تهدید به جنگ جهانی سوم

محسن رفیق

گزاره « جنگ جهانی سوم »، این روزها بیش از هر زمان دیگری از زبان رهبران کشورهای قدرتمند جهان شنیده می ‌شود، اتفاقی که با شروع حمله روسیه به اوکرایین و طولانی شدن درگیری‌ ها، روندی افزایشی داشته است. این در حالی است که روسیه، ارسال تسلیحات به کیف از سوی ناتو را شروع یک جنگ نیابتی دانسته و از حق مشروع خود، برای هدف قراردادن این انبارهای تسلیحاتی، یاد می ‌کند. کرملین اعلام کرده است که ادامه این روند می ‌تواند خطر واقعی آغاز جنگ جهانی سوم را بیشتر کرده و حتا به استفاده از سلاح اتمی منجر شود. این در حالیست که پیشتر رییس ‌جمهور امریکا نیز نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم در صورت رویارویی مستقیم روسیه و ناتو هشدار داده بود. در این میان،‌ پکن اما با درک شرایط موجود اظهار کرده که هیچ‌ کسی خواستار شروع جنگ جهانی سوم نیست و تمامی طرف‌ ها در خصوص بحران اوکرایین باید خویشتن ‌داری از خود نشان دهند و مانع تشدید هرگونه تنش شوند.
در همین حال روز گذشته وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی با بیان این ‌که مذاکرات صلح با اوکرایین ادامه خواهد یافت، تأکید کرد همچنان خطر واقعی جنگ جهانی سوم وجود دارد.

به گزارش اینترفاکس، سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک برنامه تلویزیونی روسیه گفت: « غرب، حق روسیه برای حفاظت از مرزهای خود و سرزمین‌ هایی را که روس‌ ها در آن مورد آزار و اذیت قرار می ‌گیرند، نفی می ‌کند. آن‌ ها این را حق خود می ‌دانند که امنیت خود را در هرکجا که می ‌خواهند تضمین کنند و درعین ‌حال حق ما را برای حفاظت از مرزها و سرزمین‌های مان که روس‌ها زنده گی می ‌کنند و سال ‌ها مورد آزار و اذیت قرارگرفته‌ اند و از بمباران، تحقیر و محدودیت‌ ها رنج می ‌برند انکار می‌کنند.» او ادامه داد: « تسلیحات ارسالی ناتو به کیف یک جنگ نیابتی است و نیروهای روسیه این انبارهای تسلیحاتی را به‌ عنوان اهداف قانونی و مشروع برای خود در نظر خواهند گرفت، همان ‌طور که قبلاً در اوکرایین حمله کرده بودند. این تسلیحات هدف قانونی نیروهای روسی در عملیات خود در اوکرایین خواهد بود. انبارها، ازجمله در غرب اوکرایین، چندین بار هدف نیروهای ما بوده است. ناتو در حال جنگ نیابتی علیه روسیه است، پس دفاع در برابر این سلاح نیابتی، یک هدف مشروع است، چرا که جنگ، جنگ است.»
وزیر امورخارجه روسیه همچنین گفت که مذاکرات صلح روسیه با اوکرایین ادامه خواهد یافت، اما هنوز خطر واقعی جنگ جهانی سوم وجود دارد. او از رویکرد ولودیمیر زلنسکی، رییس ‌جمهور اوکرایین در قبال مذاکرات صلح انتقاد کرد و او را به تظاهر به مذاکره متهم کرده و او را یک بازیگر خوب دانست و گفت: « او هنرپیشه خوبی است، اگر با دقت نگاه کنیم و با دقت حرف‌هایی که زده را بخوانیم، هزاران تناقض آشکار خواهد شد.»
لاوروف پیشتر گفته بود که امریکا و انگلیس بر اوکرایین فشار می ‌آورند تا مذاکرات صلح را به تعویق بیندازد. او مجدداً گفت: «امریکا و انگلیس به ولودیمیر زلنسکی برای تسریع مذاکرات توصیه نمی‌ کنند، اما آن‌ها توصیه می ‌کنند که موضع خود را تشدید کنند.» او ضمن تأکید بر اراده مسکو برای ادامه مذاکرات صلح با اوکرایین گفت که اگر این اراده دوطرفه نباشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.» لاوروف همچنین ضمن انتقاد از عملکرد کیف در گفت وگوها گفت: « حسن نیت هم حدی دارد. با این ‌وجود روسیه به مذاکره با نماینده گان اوکرایین، ادامه خواهد داد.»
به گفته وزیر امور خارجه روسیه، اوکرایین از امضای بند های پیشنهادی در مذاکرات استانبول خودداری کرد و این امر را یک گام بزرگ رو به عقب در روند مذاکرات دانست.

