بریتانیا درحال تکه پاره شدن است

 

 

کشتی سلطنتی بریتانیا مانند تابوت ملکه الیزابت در میان طوفان حوادث به ساحل گورستان رسید. ناخدایی این کشتی شکسته حالا به چارلز سوم رسیده است. دو قایق نجات ایرلند و اسکاتلند برای استقلال از این کشتی می خواهند جدا شوند.

چارلز گفته است: « سلطنت مادرم در طول مدت سلطنت، با فداکاری بی نظیری همراه بود (...) من عمیقاً از این میراث بزرگ، از وظایف و مسوولیت های سنگین حاکمیتی که اکنون به من منتقل شده است آگاه هستم. در قبول این مسوولیت‌ها، سعی خواهم کرد از الگوی مادرم که به من داده شده پیروی کنم.»

فراتر از اظهارات چارلز سوم که اطمینان‌بخش نیست ، او از موقعیت الیزابت دوم برخوردار نیست و کشتی سلطنتی در خطر غرق شدن در طوفان حوادث است. خطراتی که بریتانیا آن را تجربه نکرده است. آیا پادشاه جدید این توانایی را دارد که سکان کشتی پادشاهی را در دست بگیرد که قبلاً با « برگزیت » ترک خورده است؟

نیروهای چپ ایرلند می خواهند به اتحاد مجدد و تاریخی جنوب و شمال جزیره دست یابند و اسکاتلندی ها همچنان بدنبال استقلال هستند (علی رغم شکست اولین ریفراندوم). آنها به اهداف خود خواهند رسید؟

با پیروزی چپ ها در ایرلند و اتحاد شمال و جنوب و اسکاتلند خواهان استقلال کشتی بریتانیا به گل نخواهد نشست؟ آیا چارلز سوم به یک نقش نمادین بسنده خواهد کرد یا برعکس، در زمانی که بریتانیا غرق تشدید جنبش های اجتماعی است، در پی آن خواهد بود مهر خود را بر سیاست بزند؟

سوالات زیادی همراه با تابوت ملکه روی دوش طرفداران بریتانیای کبیر تا گورستان بدرقه شد. از دو نسل پیر و جوان از هر ده نفر در بریتانیا، شش نفر (۵۸٪) می‌ خواهند سلطنت را حفظ کنند، یک چهارم جمعیت یعنی (۲۵٪) فکر می‌ کنند زمان مناسبی برای پایان سلطنت فرا رسیده است. پایداری تاج سلطنت به درک و خواست نسل های جدید بستگی دارد. از هر ده جوان چهار نفر (۴۰٪) خواهان حفظ سلطنت هستند و نسبت مشابهی (۳۷٪) معتقدند که زمان مناسبی برای پایان سلطنت ملکه و آغاز جمهوری در بریتانیا فرا رسیده است. حمایت از سلطنت نیز در میان اقلیت های قومی کمتر است (۳۷ درصد در مقابل ۳۳ درصد برای جمهوری) و در اسکاتلند (۴۵ درصد در مقابل ۳۶ درصد برای اعلام جمهوری). جناح راست پارلمان معتقد است پادشاه چیزی بیش از یک سرباز روی صفحه شطرنج نیست. آریس روسینوس روزنامه نگار درنشریه unherd خاطرنشان می کند که ملکه الیزابت بر بریتانیا که در حال انحطاط فاجعه آمیز است، سلطنت کرد و اکنون ممکن است. همان مقاله نویس اشاره می کند که قانون اساسی ما به پادشاه ما قدرت سیاسی بیشتری نسبت به آنچه ملکه انتخاب کرده است اعطا می کند، و ما خوش شانس هستیم که پادشاه جدید تمایل بیشتری به نسبت مادرش برای زنده گی عمومی دارد، البته گاهی اوقات نخست وزیران محافظه کار ممکن است آن را تحمل نکنند. در آغاز دور جدید سلطنت در انگلستان چارلز سوم مخالف راه اندازی « گاز شل » برای زمستان سرد ناشی از تحریم گاز روسیه است و از هم اکنون در برابر نخست وزیر جدید  لیز تراس ، که طرفدار این طرح است قرار گرفته است.

پادشاه جدید میخواهد وحدت ملی را تضمین کند و در گام نخست با جنبش اتحاد ایرلند قرار دارد.

ملکه الیزابت دوم اولین پادشاه بریتانیا بود که از جمهوری ایرلند در سال ۲۰۱۱ ترسایی پس از جدایی از ایرلند شمالی در سال ۱۹۲۱، بازدید کرد. در شهر  « دری »، همچنان خاطره یکشنبه خونین (سرکوب تظاهرات استقلال در سال ۱۹۷۲ ترسایی توسط بریتانیایی ها) زنده است.

« برگزیت » و پروتوکل ایرلند شمالی برای اتحاد، بار دیگر جان گرفته است. آیا نهادها و احزاب سیاسی در ایرلند شمالی قادر به حل مشکلات خود خواهند بود؟ بوریس جانسون و لیز تراس ، مواضع بسیار سختی در مورد اتحاد ایرلند شمالی و جنوبی دارند، وعده‌هایی را به اتحادیه ‌گرایان می ‌دهند و پس از آن فورا عقب‌ نشینی می‌ کنند.

با این وجود، جنبش جمهوری خواهی در ایرلند قصد دارد یک ریفراندوم برای وحدت شمال و جنوب در ایرلند برگزار کند.

  آلن مک دونالد ، استاد تاریخ اسکاتلند در دانشگاه، به مجله تایم گفت: « هرکسی که در ۳۰ سال گذشته سیاست اسکاتلند را دنبال کرده باشد، می داند که مرگ ملکه آخرین میخ بر تابوت اتحاد بود و استقلال طلبی تشدید خواهد شد .»

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (EU) که دولت اسکاتلند به رهبری جدایی طلبان SNP به شدت با آن مخالفت بودند، می تواند به یک شورش تاریخی تبدیل شود.

نیکولا استورجن،  نخست وزیر اسکاتلند، اعلام کرد که می ‌خواهد یک رفراندوم استقلال در اکتوبر ۲۰۲۳ ترسایی برگزار کند و در همین مورد به چارلز سوم هشدار داده است.

زمین زیر پای پادشاه جدید لغزنده است. شورش در کشورهای مشترک المنافع با خشم عمومی همراه شده است. خاکسپاری ملکه تمام شد اما شورش و جنبش های استقلال را نمی توان به گورستان سپرد.

باراندازهای « لیورپول » با توقف کار، سیگنال شورش جدید را دادند. کارگران راه آهن، کارکنان پست و پرسنل بهداشتی نیز در کمین هستند. بریتانیا در حال تکه تکه شدن است!/ راه توده

 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۳/ ۲۲ـ ۲۱۰۹

Copyright ©bamdaad 2022