نشست سران در تهران بسیار سازنده و مفید بود

 

 

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین رییس ‌جمهوری روسیه شب گذشته، سه ‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان سفرش به تهران، اعلام کرد که نشست سران کشورهای ضامن درباره سوریه در تهران بسیار سازنده و مفید بود.

مذاکرات سه‌ جانبه ولادیمیر پوتین، ابراهیم رییسی و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در تهران که بیش از یک ساعت به ‌طول انجامید، عصر روز گذشته پایان یافت. در این اجلاس طرف‌ها توافق کردند که امریکا باید خاک سوریه را ترک کند. روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران همچنین در بیانیه ‌ای مشترک پس از مذاکرات، تایید کردند که هر سه کشور به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه پایبند هستند و تحریم‌ های یکجانبه غرب علیه دمشق را محکوم می ‌کنند.

علاوه بر این، رییس‌ جمهوری روسیه همچنین با همتایان ایرانی و ترکی خود به‌ طور جداگانه مذاکراتی را انجام داد. پوتین درباره نتیجه مذاکرات اش گفت: بیانیه مشترک روسیه، ترکیه و ایران مشخص کرده است که بحران سوریه تنها از طریق دیپلوماسی قابل حل ‌وفصل است، ضمن اینکه در طول اقامت در ایران، من و هیات روسی نیز مذاکرات دوجانبه بسیار مفیدی داشتیم.

وی در عین حال تاکید کرد که خود سوری‌ ها باید درباره آینده کشورشان تصمیم‌ گیری کنند و تحمیل هرگونه دستورالعمل یا مدل از خارج بر آنها غیرقابل قبول است. به ‌گفته وی، روسیه، ترکیه و ایران آماده ادامه کمک به فعالیت بدون وقفه کمیته قانون اساسی در سوریه هستند، دولت قانونی سوریه توانسته است کنترول بر بخش اعظم خاک این کشور را دوباره بدست بگیرد و مناطق شرق رود فرات در سوریه نیز باید به کنترول مقامات دمشق بازگردد.

پوتین: ما باید برای همیشه به کار تروریست‌ها در سوریه پایان دهیم

ولادیمیر پوتین خواستار پایان دادن دایمی به حضور گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های افراطی درخاک سوریه شد. رییس‌ جمهوری روسیه پس از نشست « تروییکای آستانه » گفت: مطمین هستم که کشورهای ما به تقویت همکاری ‌های سه ‌جانبه در راستای رسیدن به هدف نهایی و از بین بردن کامل کانون‌ های تروریزم بین‌المللی باقی‌ مانده در خاک سوریه ادامه خواهند داد، تا تمامی تهدیدات افراط ‌‌گرایی، جدایی ‌طلبی و جنایاتی که از سرزمین‌هایی نشات می ‌گیرد که تحت کنترول مقامات سوریه نیست و سازمان‌ های تروریستی در آنجا فعالیت می ‌کنند، از بین برود.

به ‌گفته پوتین، همکاری مشترک روسیه، ترکیه و ایران برای حل ‌وفصل سوریه و دستیابی به توافق بین آنها منجر به شکسته شدن ستون فقرات تروریزم بین ‌المللی دراین کشور شده است. به ‌گفته وی، اکنون بیش از 90 درصد ازخاک سوریه توسط مقامات رسمی دمشق کنترول می شود و این یک نتیجه عالی از کار مشترک سه کشور است، ولی خط ‌مشی مخرب و ویرانگر کشورهای غربی به ‌سرکرده گی امریکا تا حدود زیادی به وضعیت نابسامان کمک کرده است.

رهبر روسیه تاکید کرد: بسیار مهم است که اقدامات تکمیلی به‌ صورت سه‌جانبه با هدف تثبیت اوضاع در این مناطق و بازگرداندن این مناطق به کنترول دولت قانونی سوریه انجام شود. من مطمین هستم که کشورهای ما در واقع به تقویت همکاری در راستای هدف نابودی نهایی مراکز تروریزم بین‌المللی باقی‌مانده در خاک سوریه ادامه خواهند داد، باید به حضور داعش و سایر گروه ‌های افراطی در سوریه برای همیشه پایان داد.

