تورم در انگلستان به بالاترین میزان در چهل سال گذشته رسید

شاخص تورم در انگلستان در بحبوحه بحران مخارج زنده گی و تشدید فقر در این کشور، به بالاترین سطح خود در۴۰ سال گذشته رسید.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه دفتر آمار ملی انگلستان شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۷ درصد در ماه مارچ به ۹ درصد در ماه اپریل رسید که ۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می ‌دهد. این میزان بالاترین سطح از سال ۱۹۸۲ ترسایی بشمار می رود.

دفتر آمار ملی انگلستان گزارش داد که حدود سه چهارم از افزایش نرم تورم، ناشی از قبوض برق و گاز بوده است. قیمت مواد غذایی، حمل و نقل و ماشین آلات نیز باعث افزایش قیمت ها و تورم شده است.

براساس این گزارش افزایش بی سابقه هزینه‌ های زنده گی ناشی از جنگ در اوکرایین است و اقتصاد دانان پیش ‌بینی می ‌کنند که شاخص تورم در ماه‌های آینده روند فزاینده‌ای را طی کند.

اقلامی که اصلی ‌ترین عامل افزایش تورم در ماه اپریل بوده‌اند از این قرار است:

ـ  گاز طبیعی ،  ۹۵.۵درصد

ـ  برق ، ۵۳.۵ درصد

ـ  تیل موتر ، ۳۱.۴ درصد

ـ موبل و فرنیچر،  ۱۰.۷درصد

ـ  رستوران ها و هوتل ها ، ۸ درصد

ـ  مواد غذایی و نوشیدنی های غیرالکهولی ، ۶.۷ درصد

وزیرمالیه انگلستان دیروز با اشاره به تورم بی ‌سابقه و افزایش مخارج زنده گی در این کشور درباره سخت ‌تر شدن اوضاع اقتصادی و فشار بر مردم طی ماه‌ های آینده هشدار داد.

ریشی سوناک ، با ایراد سخنانی در مجلس عوام  انگلستان گفت : تمام نهادهای بین ‌المللی هشدار داده اند که تورم بی‌ سابقه شدید ترین بحرانی محسوب می شود که جهان با آن مواجه است. بنا براین ما در مواجهه با این چالش ‌ها تنها نیستیم.

وی یادآور شد: بحران کرونا زنجیره تامین مواد غذایی را مختل کرد و حمله پوتین به اوکرایین هم باعث تشدید قیمت انرژی شد. وزیر مالیه انگلستان با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در ابعاد بین ‌المللی است، افزود: ما این مساله را درک می ‌کنیم که مردم در سراسر کشور با افزایش قیمت‌ مواد غذایی و انرژی دست و پنجه نرم می ‌کنند.

سوناک درهمین رابطه تصریح کرد که مشکلات اقتصادی ساده نیست و اوضاع در عرض چند ماه دیگر دشوار خواهد شد.

وی تصریح کرد: هیچ راهکاری مشخصی برای دولت وجود ندارد و قانونی نیست که بتوان تاثیر عوامل خارجی بر اقتصاد را یک شبه ناپدید کرد.

بانک مرکزی انگستان دو هفته پیش، با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد.  رییس بانک در اظهار نظری اعتراف کرد که در مهار تورم بی ‌سابقه در کشور ناتوان بوده است.

اندرو بیلی ، در جلسه با نماینده گان مجلس انگلستان نسبت به افزایش « آخرالزمانی » قیمت‌ مواد غذایی هشدار داد و گفت: ما نمی ‌توانیم چیزهایی مانند جنگ را پیش ‌بینی کنیم، این در اختیار هیچ ‌کس نیست. درهر صورت فکر نمی ‌کنم که می‌ توانستیم کاری متفاوت انجام دهیم.

یافته‌ های موسسه نظرسنجی «اپسوس موری» نشان می ‌دهد که بسیاری از مردم در انگلستان سعی می ‌کنند از وعده های غذایی خود صرف نظر، پول قرض کرده و یا کمتر بیرون بروند تا مخارج زنده گی خود را تامین کنند. تعداد زیادی هم برای کاهش قبض انرژی، مرکزگرمی خود را خاموش کرده اند.

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۲ـ ۱۹۰۵

Copyright ©bamdaad 2022