نقض قوانین بین المللی در پایگاه نیروی هوایی امریکا در رام اشتین

 

گفته می شود که پایگاه نیروی هوایی رام اشتین امریکا در ایالت راینلند فالس نقش کلیدی در پیشبرد و حمایت از جنگ های هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده دارد. فعالان صلح سال هاست که خواستار شفاف سازی در این مورد هستند. وزارت عدلیه در ماینتس مرکز این ایالت در حال حاضر مشغول جلوگیری از یک تلاش جدید از این نوع شکایت ها و تحقیقات است. اما وضعیت حقوقی چگونه است؟

فرمان، کلیک، مرگ ؟ 

پهپادهایی که به راحتا انسان ها و اهداف مورد نظر را مورد حمله قرار میدهند و می توانند بکشند بحث برانگیز هستند. به همین دلیل است که مدتی است در المان گمانه زنی هایی درباره نقش پایگاه نیروی هوایی امریکا در رام اشتین در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین امریکا مطرح شده است. 

فعالان صلح و ساکنان محلی در این فکر هستند که آیا انسان ها از داخل  خاک المان با فشار یک دکمه نابود می شوند یا خیر. تا اکنون کسی هیچ پاسخ قانع کننده ای از سوی مسوولان دریافت نکرده است. وقتی صحبت از رام اشتین به میان می ‌آید، مقامات ترجیح می ‌دهند به سمت دیگری نگاه کنند. 

تا به امروز، دولت فدرال و دولت ایالتی مسوول پایگاه در راینلند فالس  و قوه قضاییه آن‌ ها هرگونه اطلاع دقیق از نقض قوانین بین ‌الملل توسط امریکا که ممکن است در خاک المان اتفاق بیفتد را رد کرده ‌اند. دعاوی مربوطه تقریباً با سرعت برق و باد و بدون استثنا رد می شود. گفته می شود یک قطعه در رام اشتین در قتل سردار قاسم سلیمانی نقش داشته است.

هرمن تایزن، فعال صلح، مدت ‌ها در تلاش بوده است تا دریابد دولت نخست وزیر مالو دریر (سوسیال دموکرات) و وزیر عدلیه او هربیرت مرتین (لیبرال) چه اطلاعاتی در مورد نقش پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده امریکا در عملیات مرگبار پهپادهای امریکایی دارند. از آنجایی که تایزن تا اکنون با دیوارسکوت مواجه شده است، با استناد به قانون شفافیت ایالتی، شکایتی را به دادگاه اداری در ماینز ارایه کرد. اولین جلسه دادگاه روز پنجشنبه برگزار شد.

وزارت عدلیه راینلند فالس درخواست تایزن برای ارایه اطلاعات را رد کرد دلیل رد درخواست این است که ، اطلاعات درخواستی مربوط به تحقیقاتی است که قبلاً در زمان ارایه درخواست پرونده اش بسته شده است. به علاوه، دلایل محرومیت از ارایه اطلاعات در قانون شفافیت دولتی ذکر شده، مانند حفاظت از اسرار دولتی، به این دلیل دادگاه می تواند به این درخواست پاسخ ندهد. با این حال دادگاه هنوز تصمیمی نگرفته است.

پاسخ وزارت عدلیه به درخواست تایزن، روش معمول مقامات المانی را در هنگام پاسخ دادن به سوالات آزار دهنده در مورد فعالیت های امریکایی ها در پایگاه رام اشتین تکرار میکند. این فعال صلح بارها عدم درک خود را از اینکه مقامات راینلند فالس علاقه کمی به دخالت رام اشتین در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده نشان دادند، ابراز کرده بود.

تلاش برای شفاف سازی مجازات حبس دارد

مقامات المانی به جای شفاف سازی اتهامات از لحاظ سیاسی و قانونی، ترجیح می دهند علیه کسانی که توجه عموم را به نقض احتمالی قوانین بین المللی توسط امریکایی ها در المان جلب می کنند، اقدام کنند.