روسیه با مواضع ایران و ترکیه در قبال تروریست‌ها در سوریه موافق است

ولادیمیر پوتین رییس‌ جمهوری روسیه از همبسته گی کشورش با ترکیه و ایران در موضوع مبارزه با تروریست‌ ها در سوریه خبر داده گفت: « واضح است که روسیه، ترکیه و ایران در خصوص مسایل سوریه اختلافات جزیی با یکدیگر دارند، ولی هرسه طرف توافق دارند که ما باید از شر تروریزم در آنجا خلاص شویم. همه ما از روند فعالیت کمیسیون قانون اساسی حمایت می ‌کنیم و به ‌لطف تلاش‌های مان، می ‌توان طرف‌های مختلفی را که تا اکنون مخالفت کرده‌اند، در یک عرصه مذاکرات گردهم آورد: مخالفان، مقامات رسمی کشور جمهوری عربی سوریه و کارشناسان و نماینده گان ساختارهای عمومی، سازمان ملل متحد.»

به ‌گفته وی، روسیه، ترکیه و ایران همچنین در این خصوص اتفاق نظر دارند که امریکا باید خاک سوریه را ترک کند. نیروهای امریکایی باید مناطق شرق رود فرات را ترک کنند و دست از غارت دولت سوریه، مردم سوریه و صادرات غیرقانونی نفت این کشور بردارند.

علاوه بر این، رهبر روسیه در ادامه این دیدار به نتایج اسفناک تحریم ‌های غرب علیه سوریه اشاره و تاکید کرد که کمک‌ های انسان ‌دوستانه به این کشور نباید موضوعی سیاسی شود و تمامی اقدامات در این زمینه باید از طریق مقامات رسمی دمشق انجام شود. پوتین یادآور شد که با وجود ادامه کمک‌ های بشردوستانه به سوریه، تقریباً ۹۰ درصد از مردم سوریه همچنان زیر خط فقر زنده گی می ‌کنند و این وضعیت بسیار جدی است.

رییس جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که نشست بعدی « تروییکای » آستانه در مسکو برگزار خواهد شد. وی یادآور شد که رایزنی ‌های بعدی پیرامون اوضاع سوریه باید قبل از پایان سال جاری انجام شود.

پوتین: درک تمایلات تهران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بسیار مهم است

ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهوری روسیه در پایان سفرکاری خود به ایران اعلام کرد: « در رابطه با برنامه هسته ‌ای ایران، باید تاکید کنم که درک تمایلات مقامات تهران و چگونگی فعالیت در این زمینه مهم است و نماینده گان روسیه در رایزنی‌ ها پیرامون برجام این مسایل را مورد توجه قرار می ‌دهند، حوزه‌ های دیگری نیز وجود دارد. مسایل امنیتی مربوط به برنامه هسته‌ ای ایران نیز وجود دارد و در این رابطه طرف روسی تلاش‌ های مشترکی را برای ازسرگیری همکاری‌ های ایران و آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی انجام داده است.»

پوتین درباره گسترش روابط اقتصادی بین روسیه و ایران نیز یادآورشد که زمینه‌ های همکاری امیدوارکننده ‌ای، از جمله توسعه زیرساختار‌ها وجود دارند. وی همچنین یادآور شد: طی شش ماه گذشته، تجارت بین روسیه و ایران ۴۰ درصد رشد داشته و این یک شاخص بسیار خوب است. ما عرصه ‌های امیدوارکننده خوبی داریم. روابط روسیه و ایران با سرعت خوبی درحال توسعه است و ارقام تجاری رکوردشکنی به ثبت رسیده است./ تسنیم

 

 بامـداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۲ـ ۲۰۰۷

Copyright ©bamdaad 2022