برای نخستین بار در تاریخ کولمبیا، یک چپگرا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد


 

گوستاوو پترو، نماینده ایتلاف « پیمان تاریخی » و شهردار سابق بوگاتا با کسب اکثریت آرا در دور دوم انتخابات کولمبیا، به عنوان نخستین رییس‌ جمهوری چپگرای تاریخ این کشور، سکان ریاست دولت برای ۴ سال آینده را به دست می ‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری افه، بر اساس شمارش ۹۸.۸۶ درصد آرا، گوستاوو پترو با کسب ۱۱ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۷۱ رای، معادل ۵۰.۴۹ درصد، پیروز انتخابات ریاست جمهوری کولمبیا خواهد بود.

به این ترتیب رودولفو هرناندز، پوپولیست با گرایش راست میانه از «اتحادیه رهبران مبارزه با فساد» با کسب ۱۰ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۸۱ رای (۴۷.۲۵ درصد آرا) در این رقابت تنگاتنگ انتخاباتی از پترو شکست خورد.

برتری پترو نسبت به هرناندز ۷۱۶ هزار و ۸۹۰ رای، معادل ۳.۲۴ درصد است.  رقمی که بیشتر از پیش ‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های پیش از انتخابات  است.

پترو، اقتصاددان ۶۲ ساله ، از ۷ اگست (۱۶ اسد)، جانشین ایوان دوکه،  رییس‌ جمهوری کولمبیا شده و در دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ ترسایی ریاست دولت این کشور امریکای لاتین را بر عهده می ‌گیرد.

رییس‌ جمهوری منتخب کولمبیا در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات اطمینان داد که امروز کشورش تغییر کرده است و همچنین یک « توافق ملی بزرگ » را به منظور جلوگیری از عمیق تر شدن شکاف‌ها پیشنهاد کرد.

پترو با بیان اینکه امروز یک تحول واقعی در راه است گفت:

ما هستی و زنده گی خود را برای آن، متعهد می ‌شویم. ما به رای ‌دهنده گان و فریاد آن‌ها خیانت نمی ‌کنیم، آنچه آن‌ ها دقیقا بر سر تاریخ فریاد زده‌اند، این است که امروز کولمبیا تغییر می ‌کند.

هرناندز نیز با پذیرش شکست خود در انتخابات اعلام کرد: من صمیمانه امیدوارم که تصمیم گرفته شده برای همه مفید باشد. آرزو می ‌کنم گوستاوو پترو بداند که چگونه کشور را رهبری کند. 

نیکلاس مادورو، رییس‌ جمهوری کشور ونزویلا با تبریک پیروزی این نماینده چپگرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کولمبیا، در صفحه توییترش نوشت: من به گوستاوو پترو و و فرانسیا مارکز (معاون ریاست جمهوری) برای پیروزی تاریخی در انتخابات ریاست جمهوری در کولمبیا تبریک می‌ گویم. خواست مردم کولمبیا که دفاع از راه دموکراسی و صلح بود، شنیده شد.

آلوارو اوریبه، رییس‌ جمهوری پیشین کولمبیا (۲۰۰۲- ۲۰۱۰ ترسایی) روابط با ونزویلا را در دوران ریاست جمهوری «هوگو چاوز» و با طرح اتهاماتی مبنی بر پذیرش اعضای گروه تروریستی فارک در این کشور قطع کرد. پترو وعده داده‌ بود درصورت پیروزی در انتخابات، روابط رسمی با ونزویلا را برای نخستین بار از سال ۲۰۱۰ ترسایی از سر خواهد گرفت. 

کولمبیا جایگاهی مرکزی برای سیاست ایالات متحده امریکا در منطقه امریکای لاتین دارد. دفتر جو بایدن رییس‌ جمهوری امریکا ۲۲ می (یکم جوزا) در بیانیه ‌ای به طور رسمی کولمبیا را متحد اصلی غیرناتوی واشنگتن معرفی کرد.به همین خاطر نتایج انتخابات روز یکشنبه و تنظیم روابط با دولت جدید برای واشنگتن از اهمیت بالایی برخوردار است.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری کولمبیا، ۲۹ می (هشتم جوزا) برگزار شد و گوستاوو پترو، و رودولفو هرناندز به ترتیب با کسب ۴۰.۳۴ درصد و ۲۸.۱۷ درصد آرا به دور دوم انتخابات راه یافتند. 

پیروزی پترو به معنای روی کارآمدن اولین دولت مترقی در تاریخ کولمبیا خواهد بود و دوره جدیدی را درحیات سیاسی کولمبیا رقم خواهد زد. به گفته کارشناسان این امر می‌ تواند تحولاتی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند چرا که جناح راست همیشه در کولمبیا حکومت کرده است.

 

منبع تصویر : وینرسایتونگ

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۲ـ ۲۰۰۶

Copyright ©bamdaad 2022