تایزن تنها یک مشتی از خروار است. از جمله، او بارها در گذر زمان اعلامیه هایی را توزیع کرده بود که خواستار افشای اطلاعات در نزدیکی املاک و پایگاه ایالات متحده در المان بودند. این اقدامات به جای حمایت رسانه ای از او، برایش موجب دردسرهای جدیدی شد از جمله اتهامات متعددی را برای تحریک به خیانت و افشای به اسرار دولتی به همراه داشت. 

یک فعال صلح از شهر هایدلبرگ نیز چندین بار به دلیل اعتراض مسالمت آمیز خود به جنگ افروزی هواپیما های بدون سرنشین امریکا از پایگاه هوایی رام اشتین محاکمه شد. نهادهای دولتی المانی حتا بارها از او شکایت کردند و او حتا مجبور به گذراندن چهار هفته زندان شد.

اگرچه تایزن مرتباً در آخرین مرحله دادگاه تبریه شده است، مدعیان عمومی با ایجاد پرونده های جدید و پاپوش دوختن سعی کرده اند صدای اعتراض او را خفه کنند. تلاش های این فعال صلح علیه افراد « ناشناس » به اتهام کمک به قتل با هواپیماهای بدون سرنشین مطرح شده بود، توسط مقامات بازپرسی با بی توجهی و بی میلی مورد رسیده گی قرار گرفت و نتیجه آنکه تا بحال هیچ پرونده ای برای این اتهامات و شکایت ها باز نشده است.

نقش المان در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده امریکا

 نقشی که رام اشتین در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین دولت ایالات متحده  امریکا ایفا می کند نیز باید حداقل از زمان افشاگری براندون برایانت خلبان سابق هواپیماهای بدون سرنشین برای مقامات المانی شناخته شده باشد. 

این افشاگر در سال ۲۰۱۴ ترسایی به روزنامه زود دویچه گفت: « بدون المان، کل جنگ هواپیماهای بدون سرنشین ارتش ایالات متحده  امریکا امکان پذیر نخواهد بود.» 

برایانت تا اپریل ۲۰۱۱ ترسایی در پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده امریکا در نیومکسیکو مستقر بود:

« در بیش از هزار ماموریت پهپادی که من انجام داده ام، حتا یک بار هم نبود که در ابتدای شیفت با رام اشتین تماس نگیریم .»

من علامت تماس خودم را و شناسه هواپیمای بدون سرنشینی را که می ‌خواهم خلبانی اش را به عهدم بگیرم  ارسال میکردم. سیگنال پهپاد از طریق ماهواره به رام اشتین مخابره می شود. در آنجا سیگنال تقویت می ‌شود و از طریق کابل فیبر نوری به ایالات متحده امریکا، جایی که ما پیلوت ها نشسته بودیم، ارسال می ‌شود. به عنوان پیلوت، او در طول ماموریت از طریق یک سیستم چت امن با تحلیلگران سیستم به اصطلاح زمینی توزیع شده (DGS) در تماس بود:

« در سیستم های زمینی توزیع شده (DGS) ، تصاویر ویدیویی از پهپاد ما نظارت، تجزیه و تحلیل و به مقامات مسوول توزیع می شود.»

به گفته برایانت، او از آنجا چندین بار در ساعت برای ارزیابی تصاویرش کمک مستقیم دریافت می کرد. یک سال پیش از آن، دولت فدرال در پاسخ به سوالی از حزب چپ در بوندستاگ نوشت که از نظر آن مرکز کنترول (DGS) اصلاً در المان نبود، « زیرا مشخصات ساختمان فقط ساخت و ساز را مشخص کرده است که تنها یک ایستگاه برای انتقال داده ها از طریق ماهواره ها (رله ساتکوم) مشخص میکند.»

 سپس برایانت توضیح داد که او اغلب « با بچه های DGS چت می کرد».  بنابراین آنها تایید می کردند که در لنگلی، هاوایی یا رام اشتین هستند.

اما وضعیت حقوقی چگونه است؟ 

آیا مقامات المانی می توانند در صورت ارتکاب جنایات از پایگاه نظامی امریکا در رام اشتین مداخله کنند؟ 

یک چیز مسلم است: قانون جزایی المان باید در رام اشتین اعمال شود، زیرا برخلاف تصور بسیاری، این ملک یک منطقه فراسرزمینی نیست. با این حال، همین واقعیت شناخته شده در اینجا نیز صدق می کند: « برحق بودن به طور خودکار به معنای رسیدن حقت نیست » – زیرا مفاد اساسنامه نیروهای ناتو نیز در اینجا به کار می روند و بر این موضوع تاثیر میگذارند.

