اعتراف اسراییل به اعمال شکنجه در بازداشت گاه الخیام در زمان اشغال جنوب لبنان

 

سرویس امنیت داخلی اسراییل (شاباک) مجبور شد به دستور دادگاه عالی بیت ‌المقدس غربی، برخی اسناد آرشیف خود را که درباره شرایط بسیار دشوار زنان و مردان لبنانی و فلسطینی در بازداشتگاه الخیام بود، افشا کند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه ‌ای الشرق الاوسط، اسناد منتشر شده از سوی شاباک حاکی از این هستند که اسراییل در این زندان مرتکب جنایات جنگی بسیار خطرناک شده و وحشتناک ‌ترین شیوه‌ های شکنجه از جمله استفاده از شوکرهای برقی، گرسنگی دادن، محرومیت از خدمات پزشکی، بازداشت به مدت نامعلوم و بدون محاکمه را در حق بازداشتی‌های لبنانی و فلسطینی به کار برده است.

دالیا کرشتاین، مدیرکل سابق مرکز دفاع حقوق اشخاص اظهار کرد:  شیوه‌های وحشیانه‌ ای که اسراییل در جنوب لبنان به کار برد از جمله شکنجه‌ های وحشیانه در زندان الخیام، یکی از لکه‌ های سیاه در تاریخ اسراییل است و تا زمانی که اسراییل از تمامی اقدامات خود در آنجا پرده برنداشته و با گذشته خود در آنجا روبرو نشود، خروج آن از لبنان هرگز به طور کامل انجام نخواهد شد.

کرشتاین در ادامه گفت: در شرایطی که زندان الخیام در حال تبدیل شدن به یک موزیم است، تلاش‌ های اسراییل برای مخفی کردن اسناد خود درباره اقداماتش در این زندان ادامه دارند و مسوولان این فجایع در میان ما حضور دارند بدون اینکه بابت جرایم ‌شان محاکمه شده باشند.

اسراییل در سال ۱۹۸۵ ترسایی یعنی سه سال پس از یورش به لبنان در سال ۱۹۸۲ زندان الخیام را در نزدیکی روستایی به همین نام در جنوب لبنان و در فاصله چند کیلومتری مرزهای این کشور با اراضی اشغالی احداث کرد.

در این زندان تعداد زیادی از احزاب و جنبش‌ های لبنانی و فلسطینی همانند امل، حزب الله، حزب کمونیست، جنبش فتح، جبهه مردمی آزاد سازی فلسطین، جبهه دموکراتیک فلسطین و نیز مخالفان رژیم اشغالگر به صورت موقت و دایم بازداشت بودند.

با وجود اینکه اسراییل در آن مقطع مدعی بود که این زندان را مدیریت نمی‌ کند و ارتباطی به آن ندارد و حتا دان هالوتس، رییس وقت ستاد کل ارتش اسراییل در دادگاه قسم خورد که ارتش اش این زندان را مدیریت نمی‌ کند اما اسناد کشف شده نشان می‌ دهند که الخیام یک زندان اسراییلی بوده و اسراییل از برخی شبه نظامیانی که تحت آموزش ارتش اش و شاباک بودند، برای اداره آن کمک گرفته است.

اسناد یادشده پس از درخواست گروهی از فعالان حقوق بشر به دادگاه عالی اسراییل که به واسطه ایتای ماک، یک وکیل مدافع ارایه شد، افشا شدند.

روزنامه عبری زبان هارتص روز چهارشنبه به نقل از ماک نوشت، ارتش اسراییل و شاباک همراه با ارتش جنوب لبنان این بازداشتگاه و شکنجه گاه را مدیریت کردند همانند اقدامی که دیکتاتورهای نظامی در آمریکای لاتین انجام دادند و شکنجه‌ های انجام شده در این زندان در سطح جنایات ضد بشری بوده و اسناد کشف شده شوکه کننده بودند.

شاکیان این پرونده از دادگاه خواستند به شاباک دستور دهد اسنادی که شکنجه‌ ها و مجازات‌ های سخت و غیرانسانی انجام شده در این زندان را نشان می ‌دهند، ارایه کند.

دادگاه دستور داد جلسه اول بررسی این دادخواست ماه اپریل آتی برگزار شود اما به شاباک اجازه داد بخشی از اسنادی که در اختیار دارد، افشا کند.

در یکی از این اسناد که متعلق به سال ۱۹۸۸ ترسایی ست نشان می ‌دهد اسرا گرسنگی داده شدند. در این سند آمده است. همچنین سند دیگری در این زندان حاکی از تراکم بالای جمعیت در زندان الخیام است. سند دیگری نیز حاکی از این است که از زنان بسیاری در این زندان بازجویی شده و یکی از آنها که به ارتباط با حزب ‌الله مظنون بوده، بازداشت شده و در طول بازجویی نیز از برق برای اعتراف‌گیری استفاده شده است، سندی مربوط به سال ۱۹۹۷ نیز حاکی از مشکلات جسمانی اسرای این زندان است. در این سند به نقل از یکی از مسوولان زندان آمده است، در صورتی که زندانی در پی مشکلات جسمی و عدم دریافت دارو فوت کند، هیچ حمایتی برای او وجود ندارد.

دان یاکر، مشاور حقوقی جمعیت حقوق اسراییل اظهار کرد که سازمان او و مرکز دفاع از حقوق افراد در سال ۱۹۹۹ ترسایی درخواستی را به دادگاه عالی ارایه کرده و آزادی بازداشتی‌ها و صدور مجوز برای ملاقات با آنها را خواستار شد اما دادگاه عالی از بررسی این درخواست طفره رفت.

یاکر تاکید کرد: شاباک از شرایط غیرانسانی بازداشتی ‌ها در این زندان، کمبود غذا و شکنجه در طول بازجویی‌ها باخبر بود و اسناد نشان می‌ دهند ارتش اسراییل به ویژه شاباک به شکل گسترده‌ای در بازداشت غیرقانونی صدها غیر نظامی در جنوب لبنان دست داشتند.

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۲ـ ۲۹۰۳

Copyright ©bamdaad 2022