آیا ایران «گشت ارشاد» را منحل کرده است؟


جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده امریکا اخیراً برای جلوگیری از ادامه برنامه هسته ای ایران پیشنهاد انجام عملیات نظامی را مطرح کرد. وی اعلام کرد که اگر تحریم ها و دیپلوماسی نتیجه مطلوب را نداشته باشد، امریکا آماده حمله نظامی است. این چیزی است که رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در مصاحبه با فارین پالیسی در اواخر نوامبر اعلام کرد.
ایالات متحده امریکا در واقع اخیراً علاقه چندانی به راه اندازی مجدد توافق هسته ای ایران نشان نداده است ( به ویژه پس از آن که ایران توسط موجی از ناآرامی ها از اواسط سپتامبر دچار آشوب شد. )
رابرت مالی روز شنبه بر تنش افزود و گفت ایالات متحده امریکا اکنون به جای متوقف کردن مذاکرات هسته ای و رسیدن به توافق هسته ‌ای برای احیای صلح بین المللی، که دچار اشکال شده است، ترجیح می دهد بر «فروش تسلیحات ایران به روسیه » و «حمایت از معترضان ایرانی» تمرکز کند.
به نظر می رسد که پس از شکست مرحله اول کمپاین سازماندهی شده و رسانه ای اعتراضات در ایران، ایالات متحده امریکا درحال سرمایه گذاری برای دور جدیدی از ناآرامی هاست. پس از آنکه یک زن ۲۲ ساله ایرانی ( که گفته می‌شود دربازداشت پولیس) در تهران درگذشته، غرب از اواسط سپتامبر یک کمپاین رسانه‌ای بی ‌سابقه راه‌اندازی کرده بود، از جمله استفاده از ربوتر ‌ها و حساب ‌های جعلی رسانه‌ های اجتماعی و اخبار جعلی، برای ارایه نادرست دامنه و ماهیت اعتراض‌ها در ایران. رسانه های غربی که از آن زمان این حادثه را «جنایت» توصیف کرده بودند، روز یکشنبه کمپاین مشترک جدیدی را علیه ایران آغاز کردند و آن را «انحلال گشت ارشاد» نامیدند.
رسانه های غربی در آخرهفته به اتفاق آرا گزارش دادند که پولیس گشت ( گزمه ) ارشاد در ایران منحل شده است. در غرب، این گزارش توسط رسانه های اصلی دستکاری شد و به عنوان « پیروزی مرحله ای جنبش اعتراضی» در ایران جشن گرفته شد. گشت ( گزمه )  ارشاد به عنوان عامل و راه اندازی ناآرامی‌ های ذکر شده در ایران در کانون گزارش های رسانه ای قرار دارد. جو سازان اقدام قوه قضاییه برای انحلال گشت ( گزمه )  ارشاد را نشانه ضعف دولت تفسیر کنند:
«این اقدام به تنهایی نشان می دهد که رژیم دیگر کنترول اوضاع را در دست ندارد. جنبش اعتراضی علیه رژیم با این جان تازه‌ای گرفته است.»
براساس گزارش روزنامه زود دویچه ، دولت رییسی با دادن این امتیاز می خواهد اعتراضات سراسری را که برای روز دوشنبه اعلام شده است را تضعیف کند.
اما در واقع در ایران چه تصمیمی گرفته شده است؟
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، شنبه در همایشی در پاسخ به سوالی درباره تعلیق « گشت ارشاد» در تهران گفت که «گشت ارشاد» ربطی به قوه قضاییه ندارد و توسط همان مرجعی که در گذشته راه اندازی شده بود از آن استفاده کرده است منحل شده. گشت ( گزمه )  ارشاد عملاً زیرمجموعه پولیس ایران است و در سال های اخیر اهمیت و عملکرد این نهاد محل مناقشه در دولت ایران بوده است.  در ابتدا در زمان محمود احمدی نژاد، رییس جمهور پیشین ایران بنیان نهاده شد. ایران پیش از این از تشکیل کمیته تحقیق برای روشن شدن دلایل ناآرامی های اخیر در کشور خبر داده است.
اما بر خلاف ادعاهای اخیر رسانه های غربی، ایران در مورد «هسته اصلی ایدیولوژیک» خود هیچ امتیازی نداده است. از مدت ها قبل نهاد منفور گشت ارشاد به یک نقطه ضعف تبدیل شده بود و اینگونه بنظر میرسد ایران از این فرصت استفاده میکند تا قوانین مربوط به وظایف ارشاد را سازماندهی جید کند.
برای غرب، « تبعیض علیه زنان» فقط بهانه ای برای تحریک ناآرامی درایران است، درست مانند « اقدامات سختگیرانه کرونا» در چین. چرا که شاهدیم برای رسانه های غربی وضعیت زنان درعربستان سعودی و یا اقدامات و مقررات واکسیناسیون کرونا در کانادا اصلا اهمیتی ندارد.
به نظر می رسد ایران در تلاش است تا با این راهکار فرصت استفاده از موضوع زنان را به عنوان اهرمی در چارچوب ایجاد تنش های ژیوپولیتیکی از غرب خارج کند.
بازگشت به موضوع مذاکرات هسته ای:
ایالات متحده امریکا در حال حاضر چندان علاقه‌ای به احیای توافق هسته‌ای برجام از خود نشان نمی دهد این می تواند به این دلیل باشد که ایران در برنامه هسته‌ای خود به نقطه حساسی رسیده است که بازگشت از آن تقریباً غیرممکن می باشد و یا اینکه ایالات متحده امریکا به طور کامل از توافق هسته‌ ای دست کشیده است.
یک راهکار دیگر آنها می‌ تواند این باشد که پس از شکست سیاست «فشار حداکثری»  دوران ترامپ بر ایران حالا این کشور سعی دارد با ایجاد ناآرامی ها و اجرای سناریوی «سوریه سازی» از ایران دست بالا را در مذاکرات هسته ‌ای داشته باشد و بتواند خواسته های خود را بر ایران دیکته کند./ مجله هفته

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۳/ ۲۲ـ ۰۵۱۲

Copyright ©bamdaad 2022