با توجه به جنگ افروزی های هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده امریکا، که گاهی از رام اشتین کنترول می شد، دادگاه عالی اداری مونستر در سال ۲۰۱۹ ترسایی حکم داد که المان باید در جهت اطمینان از رعایت قوانین بین المللی ایالات متحده امریکا در هنگام استفاده از پایگاه نظامی خود تلاش کند. با این حال، دادگاه بالاتر قانون اساسی فدرال ، یک سال بعد اوضاع را متفاوت دید و حکم را لغو کرد.

 به گفته دادگاه عالی المان، تلاش های دیپلوماتیک دولت فدرال کافی است – صرف نظر از این که آیا مأموریت های هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده  امریکا قوانین بین المللی را نقض می کند یا خیر.څ

از سوی دیگر، یک مورد برجسته دیگر، وضعیت حقوقی مبهم پیرامون پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده امریکا در رام اشتین را شفاف ‌تر کرد.

 مدتی است که دفتر څارنوالی سوایبروکن در حال تحقیق درباره ربوده شدن امام ابوعمر است. گفته می شود که در سال ۲۰۰۳ ترسایی توسط ماموران سیا در میلان ربوده شد و از طریق المان به قاهره منتقل شد. عمر بعداً متهم شد که در طول توقف در پایگاه نیروی هوایی رام اشتین ایالات متحده امریکا مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. در پاسخ به این اتهامات، دفتر څارنوالی به بررسی موارد مشکوک به محرومیت از آزادی، اجبار و گروگان گیری پرداخت. 

قوانین جزایی المان در مورد پایگاه هوایی ایالات متحده  امریکا در رام اشتین اعمال می شود زیرا این یک منطقه فراسرزمینی نیست. اساسنامه نیروهای ناتو در این زمینه فقط چیزی در مورد اینکه آیا من می توانم افرادی را که تحت اساسنامه نیروهای ناتو هستند تحت پیگرد قانونی قرار دهم می گوید.

ابرهارد بایر، څارنوالی عمومی مسوول این دوسیه در جون ۲۰۱۳ ترسایی ، در مصاحبه ای با خبرگزاری حکومتی المان دویچه وله (DW) در ماه جون توضیح داد که برای مثال، وقتی صحبت از سربازان می شود، اینطور نیست زیرا المان از حق اولیه تعقیب جزایی چشم پوشی کرده است:

« اگر افراد مورد نظر سرباز نباشند و در پایگاه ناتو مستقر باشند، مشمول اساسنامه نیروهای ناتو نمی شوند. اگر آنها ماموران سیا هستند، من فرض می ‌کنم که آنها سرباز نیستند، مخصوصاً که به عنوان نظامی عضو یک واحد ناتو در اینجا مستقر نشده اند. با این افراد باید مانند هر غیرنظامی دیگری رفتار شود. »

بنابراین این تفسیر در مورد اختلاف حقوقی در مورد هواپیماهای بدون سرنشین نیز صدق می کند: اساسنامه نیروهای ناتو استثنایات را تنظیم می کند. بنابراین اگر کارگران امریکایی درگیر در حملات طیازات  بدون سرنشین در رام اشتین سرباز باشند، مقامات المانی هیچ اختیار قانونی برای اقدام ندارند زیرا المان داوطلبانه از حق اولیه پیگرد قانونی در گذشته چشم پوشی کرده است.

با این حال، اگر نقض قوانین بین المللی توسط غیرنظامیان انجام شود، المان به عنوان کشور میزبان نیز مجاز به اقدام قانونی است. 

با این حال پاسخ به این سوال که آیا افراد درگیر در حملات هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی هستند یا نظامی، دشوار خواهد بود.

 

تصویر از تاگس اشپیگل

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۲ـ ۱۸۰۵

Copyright ©bamdaad 2022