درحاشیه رخدادهای خونین پیرو

 

رییس جمهور چپ گرای پیرو ششمین رییس دولتی کشور است که طی شش سال گذشته توسط پارلمان برکنار می شود. او هفده ماه پس از انتخاب اش درمقام ریاست جمهوری دستگیر شده است. رقابت در حزب او و اردوگاه او مانع از تشکیل جبهه متحد علیه بورژوازی شد. بر اثریک کودتای پارلمانی بدون تانک یا اسلحه، پدرو کاستیو ، از مقام خود خلع شد.

۷ دسامبر امسال، در پایان یک روز باورنکردنی، رییس جمهور چپ گرای پیرو به مدت پانزده روز در پایگاه نیروهای ویژه پولیس لیما بازداشت شد. زندانی که درحال حاضر یک زندانی دیگر، رهبر سابق کشور، آلبرتو فوجیموری (راست افراطی) در آن نگهداری می شود. تا آخرین لحظه، رییس دولت، که اقلیت نماینده گان را در پارلمان دارد، همه تلاش خود را برای نگهداری مقام خود انجام داد. در کشوری که در بحران دایمی سیاسی قرار دارد، او ششمین رییس جمهور در شش سال گذشته است که برکنار می شود. او که در جولای ۲۰۲۱ ترسایی انتخاب شد، با سومین استیضاح پارلمانی روبرو گردی د. تقریباً جای تعجب است که او برای مدت طولانی در مقابل جبهه دایمی که هم رسانه‌ها و هم بورژوازی آنرا رهبری می ‌کردند، ایستاده گی کرد.

لیسل کویروز، استاد مسایل امریکای لاتین، در دانشگاه سرگی، پاریس تحلیل می‌ کند که در پارلمان پیرو، محافظه‌ کاران تمام ابزارهای قانونی و اداری را به مدت هفده ماه، از جمله دو تلاش دیگر برای استیضاح، برای جلوگیری از اجرای برنامه اجتماعی اقتصادی پدرو کاستیو، به کارگرفتند. با اعلام نتیجه رای گیری، نماینده گان پارلمان علیه رییس جمهور اتحادیه های کارگری در اعتراض به این تصمیم مقابل مجلس تجمع کردند. اما آنها فقط توانستند چند صد شرکت کننده را بسیج کنند.

پدرو کاستیو ، انحلال پارلمان را بصورت غیرقانونی اعلام کرد. رییس ‌جمهور برای رهایی از این وضعیت ، « دولت اضطراری » اعلام کرد وهمچنین تمایل خود را برای تشکیل مجلس موسسان « در اسرع وقت » اعلام کرد. با پخش پیام زنده تلویزیونی، ۱۰۱ نفر از ۱۳۰ نماینده مجلس، از جمله ۸۰ نماینده به مخالفت با او برخاستند و خواهان برکناری او شدند. در این روند، دینا بولوارته، معاون رییس جمهور، ازحزب « پیروی آزاد »، حزب سیاسی الهام گرفته از مارکسیست که پدرو کاستیو در ماه جون از آن اخراج شده بود، به عنوان رییس جدید دولت انتخاب شد، سمتی که او باید تا سال 2026 ترسایی عهده دار شود. دینا بولوارته ، درگردهمایی با همکاری جناح راست و سازمان کشورهای امریکایی، تلاش برای کودتا را محکوم کرد. مساله ای که نه درنهادهای دموکراسی و نه در خیابان بازتاب یافت. شامگاه چهارشنبه، لوی څارنوالی  دستور بازرسی از کاخ ریاست جمهوری را صادر کرد و تحقیقاتی برای به اصطلاح « شورش » پدرو کاستیو با شش اتهام مالی آغاز شد.

اوو مورالس، رییس جمهور سابق بولیوی که خود در سال  ۲۰۱۹ ترسایی سرنگون شده بود، واکنش نشان داد: او گفت :« باصطلاح» جنگ ترکیبی «در امریکای لاتین (...) برای متهم کردن و برکناری رهبرانی که از مردم دفاع می ‌کنند و با سیاست‌های نیولیبرالی (که باعث ایجاد گرسنگی می ‌شود) مخالف هستند دنبال می ‌شود». او افزود: «ما در الگویی هستیم که از بسیاری جهات با وضعیت سالوادور آلنده در دهه ۱۹۷۰ در شیلی ارتباط دارد.»

