اردوغان و مرکل در وارسا با یک دیگر دیدار کردند

انقره بر مدار ترمیم به صرافت افتاده تا هر رابطه آسیب ‌دیده‌ای را ترمیم کند؛ حالا فرقی نمی ‌کند ریشه این اختلاف به سقوط هواپیمایی در چند ماه پیش، حمله به کشتی کمک ‌رسانی در چند سال پیش یا حتا قتل عامی وحشیانه در چند دهه پیش بازمی ‌گردد. این شرح حال این ‌روزهای «رجب طیب اردوغان»، رییس ‌جمهوری ترکیه است که شاید در سایه تمامی تهدیدهای بالقوه و بالفعل تروریستی که کشورش را به چالش می‌ کشد، تنها راه چاره را گشودن آغوش خود به روی تمامی دوستان و دشمنان پیشین می‌ داند.
درست به همین دلیل است که در شرایطی که پس از اسراییل و روسیه، حتا زمزمه‌هایی از چرخش دولت عدالت و توسعه به سمت دمشق نیز به گوش می ‌رسد، اردوغان در آخرین تلاش خود برای ترمیم روابط، المان را برگزیده است؛ المانی که پارلمانش همین یک ماه پیش، با تصویب قطع‌ نامه‌ای ترکیه یا دقیق ‌تر بگوییم، امپراتوری عثمانی را به نسل ‌کشی‌ها ارمنی‌ها در سال ١٩١٥ ترسایی متهم کرده بود. رهبران دو کشور در حالی روز شنبه و در حاشیه اجلاس سران ناتو در وارسا با یکدیگر به گفت ‌وگو نشستند که این دیدار خصوصی، اولین از نوع خود پس از تصویب قطع‌ نامه مذکور از سوی پارلمان المان بوده است؛ قطع ‌نامه‌ای که روابط دو کشور را در اغما فرو برده و سبب شد انقره نه ‌تنها سفیر خود را از برلین فرابخواند، بلکه مانع از دسترسی نماینده گان پارلمانی المان به پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب شرقی ترکیه شود که مدتی است میزبان نزدیک به ٢٥٠ سرباز المانی فعال در عملیات ناتو علیه تروریست ‌های داعش در عراق است.  اما هرچه بود، به نظر می ‌رسد روابط این دو کشور که از قضا منافع‌ شان در قبال بحران پناه‌جویی از هم جدایی‌ ناپذیر می ‌نماید، رو به ترمیم است. این دست ‌کم ادعای «آنگلا مرکل»، صدراعظم المان است که در کنفرانسی خبری پس از دیدار روز شنبه، از فضای سازنده گفت ‌وگوها با اردوغان سخن گفته است. او در حالی اعلام کرده گفت‌ وگوها با هدف رفع تمامی منازعات موجود، در فضایی بسیار سازنده و جدی صورت گرفته که به گفته برخی منابع نزدیک به اردوغان، صدراعظم المان تاکید کرده تمامی تلاش خود را می‌ کند تا با وجود تصویب قطع ‌نامه جنجالی درباره کشتار ارمنی‌ها، مانع از لطمه‌ خوردن روابط  دو کشور شود.
مرکل البته در پاسخ به این سوال که آیا تمامی مناقشات جاری بین دو کشور به کلی برطرف شده، خاطرنشان کرده چنین اختلافاتی صرفا از مجرای مذاکراتی در این سطح  امکان رفع و رجوع ندارد، اما مهم آن است که دو طرف اولین گام را در مطرح ‌کردن محورهای اختلاف برداشته‌اند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، اردوغان در جریان دیدار خصوصی خود با مرکل، به ‌شدت بر ناراحتی دولت اش از تصویب قطع ‌نامه موردنظر تاکید کرده و از صدراعظم المان خواسته است تا با ذکاوت مانع از آن شود که روابط دو کشور در سایه چنین مجادلاتی قرار بگیرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از برخی منابع ترک، اردوغان همچنین در پاسخ به خواسته مرکل مبنی بر صدور دوباره مجوز ورود نمایندگان پارلمانی آلمان به پایگاه هوایی اینجرلیک، وعده بررسی این درخواست را داده است؛ هرچند مدعی شده این پایگاه نظامی محلی برای نمایش عمومی و بازاریابی نمایندگان المانی نیست. اما ترکیه جدا  از آنکه می‌ تواند با صدور مجوز دسترسی به پایگاه هوایی اینجرلیک، نماینده گان بوندستاگ، پارلمان المان را در تایید بودجه نظامی و زیرساختی ارتش یاری کند، نقش مهمی هم در کم‌ کردن بار پناه‌جویان از روی دوش المان دارد که برای مثال در همین یک سال گذشته یک ‌میلیون نفر از آنان با عبور از دریای اژه و ورود به خاک یونان، پا به قاره سبز گذاشته و اغلب در المان جاگیر شده‌اند.
این البته نقشی است که به نظر می ‌رسد ترکیه تا اکنون به‌ خوبی از عهده آن برآمده و سبب شده صدراعظم المان در دیدار خصوصی خود با اردوغان، رضایت اش را از پایبندی انقره به وعده‌اش مبنی بر جلوگیری از ورود موج پرشتاب پناه‌جویان به خاک اروپا اعلام  کند. لزوم همکاری‌های اطلاعاتی در راستای مبارزه با جنگ جویان خارجی که به تروریست‌های داعش در سوریه می ‌پیوندند نیز یکی دیگر از محورهای گفت ‌وگو بین سران دو کشور بوده که هر دو به سهم خود از بزرگ‌ ترین قربانیان بازگشت این جنگ‌ جویان داعشی به خاک کشور میزبان برای انجام عملیات تروریستی بوده‌اند./ شرق

 

تونی بلر به بوش : «هرچه شود با تو هستم! »


جان پریسکات، معاون « تونی بلر»، صدراعظم پیشین بریتانیا می‌ گوید، جنگ عراق یک « تصمیم غیرقانونی و فاجعه‌ بار» بوده و او از کهنه‌ سربازان کشورش و به‌ ویژه بازمانده گان سربازان کشته ‌شده در عراق عمیقا عذرخواهی می‌ کند.به گزارش بی‌بی‌سی، پریسکات همچنین حمایت بی ‌چون‌ وچرای بلر از « جورج دبلیو ‌بوش»، رییس‌جمهوری سابق امریکا، را « ویرانگر» خوانده است.

جان پریسکات که در بین سال‌های ۱۹۹۷ ـ ۲۰۰۷ معاون تونی بلر بود، در یادداشتی نوشته: « با نهایت تاسف و خشم » باید با کوفی عنان  سرمنشی پیشین سازمان ملل متحد همراه شوم که معتقد بود جنگ عراق یک جنگ غیرقانونی بود. او که امروز یکشنبه در « ساندی میرر» یادداشت خود را منتشر کرده، همچنین از جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، به علت عذرخواهی‌اش تقدیر کرده است. کوربین پس از انتشار نتایج تحقیق و تفحص از پرونده جنگ عراق که هفته پیش منتشر شد، رسما به‌عنوان رهبر حزب کارگر (که قدرت را در آن زمان در دست داشت) از مردم کشورش عذرخواهی کرد. تونی بلر، نخست ‌وزیر وقت در آن سال، طی نامه ‌ای به بوش نوشته بود: «هرچه شود با تو هستم ».گزارش هیات تحقیق درباره نقش بریتانیا در جنگ عراق چهارشنبه گذشته، هفت ‌سال پس از آغاز تحقیق منتشر شد.

 

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ ۳/ ۱۶ـ ۱۱۰۷