وقتی اروپا و دکانهای رسانه‌ای اش لب ور می چینند!


ترجمه مینا صابری

به گزارش روسیه امروز، وزارت خارجه  المان فدرال تحریم‌ های ایران علیه رسانه‌ های المانی را «به شدت» محکوم کرده است. به همین دلیل، تعداد زیادی از کاربران در رسانه های اجتماعی، وزارت خارجه المان را به بکارگیری استاندارد های دوگانه متهم کردند و سانسور رسانه های روسیه از جمله مهمترین آنها RT DE را به عنوان دلیل خود یادآوری نمودند.
در واکنش به تحریم های غرب علیه این کشور، ایران اکنون سیاستمداران اتحادیه اروپا و نهادهای اروپایی را نیز در فهرست تحریم ها قرار داده است.
رسانه های حکومتی و یک رسانه خصوصی نیز در فهرستی قرار گرفته اند که وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه آن را منتشر کرد.
از جمله، بخش فارسی دویچه وله (DW) رسانه حکومتی و تبلیغاتی المان فدرال و رسانه حکومتی رادیو بین المللی فرانسه (RFI)، سرویس بین المللی رادیو تبلیغاتی فرانسه، و همچنین یوهانس بوی سردبیر رنگین نامه جنجالی «بیلد» و الکساندرا وورزباخ، گزارشگر روزنامه «بیلد» نیز در این لیست تحریمی قرار دارند. ایران این نهادها و افراد را به «حمایت از تروریزم» متهم می کند.
اتحادیه اروپا پیش از این در واکنش به عکس العمل دولت ایران به ناآرامی ها در این کشور، تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده بود.
پس از مشخص شدن این فهرست، بویی در توییتی نوشت که ایران « دولت وحشت » است و گفت که « ترس از مطبوعات آزاد» و « خشم از گزارش ما در مورد ایران » باید بی حد و حصر باشد.
پیتر لیمبورگ، مدیر دویچه وله نیز از اقدامات ایران انتقاد کرد و مدعی شد که ایران « از مدت ها پیش همکاران ما در تیم تحریریه فارسی و خانواده های آنها را تهدید می کند». این غیر قابل قبول است.

«رژیم تروریزم را در داخل و خارج ترویج می کند. من انتظار دارم که سیاست در المان و اروپا فشار بر رژیم را افزایش دهد. »
لیمبورگ گفت، با این حال، تحریم‌ ها علیه دویچه وله مانع از رساندن « اطلاعات موثق به کاربران ما در ایران » توسط ما نخواهد شد. وزارت امور خارجه المان فدرال نیز در توییتر اظهار نظر کرده و نوشته است:
« ما به شدت تحریم های ایران علیه رسانه های المانی را محکوم می کنیم.
تحریم رسانه های آزاد بار دیگر نشان می دهد که چگونه ایران حقوق شناخته شده بین المللی برای آزادی مطبوعات و آزادی بیان را سرکوب می کند.»
با این حال، اظهارات وزارت خارجه المان فدرال در توییتر مورد استقبال قرار نگرفت: بسیاری از کاربران این وزارتخانه را به استانداردهای دوگانه متهم کردند و به تحریم رسانه های روسی و اقدامات سانسور علیه RT DE اشاره کردند. همانطور که یکی از کاربران نوشت:
« اما سانسور اینجا با ما مشکلی ندارد؟ RT Deutsch چطور؟

اخبار اسپوتنیک؟

شما واقعاً دیگر هیچ چیز حالیتان نمی‌ شود. این رقت انگیز است.»
کاربر دیگری پرسید:
و چرا رسانه های روسی را تحریم کردید؟
برخی از مفسران به تشدید اخیر قوانین کیفری المان اشاره کردند:
در « المان جدید » شما « رسانه های آزاد» بزرگی که نام میبرید کجا هستند؟
کاربر دیگری نوشت:
«خوب پس! سریعا دوباره به RT اجازه فعالیت بده… نه؟ «
در خصوص سیاست تحریمی دولت فدرال به موارد زیر اشاره شد:
« وقتی شما تحریم می‌ کنید خوب است، وقتی دیگران با تحریم‌ ها پاسخ میدهند شاکی میشوید. به دور از هر منطقی ما در دنیای تحریم زنده گی می کنیم. من هنوز منتظرتحریم های چین هستم تا با دنیای تجارت خداحافظی کنیم. »
برخی دیگر از کاربران سیاست وزارت خارجه المان را به طنز گرفته و میپرسند:
« مرز طنز کجاست؟» / مجله هفته

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۴/ ۲۲ـ ۲۹۱۰

 Copyright ©bamdaad 2022