در حاشیه نشست سران سازمان شانگهای:  

پوتین غرب را به خودپرستی و خود محوری اقتصادی متهم کرد


پوتین در سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری شانگهای غرب را به «خودپرستی اقتصادی» و شکست سیستماتیک متهم کرد. کشوهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام کردند که این سازمانی علیه سایر کشورها و سازمان های بین المللی نیست.
در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، غرب را به دلیل «خود پرستی و خود محوری اقتصادی» و « تحریم های غیرقانونی» سرزنش کرد و در عین حال به اشتباهات سیستماتیک اقتصادهای پیشرو جهان اشاره کرد. پوتین از تصمیم کمیسیون اروپا برای لغو تحریم ‌های کودهای روسیه به عنوان نمونه بارز چنین سیاستی یاد کرد.
ما البته از تصمیم برای لغو این تحریم‌ ها استقبال می ‌کنیم، اگرچه مشخص شده است که همانطور که کمیسیون اروپا در ۱۰ سپتامبر سال جاری اعلام کرد، این تحریم‌ ها فقط برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا (و نه برای کشورهای فقیر) لغو شده است.
پوتین در سخنرانی خود از سازمان ملل خواست « این محدودیت های تبعیض آمیز را بر کشورهای در حال توسعه لغو کند.»
وی افزود که این موضوع را با آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز در میان گذاشته است. رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اخیرا از اجرای توافق غله جات با اوکرایین و روسیه انتقاد کرد. غله جات از اوکرایین فقط به کشورهای ثروتمند صادر می شود. اردوغان با انجام این کار، از انتقاد پوتین را در ابتدای سپتامبر حمایت کرد. پس از باز شدن بنادر اوکرایین غله جات این کشور فقط به کشورهای غربی بر صادر شده است.
پوتین در نشست سران سازمان همکاری شانگهای گفت که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای رویکردی را در سیاست و تجارت دنبال می کنند که عاری از خود‌محوری است.
وی گفت: همکاری در این سازمان براساس اصول رعایت قوانین بین المللی، احترام به حاکمیت، ارزش های ملی و منافع متقابل است.
پوتین گفت: نشست سران سازمان همکاری شانگهای غیرمتعهد است و سازمان ما در حل مشکلات انرژی و غذایی که در جهان به دلیل یک سری شکست ‌های سیستماتیک در اقتصاد های مالی و انرژی پیشروجهانی ایجاد شده است، کمک می‌کند ».
پوتین با تاکید بر دسترسی اقتصادهای نوظهور به کودهای روسیه، آماده گی خود را برای دادن ۳۰۰۰۰۰ تن کود روسی به کشورهای در حال توسعه به صورت رایگان اعلام کرد. وی گفت: « دو روز پیش به گوترش، دبیرکل سازمان ملل اطلاع دادم که ۳۰۰ هزار تن کودهای کیمیاوی روسی در بنادر اتحادیه اروپا انباشته شده است. ما آماده ایم آنها را به صورت رایگان به کشورهای در حال توسعه ارسال کنیم. »
غرب به این نشست که روسیه، چین، برخی از کشورهای آسیای مرکزی، پاکستان و هند در آن حضور دارند، با سو ظن و بدگمانی نگاه می کند. علاوه بر ترکیه، عربستان سعودی، قطر و مصر نیز به عنوان شرکای جدید گفت وگو در سمرقند حضور خواهند داشت.
ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در نشست سران سازمان در روز جمعه گفت که کشورهای سازمان همکاری شانگهای باید برای مقابله با مداخله خارجی با یکدیگر همکاری کنند.
دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت: تقویت تعامل، اعتماد به یکدیگر و مقاومت قاطعانه در برابر مداخلات خارجی مهم است.
سران کشورها و دولت های سازمان همکاری شانگهای بر آماده گی این سازمان برای همکاری با سایر کشورها تاکید کردند.
در بیانیه سمرقند که روز جمعه پس از اجلاس سران در ازبکستان توسط رهبران سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید آمده است :
« کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تایید می کنند که سازمان همکاری شانگهای علیه سایر کشورها و سازمان های بین المللی نیست و آماده همکاری کامل با آنها مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد، منشور سازمان همکاری شانگهای و قوانین بین المللی بر اساس آن است. منافع مشترک و رویکردهای مشترک برای حل مشکلات منطقه ای و جهانی.»
در این بیانیه، اعضای این سازمان آسیای مرکزی را هسته اصلی سازمان همکاری شانگهای می دانند و از تلاش های کشورهای منطقه برای ارتقای رفاه و صلح، تضمین توسعه پایدار و ایجاد منطقه ای از حسن همجواری، اعتماد و دوستی حمایت می کنند.

« کرافت سیبری » بجای « نورد استریم ۲»

دولت روسیه اعلام کرد، خط لوله گاز «کرافت سیبری» می تواند جایگزین خط لوله از کار انداخته شده «نورد استریم ۲» شود. به این ترتیب گاز طبیعی و ارزان روسیه به جای اروپا سر از آسیا در می‌ آورد.
الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در ۱۵ سپتامبر در گفت و گو با شبکه تلویزیونی راسیا-۱ گفت: خط لوله گاز کرافت سیبری ۲ در واقع می تواند جایگزینی برای خط لوله گاز نورد استریم ۲ روسیه شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا «کرافت سیبری ۲» می تواند جایگزین «نورد استریم ۲» شود یا خیر، پاسخ داد: «خب در واقع بله. »
وی افزود: «کرافت سیبری ۲» برای ظرفیت ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز مورد درنظر گرفته شده است. نواک همچنین تصریح کرد که مصرف گاز طبیعی مایع و گاز خط لوله در چین به طور مداوم در حال افزایش است.او پیش از این به خبرنگاران گفت که روسیه انتظار دارد در آینده نزدیک به توافقات نهایی با چین در مورد خط لوله گاز کرافت سیبری ۲ دست یابد.
همانطور که خبرگزاری تاس قبلا گزارش داده است، خط لوله «کرافت سیبری ۲» امکان اتصال سیستم های حمل و نقل گاز در شرق و غرب روسیه را فراهم می کند.
این گازپروم را قادر می سازد تا ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز را از طریق این خط لوله از طریق مغولستان به چین ارسال کند و در این فرآیند گاز تعدادی از مناطق روسیه را نیز تامین کند. / مجله هفته

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۵/ ۲۲ـ ۱۶۰۹

Copyright ©bamdaad 2022