لاوروف گفت: « من فکر می‌ کنم این گام به عقب به توصیه امریکا و انگلیس برداشته شد و شاید پولندی‌ ها هم در این زمینه نقش داشتند.» علاوه بر این، سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که درگیری در اوکرایین با یک معاهده صلح پایان خواهد یافت.رییس دستگاه دیپلوماسی روسیه همچنین گفت که امکان دارد جنگ اوکرایین به استفاده از سلاح اتمی بکشد. او گفت که مسکو می ‌خواهد از خطرات مصنوعی که ممکن است به بروز چنین سناریویی منجر شود پرهیز کند. لاوروف تأکید کرد: « این موضع واقعی ما است که همه ‌چیز را بر مبنای آن تعیین می‌ کنیم. خطرات الان قابل‌ توجه است.» او اضافه کرد:« نمی ‌خواهم این خطرات را به ‌طور مصنوعی بالا ببرم. خیلی ‌ها چنین چیزی می‌ خواهند. خطر جدی است، واقعی است و ما نباید آن را دست ‌کم بگیریم.» وزیر خارجه روسیه همچنین درباره گسترش ناتو نیز گفت: « گسترش ناتو هیچ ارتباطی با تحقق اهداف قانونی ندارد، بلکه توسعه مناطق تحت فرمان ایالات ‌متحده امریکا در راستای تقویت جهان تک ‌قطبی است. اگر این اتحاد دفاعی است، وقتی آن‌ ها مونته ‌نگرو، مقدونیای شمالی، آلبانی را می‌ پذیرند، چگونه می‌ توانند امنیت اتحاد اتلانتیک شمالی را تقویت کنند، این به‌ ساده گی نشان می ‌دهد که گسترش ناتو هیچ ارتباطی با تحقق اهداف قانونی آن ندارد.» لاوروف یادآور شد که روسیه نسبت به کشاندن اوکرایین به ناتو هشدار داده بود، اما مذاکرات در مورد تضمین ‌های امنیتی به ‌وضوح ثابت کرد که ناتو و ایالات ‌متحده امریکا تمایلی به درنظرگرفتن منافع مشروع روسیه از خود نشان ندادند. او گفت: « اکنون روس‌هراسی و نژادپرستی واقعی نسبت به همه روس‌ ها در بالاترین سطح پرورش داده می‌ شود. همان ‌طور که اخیراً نخست ‌وزیر کانادا گفته است که لازم است که پوتین و همه‌ کسانی که از او حمایت می ‌کنند باید مجازات شوند.»
لاوروف تصریح کرد: « آن ‌ها همچنین اکنون در حال انتقال خط دفاعی ایتلاف دفاعی خود به دریای چین جنوبی هستند و در حال حاضر، موقعیت واقعی اوکرایین در واشنگتن، لندن و دیگر پایتخت‌های غربی تعیین می ‌شود. از همین منظر، دانشمندان علوم سیاسی ما می‌ گویند، چرا ما با تیم زلنسکی صحبت کنیم، باید با امریکایی‌ها صحبت کرد و به‌ نوعی توافق دست یافت، اما ما همچنان به مذاکره با تیمی که زلنسکی معرفی کرده ادامه می ‌دهیم و این تماس‌ها ادامه خواهد داشت.»

درهمین حال، روز گذشته سخن گوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: « هیچ‌ کسی خواستار شروع جنگ جهانی سوم نیست. تمامی طرف ‌ها در خصوص بحران اوکرایین باید خویشتن ‌داری از خود نشان دهند و مانع تشدید هرگونه تنش شوند.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک جلسه توجیهی گفت: « هیچ‌ کسی مایل به شروع جنگ جهانی سوم نیست. ما امیدواریم که تمامی احزاب مرتبط خویشتن ‌داری از خود نشان دهند، همچنین اجازه ندهند که بحران اوکرایین تشدید یابد تا در سریع ‌ترین زمان ممکن صلح برقرار شود.» این در حالیست که سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه چندی پیش تأکید کرده بود که مقایسه چین و المان نازی توسط وزیر دفاع استرالیا، دیوانه گی محض است که با هدف مخدوش کردن چهره چین انجام شده است. وزیر دفاع استرالیا، پیش‌ازاین جاه‌ طلبی ‌های رو به رشد چین و جاه طلبی‌های المان نازی در دهه ۱۹۳۰ ترسایی را با هم مقایسه کرده بود.
پیشتر رییس ‌جمهوری امریکا نیز اعلام کرده بود که یک جایگزین برای تحریم‌ های سخت‌ گیرانه‌ای که واشنگتن علیه روسیه اتخاذ کرده است، جنگ جهانی سوم خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تاس، جو بایدن، رییس ‌جمهوری امریکا در مصاحبه‌ ای با براین تیلر کوهــن، گفت: « شما دو گزینه دارید، اینکه جنگ جهانی سوم را شروع کنید و به جنگ فیزیکی با روسیه بروید، یا راه دوم، اینکه مطمین شوید کشوری که برخلاف قوانین بین ‌المللی عمل می‌ کند، در نهایت بهای انجام این کار را می ‌پردازد.» رییس ‌جمهوری امریکا تأکید کرد: «من گمان می ‌کنم که این تحریم‌ ها، گسترده‌ ترین تحریم ‌های تاریخ، تحریم‌ های اقتصادی و تحریم‌ های سیاسی هستند.» رییس دموکرات کاخ سفید همچنین تأکید کرد: « روسیه بابت این کار در کوتاه ‌مدت و بلند مدت و به ‌ویژه در بلند مدت هزینه جدی پرداخت خواهد کرد.»/ همدلی

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۲ـ ۰۷۰۵

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2022