کارشناسان چینی:

حمایت یکجانبه امریکا از اسراییل آتش تنش‌ها را شعله ‌ورتر می‌ کند

 

به باور کارشناسان چینی، تصمیم یکجانبه امریکا برای ارسال سلاح و کشتی جنگی به اسراییل پس از حملات حماس، آتش تنش‌ها را شعله‌ ورتر خواهد کرد که منجر به بحران انسانی بیشتری خواهد شد.

به گزارش گلوبال تایمز، به گفته کارشناسان چینی پاسخ اشتباه واشنگتن برای ارسال سلاح به اسراییل پس از حمله غافلگیر کننده منجر به افزایش تنش ها و شعله ورتر کردن آتش درگیری می شود که خود بحران انسانی بیشتری را ببار خواهد آورد. این واکنش اشتباه امریکا نیز نشانگر سیاست های شکست خورده این کشور در خاورمیانه است.

با تکرار تاکتیک شعله ورتر کردن آتش جنگ که در مناقشه اوکرایین و روسیه نیز انجام داد، امریکا می خواهد کشورهای دیگر از جمله چین را نیز برای اقدامی مشابه تحت فشار قرار دهد تا حماس را محکوم کنند. امریکا می خواهد از نظر اخلاقی چین را از ماجرا دور کند. اما سفر چاک شومر سناتور امریکایی می تواند دریچه دید واشنگتن برای درک موضع چین درباره مناقشات منطقه خاورمیانه را روشن کند.

لوید آستین وزیر دفاع امریکا روز یکشنبه گفت فرمانی برای ناوهواپیمابر جرالد آر فورد و ۵ موشک هدایت شونده کروز و ناوشکن که درحال حاضر در دریای مدیترانه هستند صادر کرده تا به بخش شرقی این دریا نزدیک اسراییل بروند.

حماس روز یکشنبه اعلام کرد امریکا با اعزام ناو در مناقشه و حمله به مردم فلسطین مشارکت دارد.

مایو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز گذشته در پاسخ به اظهارنظر درباره ارسال تجهیزات نظامی از سوی امریکا به اسراییل گفت چین باور دارد گفت وگو و مذاکره راه های اساسی برای حل مساله است. وی همچنین افزود: « ما از همه طرفین می خواهیم با اعلام آتش بس و توقف جنگ در زودترین زمان ممکن از افزایش تنش و بدترشدن شرایط اجتناب کنند.  »

وی همچنین تاکید کرد چین عمیقا از تلفات انسانی مناقشه اسراییل و فلسطین متاسف است و همچنین افزود این کشور هرگونه خشونت و حمله به شهروندان غیرنظامی را محکوم می کند و موضع چین پایدار است. طی سال گذشته چین فعالانه از احتمال از سرگیری مذاکرات صلح در خاورمیانه حمایت و استقبال کرده بود.

ناظران چینی گفتند جانبداری عملکرد معمول امریکا در مناقشات بین المللی است که در نهایت تنها آتش جنگ را شعله ورتر می کند.

تیان ونلین محقق روابط بین المللی معاصر در بنیاد چین در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت اسراییل توان نظامی بیشتری نسبت به فلسطین دارد. اگر امریکا خواهان صلح بود باید برای آرام کردن شرایط به جای حمایت یکجانبه از اسراییل تلاش می کرد.

شرایط در نوار غزه با حمله صبح دیروز اسراییل پرتنش تر شد و براساس گزارش سی بی اس تعداد کشته شده گان در برابر جنگجویان فلسطینی به بیش از هزار و ۱۰۰ نفر افزایش یافت.

کارشناسان خاورمیانه معتقدند تنش ها درهفته های آینده افزایش و ادامه خواهد داشت. از طرفی موقعیت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راست گرای اسراییل درصورتی که پاسخی کوبنده به جدی ترین حمله ای که اسراییل به خود دیده است ندهد به خطر خواهد افتاد و از سوی دیگر به نظر نمی رسد حماس نیز عقب نشینی کند، چرا که این حمله پاسخی به حمایت امریکا از عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسراییل تعبیر می شود. /صدای مردم

 

 بامـداد ـ دیدگاه ـ ۴/ ۲۳ـ ۱۱۱۰

Copyright ©bamdaad 2023