رییس جمهور منتخب برازیل، لوییز ایناسیو لولا داسیلوا نیز به نوبه خود گفت : «همیشه مایه تاسف است که یک رییس جمهور منتخب دموکراتیک به چنین سرنوشتی دچار میشود » و در عین حال وانمود شود که این روند در چارچوب قانون انجام شده است. در کشوری که آواره ها پشت دروازه های پایتخت  لیما ، جمع شده اند، محصول خالص استعماراست. نخبه گان هرگز انتخاب معلم و عضو اتحادیه کارگری پدرو « کاستیو » را هضم نکردند. او که در اصل اهل منطقه « آند  » بود، توسط مردم فقیر و نادیده گرفته شده به قدرت رسیده بود. در این منطقه است که جنبش اجتماعی همچنان زنده است. پدرو کاستیو، چندین سفر انجام داد تا جبهه ای را سازماندهی کند که با کمک آن بتواند قدرت را دراختیار خود نگهدارد. طی این دیدارها که او را به دلیل مشکلات حمل نقل گاهی چندین روز از  لیما پایتخت دور می کرد، دست راستی های فراطی برای کودتا علیه او دست شان باز بود . در مدت کمترازیک سال و نیم، پدرو کاستیو چهار جابجایی وزیران را انجام داد.

چپ شکست خورده و ضعیف شده توسط "فوجیموریزم" و نیز از اختلافات داخلی خود رنج می برد. رییس ‌جمهور سابق در تشکیلات حزب پیرو آزاد خود به رهبری ولادیمیر سرون ،از رقابت‌های سیاسی داخلی رنج می ‌برد.

همچنین او با مشکل تشکیل اتحاد با چپ اصلاح ‌طلب « ورونیکا مندوزا » نزدیک‌ تربه نظریات گابریل بوریک درچیلی که عمدتاً جوانان شهری از طبقات متوسط را از طریق مضامین اجتماعی هدف قرار داده است... روبروست. لیسل کویروزخاطرنشان میکند: « اتحادها بر اساس منافع ایجاد ومتلاشی می شوند» علاوه بر تظاهرات، جایی که بورژوازی از پرداخت پول به اراذل و اوباش برای تشدید هرج و مرج دریغ نکرد، پدرو کاستیو با شورش حمل و نقل خصوصی و کشاورزان علیه افزایش قیمت سوخت مواجه شدند. راست با همه اجزایش، حالا با وجود تقسیماتش، کارتی برای بازی دارد. از دموکراسی مسیحی گرفته تا فوجیموریست‌ها. ماه‌های آینده احتمالاً کشور با جنگ‌های شدید قدرت همراه خواهد بود. "کیکو فوجیموری"، که سه ‌بارکاندیداتوری ریاست ‌جمهوری بود و پیگرد قانونی علیه او به اتهام فساد 30 سال زندان را در پی دارد، از رییس جدید دولت خواسته است تا دولت وحدت ملی تشکیل دهد.  لیسل کویروز، خاطرنشان می کند: « در کشوری که یک بحران دایمی سیاسی را تجربه می کند، او برهرج و مرجی که چپ در آن فرو رفته است اصرار می ورزد و لباس ناجی، نظم و ترقی را به تن خواهد کرد».

در فضای بی ‌طرف‌گرایی که به نفع راست ‌های افراطی است، تنها راه نجات، راه‌ اندازی مجلس موسسان، همانطور که پدرو کاستیو پیشنهاد کرده بود، خواهد بود./ر.ت

*در تظاهرات ضد کودتاچیان در پیرو تنها دیروز ۱۲ دسامبر۵ شهروند این کشورکشته شدند. بامداد

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۲ـ ۱۳۱۲

Copyright ©bamdaad 2022