نیازمند امداد رسانی تسلیحاتی مستمر است، مدیریت کنند.  بنابراین این کمک ‌های تسلیحاتی یا باید با کمک و حمایت های ترکیه به دست تروریست ها برسد یا از طریق راه های این کشور.

امریکایی ها همچنان به طولانی شدن جنگ و فرسایش توان ارتش سوریه دل بسته‌ اند و دیگر برای تحقق این خواسته خود به میانجی گران اکتفا نمی ‌کنند و اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر عدم اکتفا به تفاهم با روسیه برای باقی ماندن در سوریه گواه این امر است.

 

تعلیق مذاکرات صلح یمن در کویت تا اطلاع ثانوی


فرستاده سازمان ملل متحد به یمن از تعلیق مذاکرات صلح طرف‌های درگیری در یمن از روز شنبه تا اطلاع ثانوی خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه،  اسماعیل ولد الشیخ ، دیپلمات موریتانیایی و فرستاده سازمان ملل برای یمن، در گفت ‌وگو با تلویزیون دولتی کویت  اعلام کرد مذاکراتی که در تاریخ ۲۱ اپریل آغاز شده بود، از روز شنبه متوقف می ‌شود و در آینده دوباره از سرگرفته خواهد شد. البته وی اشاره‌ ای به زمان و مکان ازسر‌گیری این مذاکرات نکرد. او اظهار داشتد: در این مذاکرات پیشرفت‌های حاصل شده است و تمامی مسایل اختلافی در ۹۰ روز گذشته بحث و بررسی شده است.

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ۱ / ۱۶ـ ۰۶۰۸