یادداشت یک رفیق*

(۲)

در دنیای بی کرانه وبی سانسور و حدود مجازی ، در برگه های شمار ازیاران با نوشته های بر خوردم که متاسفانه نه محتوای علمی دارند ونه مستندات تاریخی ، درحالیکه این رفقا زمانی خود در پویش چپ وبه قول ایشان « جنبش دادخواهانه » حضور فعال داشتند و پویایی آن جریان با نقش این همراهان نیز گره خورده بود، کنون آن تاریخ و شخصیت های اثرگذار و پیش کسوت آنرا با سنگ بغض وکین  سنگسار می نماینآواثر گذاری وکارکرد تاریخی ان بزرگان وکنون موثریت و تکاپوی همراهان خود را سادهلوحانه وظالمانه فرومیکاهند.

نباید فراموش کرد که جریان داد خواهانه و به سخن امروزی ، ترقیخواهانه به تلاش درخور ستایش همان نسل پیشتاز جامعه افغانی ، بدون چینش غرض آلود وسلیقه یی شخصیت های آن رود بارکلید خورد.

همه رهبران جریان دموکراتیک بدون استثنا از نخبه گان جامعه ای افغانی بودند که بدون شک و تردید تا آخرین نفس هستی برای استقرار نظام عادلانه تلاش ورزیدند.

یاد شان گرامی !

این رفقا ناسنجیده و ساده لوحانه یک رهبر را در برابر رهبر دیگری آن شط روشن تاریخ چب قراردادن و شخصیت های طراز اول آن جنبش را با واژه های مسموم کوبیدن ، بستر و جغرافیای ترورشخصیت ها را پهن میکنند . شماری با سقوط آزاد و شرم آور از قله بلند  انتر ناسیونالیزم به حفره قومی ، زبانی وسمتی ابهت آن  جریان با خروش زمان را در کوچه‌ های دربدر تاریخ شوک آورانه به فراموشی می سپارند که با درد ودریغ  عصبیت و بی خردی خود را رونمایی دارند.

به یاد داریم که فورمول امریکایی تقسیم پست ها براساس قوميت چگونه مرزهای قومی را پررنگ ساخت وبه پیکر وفاق ملی در جامعه ما چی آسیب هایی وارد نمودند. باید این بایسته را بدانیم که حقوق شهروندی و ایجاد فرصت های مساوی و برابر درحوزه های سیاسی اقتصادی... همگرایی و‌ کار مشترک را برای همه تبارها و گروه های مختلف قومی رقم می زند نه کوبیدن بر طبل قوم گرایی !

 رفقا!

جریان ترقیخواهان تا این اکنون از زیر آوار فروپاشی و بحران  قامت راست نکرده و پایگاه فکری خود را نیز باز تعریف ننموده است.

 توجه کنید که حرکت جمعی انسانی مستلزم یک تفکر است ، تفکر جانمایه و نقطه عزیمت حرکت میباشد .

رفقا تفکر ایجاد کنید !

فوریت و اولویت این پویش وکنون این مجموعه چی است ؟

کیستی آن با کدام مولفه ها تعریف میشود  تا هویت اش را بازآفرینی وکسب نماید، و ده ها پرسش دیگری از این گونه مطرح است . با تحجر ، تعصب و دیدگاه کلاسیک به مطالبات واقتضایات

جنبش ترقیخواهانه امروزین نمیتوان پاسخ مناسب داد.

هرگاه  به این جریان اگاهانه  و بی تردید وفادارید ، جمعی به این پرسش ها در کنونیت پاسخ در خور نیاز دهید !

تاریخ نوشته میشود، نه آنگونه که این رفقا میخواهند. 

با درود

 

* نام نگارنده نزد بامداد محفوظ است.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۴ـ ‍۱۱۰۸ 

Copyright ©bamdaad 2024