چرایی نارندرا مودی در روسیه

 

احمد شاهین

 

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بروزهای ۸ و ۹جولای  ۲۰۲۴ از رهبر بزرگترین  دموکراسی جهان در کشورش میزبانی کرد. از نارندرای ملی گرا که گفتمان چین هراسی را وارد قلمرو سیاست خارجی اش نموده و در راستای دکترین امنیت ملی دولت اش از همکاری های نظامی با روسیه نیز سود میبرد، درحالیکه پوتین پسا انتخاب شدنش از کشور اژدها دیدن کرد وبا امضای اسناد مشارکت وروابط استراتیژیک با آنکشور پیوند میان هردو ابر قدرت را وارد فاز جدید نمود. این رفتار پرمعنای پوتین رویکرد فرصت گرایانه وعمل گرایانه و ایجاد توازن در روابط خارجی با دریافت از واقعیت های ژیوپولیتیک جهانی او را به هدف فراهم آوری زمینه های استراتیژیک پدیدار میسازد.

استقبال گرم از مودی که با رقص واهنگهای هندی وسرودهای ملی هردو کشور عجین  بود، گرچه به گونه ای نمادین گویای روابط دوستانه و نزدیک انکشورها میباشد ، ولی اهمیت وعمق مناسبات هردو جانب در برهه حساس تاریخی را درجهان که در تلاطم تقابل شرق به رهبری روسیه و چین از یک طرف وغرب به رهبری امریکا از سوی دگر گرفتاراست، نشانه دارد.

روسیه به عملیات ویژه  نظامی تا رسیدن به اهداف اعلامی اش بی تردید در اوکرایین ادامه میدهد وناتو کماکان از طریق یاری به کیف با ابزار ترکیبی از منظر تعریف جنگ ها، تمام قد وارد معرکه اوکرایین گردیده است، درچنین گرماگرم ، این سفر را نیز اهمیت ویژه می‌ دهد. ناتو در اجلاس  واشنگتن تکاپو داشت تا جبهه ی ضدروسیه را توسعه بخشیده و این هماورد را به انزوا ببرد در چنین جوی جهانی حضور مودی از آدرس یکی از پرنفوس ترین کشور جهان با پوتنسیال بالایی اقتصادی در روسیه، مسلماْ این تلاش غرب جمعی را به چالش میکشد.

بدانگونه که هند قبلا بفرایند تحریم های غرب علیه روسیه نه پیوسته وعملیات نظامی انکشور به اوکرایین را محکوم ننموده است ، نیز فرصت گرایی مودی را به روز می آورد. در آغوش کشی های دورهبر، لبخندها وملاقات غیررسمی سه ساعته پوتین بامودی ایماها رمزها وپیام های نمودداشت که دست رد هند به جبهه اعلامی غرب علیه روسیه را با برجستگی نمایان میسازد.

کار برد واژه های چون « به دیدار دوستم میروم » از سوی مودی ومشارکت استراتیژیک هردوکشور که در اسناد امضا شده وسخن پایانی ملاقات ها پدیدار شد.،نیز در سنت دیپلوماتیک حاکی از ارزشمندی مناسبات و نیازهای جوپولیتیک هردو بازیگری صحنه جهانی میباشد.

لبخندهای پوتین که در ملاقات با مودی به وضوح خودباوری وشادی او از حضور این مهمان مهم را آشکار میساخت، نیز بگونه یی تلاشهای غرب در جهت انزوا و تضعیف روسیه با ابزار تحریم ها را به سخره میگرفت.

کنونیت سفر مودی از اینجهت نیز حایزاهمیت است که جهان دربستر داغ گذار بسوی تجدید و تکوین در پویش میباشد ودراین بحبوحه سند مشارکت استراتیژیک روسیه وهند مشمول همکاری ها در حوزه های انرژی، تکنالوژی هسته یی ، نظامی و افزایش داد وستد تجاری میان آنها تا صد میلیارد دالر، وزنه را به پهلوی جبهه ای شرق  سنگینی میبخشد، بویژه اینکه هردو جانب به ثبات و امنیت بین المللی در جهان چند قطبی تاکید ورزیدند.

باتوجه به اصرار دراین آواخرنماینده رسمی وزارت خارجه هند، رندهیرجسوال نیز گفت: « هند میتواند نحوه ایجاد ر‌وابط با دولت ها را انتخاب کند و ایالات متحده  امریکا باید اینرا درک کند.در دنیای چند قطبی همه کشورها آزادی انتخاب دارند. »  در کنونیت ما درک وابسته گی متقابل اقتصادی به عنوان یک اصل در روابط میان بازیگران عرصه بین‌الملل زمینه ساز رویکردهای مناسب کنشگران در رقابت‌ها درپهنه جهانی می شود. مثلیکه ایندو بازیگر به این گزاره به گونه‌ بایسته درعرصه رفتاری و « دیپلوماسی راه  »  توجه دارند. آن‌ گونه که هردو رهبر در جهان انارشیک امروزین طیف استراتیژیک منافع کشورهای شانرا در میدان ، در مدار نیل، کلید میزنند. نکته اینکه امریکا باید به این  کنونیت تمکین کند که عصر پایان جنگ سرد به انتهای خود رسیده ، مهر قطعی خورده و نهادهای وابسته به این مرحله ی کم پای تاریخی نیز کارکرد و موثریت وابسته به این مرحله ی کم پای تاریخی نیز کارکرد و موثریت کلاسیک خود را از دست داده است. اکنون مولفه ‌های سازنده قدرت غرب نمی ‌تواند  به اقتضائات ژئوپلیتیکی دنیای امروزین پاسخ دهد، زیرا درخت تنومند شرق و زیر شاخه های آن  با شتاب در حال قدکشیدن و رویش است. 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۳/ ۲۴ـ ۰۲۰۸

 Copyright ©bamdaad 2024