نظامیان حاکم بر کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو در بیانیه پایانی نشست مشترک سران اعلام کردند که تصمیم به برداشتن گام‌ های دیگری در راستای تعمیق وحدت بین کشورهای شان هستند و از این رو یک پیمان « کنفدراسیون کشورهای ساحل » را امضا کردند. این اتحاد نشان داد که این سه کشور مصمم به کوتاه کردن دست بلوک غرب بر افریقا هستند.

سه کشور یاد شده در ماه جنوری خروج خود از جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا را که یک بلوک بندی غربی بود اعلام کردند، سازمانی که به نظر آنها توسط فرانسه، قدرت استعماری سابق رهبری می شود و کشورهای افریقا را استثمار می کند.

جنرال عبدالهامان تیانی، رییس دولت نیجریه در افتتاحیه اجلاس سه کشور یاد شده گفت: « مردم ما به طورغیرقابل برگشتی به جامعه اقتصادی غرب افریقا آن پشت کرده اند.»

پس از قیام ۲۶ جولای ۲۰۲۳ ترسایی افسران نیجر به رهبری جنرال تیانی، روابط با غرب و بویژه فرانسه به طور قابل توجهی با جامعه اقتصادی غرب افریقا رو به سردی گذاشت.

رهبران کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب افریقا با هدایت فرانسه بلافاصله تحریم‌ های اقتصادی سنگینی را علیه نیجر آغاز کرده و تهدید کردند که برای بازگرداندن محمد بازوم، رییس ‌جمهور سرنگون شده، متوسل به قدرت نظامی خواهند شد.

این تهدید به جایی نرسید زیرا نیجر بلافاصله دست دوستی روسیه را فشرد و پشت جبهه خود را تقویت کرد. تحریم ها در فبروری لغو شد، اما روابط بین کشورهای سه گانه با جامعه اقتصادی غرب افریقا همچنان سرد است.

اتحادیه غرب افریقا نشست سران کشورهای خود را هفته گذشته در ابوجا برگزار کردند، جایی که مسیله روابط با کشورهای ساحل (آ ای اس ـ بورکینافا سو و مالی و نیجر )  در فهرست گفت وگوها قرار خواهد گرفت.

کشورهای ساحلی بورکینافا سو و مالی و نیجر در ماه مارچ یک نیروی مشترک نظامی برای مبارزه با جهادی هایی که به طور منظم به سرزمین های آنها حمله می کنند، تشکیل دادند. آنها همچنین می خواهند منابع خود در بخش های استراتیژیک مانند زراعت، آب، انرژی و حتا ترانسبورت را « ادغام کنند ». آنها همچنین خواستار استفاده بیشتر از زبان های محلی در رسانه های عمومی و خصوصی کشورهای شان هستند. / ر ت

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۴ـ ۰۹۰۷

Copyright ©bamdaad 2024