ارتش اسراییل سیستم خدمات صحی در غزه  را نابود می کند.  ویرانه های مجتمع الشفا شاهد جنایات جنگی است.



کارین لوکفلد

زکاریا آل‌ سرسک، پسر۱۲ ساله، در بیمارستان الاقصی در مرکز غزه، در منطقه دیرالبلح، به طور داوطلبانه کار می ‌کند.شبکه خبری الجزیره قطر از این پسر در حالی که تخت بیمارستانی را در راهروهای شلوغ بیمارستان هل می ‌دهد، فیلمبرداری کرده است. او فریاد می‌زند: «جای باز کنید!» و کمی بعد می‌گوید که هر آنچه را که می ‌داند از پزشکان و کادر پزشکی یاد گرفته است. او سوزن می ‌زند و آنها را برمی ‌دارد، عکس ‌های رادیولوژی را جابجا می ‌کند و هرجا که نیاز باشد کمک می ‌کند. او می ‌گوید که پزشکان کمک زیادی در بیمارستان ندارند و به همین دلیل او اینجا است.
دکتر ایاد ابوسهیر، مدیر کلینیک الاقصی، از کمک این پسر خوشحال است. او می ‌گوید که این کودک از خانه ‌اش آواره شده، پسر خوبی است و همیشه برای کمک حاضر است. دکتر ایاد می ‌گوید که کادر پزشکی ۱۷۰ روز است که به طور شبانه ‌روزی کار می ‌کنند و خسته شده‌اند.
زکاریا می ‌گوید که وقتی بزرگ شود می ‌خواهد دکتر شود. «امیدوارم وقتی جنگ تمام شود.»
اداره اطلاع‌ رسانی رسمی در نوار غزه آمار تخریب‌های انجام شده توسط ارتش اسراییل در ۱۸۵ روز گذشته جنگ را منتشر کرد. طبق این آمار، ۴۰۲۰۷ نفر کشته شده‌اند که شامل مفقودان نیز می‌ شود که احتمالاً اجساد آنها زیر آوار است. ۳۳۲۰۷ جسد در بیمارستان‌ها ثبت شده است. ۱۴۵۲۰ نفر از این کشته‌ شده گان کودک و ۹۵۶۸ نفر زن هستند.*
تا پایان روز جمعه، ۱۸۹مین روز جنگ، تعداد کل کشته‌های ثبت‌شده به ۳۳۵۳۴ نفر افزایش یافت. در میان کشته ‌شده گان، سه پسر و چهار نوه اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، نیز حضور دارند. خودروی آنها در نزدیکی اردوگاه شاطی در غزه هدف حمله موشکی دقیق اسراییلی قرار گرفت. آنها در اولین روز عید فطر در راه دیدار با اعضای خانواده خود برای جشن بودند.
طبق فهرست اداره اطلاع‌ رسانی رسمی غزه، تعداد کشته ‌شده گان کادر پزشکی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و عاجل ۴۸۵ نفر اعلام شده است. ۱۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان از مراقبت ‌های پزشکی محروم هستند و ۳۵۰ هزار بیمار مبتلا به بیماری‌های مزمن نیز دارو ندارند. ۳۱۰ پزشک نیز توسط اسراییل دستگیر شده‌اند.

ارتش اسراییل در حملات خود ۱۷۱ ساختمان دولتی، ۱۰۰ مدرسه و دانشگاه را ویران کرد. ۳۰۵ مدرسه و دانشگاه نیز به طور جزیی تخریب شده، ۳ مسجد و ۲۹۷ مسجد به طور جزیی و ۲۲۹ مسجد به طور کامل تخریب شده‌اند.

۳۲ مورد از ۳۶ بیمارستان و همچنین ۵۳ مرکز بهداشتی از کار افتاده‌اند. ۱۲۶ آمبولانس نیز منهدم شده است.
ششم اپریل، نماینده گان سازمان صحی جهانی برای اولین بار پس از عقب ‌نشینی ارتش اسراییل در اول اپریل، توانستند به مجموعه پزشکی بیمارستان شیفا در غزه، پایتخت اسراییل، دسترسی پیدا کنند.
تدروس آدانوم گبرایسوس، مدیر کل سازمان صحی جهانی، این بیمارستان را که زمانی « ستون فقرات سیستم بهداشت و درمان غزه» بود، به « پوسته‌ای خالی با گورهای انسانی» تشبیه کرد.
هیات اعزامی سازمان صحی جهانی هیچ بیمار زنده‌ای را پیدا نکرد و تقریباً تمام ساختمان‌ها و تجهیزات پزشکی ویران شده بود.این مجموعه دیگر قادر به ارایه خدامات پزشکی نیست و مردم در معرض خطر مهمات منفجر نشده قراردارند.
طبق اولین گزارش سازمان صحی جهانی، شعبات عاجل، اتاق عملیات و بخش طفل و مادر بطور کامل بمباران و سوزانده شده است. همچنین دیوارهای شعبات عاجل و  مراقبت‌های ویژه نوزادان تخریب شده است.
هیات اعزامی سازمان صحی جهانی اعلام کرد که حداقل ۱۱۵ تخت در بخش عاجل نابود شده، ۱۴ دستگاه انکوباتور نوزادان و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی و سیستم اکسیجن بیمارستان از بین رفته است.همچنین دستگاه‌های سی ‌تی ‌اسکن ، سامان الات جراحی، مواد ضد عفونی و سایر تجهیزات پزشکی غیرقابل استفاده هستند.
درمحل‌هایی که قبلاً بخش عاجل، بخش اداری و اتاق جراحی قرار داشت، گورهای متعددی پیدا شد. بسیاری از اجساد به طور سطحی دفن شده بودند و اعضای بدن آنها در معرض دید بود. طبق گزارش سازمان صحی جهانی، حداقل پنج جسد بدون پوشش در معرض گرما قرار گرفته بودند.
بوی تند اجساد درحال پوسیدن در سراسر محوطه بیمارستان شیفا به مشام میرسید.
سازمان حقوق بشری « یورومد مدیترانه » نیز از شهادت شاهدان عینی و دفن اجساد در حیاط مجموعه خبر داده بود. این سازمان مدعی است که ارتش اسراییل در سردخانه بیمارستان مرتکب شکنجه و اعدام شده است.
« یورومد مدیترانه » تخمین می ‌زند که بیش از ۱۵۰۰ نفر در «عملیات» ارتش اسراییل در بیمارستان الشفا کشته، زخمی یا مفقود شده‌اند.
مدیر موقت شفاخانه به سازمان صحی جهانی گفت که بیماران در طول محاصره بیمارستان توسط ارتش اسراییل بدون غذا، آب، مراقبت‌های بهداشتی، بهداشت و امکانات بهداشتی مجبور به زنده گی بودند. آنها با تهدید اسلحه مجبور به جابجایی بین ساختمان‌ها شده بودند و حداقل ۲۰ بیمار جان خود را از دست داده بودند./ روزنامه یونگه ولت

 * منابع المانی امروز رقم زنان کشته شده توسط رژیم صهیونیستی اسراییل را به بیش از ۱۰۰۰۰ زن گزارش کرد .

منبع تصویر : رویترز

 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۳/ ۲۴ـ ۱۶۰۴

Copyright ©bamdaad 2024