چین: هرگز به ساز امریکا نمی رقصیم

چین فشار ضد روسیه از سوی واشنگتن را رد کرد: « هرگز با ساز امریکا نخواهیم رقصید»

 مقامات چینی و رسانه های طرفدار دولت از فشار واشنگتن بر چین برای انجام اقداماتی علیه روسیه در مورد جنگ اوکرایین انتقاد کرده اند.  آنها میگویند که این ایالات متحده امریکاست که مسوول بحران در اوکرایین است.

به گزارش روسیه امروز، در هفته‌ های اخیر، تحلیلگران و سیاستمداران غربی بارها بر این سعی کرده اند به مخاطبان خود در این کشورها این تصویر را غالب کنند که جنگ اوکرایین می ‌تواند بر روابط روسیه و چین تاثیر منفی بگذارد و حتا شراکت بین دو کشور را با بحران جدی مواجه کند.  با این حال، تا اکنون ثابت شده است که این گمانه زنی ها بی اساس هستند.  درعوض، تعداد فزاینده‌ای ازنظریه پردازان چینی چه در قالب اظهارنظر در رسانه‌ های غالب و چه به عنوان از نماینده گان و سخنگویان خود دولت جمهوری خلق چین از فشار شدید غرب بر این کشور برای پیوستن به جبهه جنگ اقتصادی علیه روسیه انتقاد کرده‌اند.

 به عنوان مثال، روزنامه چینی گلوبال تایمز، نزدیک به این حزب، در سرمقاله ای بیان می کند که روابط نزدیک روسیه و چین، ایالات متحده امریکا را به ویژه با توجه به بحران اوکرایین نگران می کند.  واشنگتن در تلاش است بین این دو ایالت شکاف ایجاد کند.  برای روزنامه چینی، مقصر اصلی بحران کنونی، سیاست ایالات متحده در چند دهه گذشته است:

« گسترش ناتو به سمت شرق عامل اصلی خشم روسیه و عملیات نظامی در اوکرایین است. این ایالات متحده امریکاست که باید آتشی را که در اوکرایین به راه انداخته اند خاموش کند. به طرز مضحکی، آنها از پکن می خواهند که این وظیفه را که بی شک بهای سنگینی برای روابط ما با روسیه خواهد داشت را به عهده بگیریم.».

 روسیه یک ابرقدرت مستقل است.  چین توانایی تاثیرگذاری بر تصمیمات روسیه در مورد اوکرایین را ندارد.

 «اگر چین واقعا روسیه را به گونه ای تحت فشار قرار دهد که با مشارکت راهبردی جامع چین و روسیه ناسازگار باشد، تنها روابط چین و روسیه را تضعیف می کند و اعتماد متقابل را خراب می کند و در نتیجه ضرر استراتیژیک بزرگی برای هر دو طرف خواهد داشت. این همان چیزی است که ایالات متحده امریکا هیجان زده منتظرمشاهده اش است. »

 خود ایالات متحده می داند که پکن هیچ ابزاری برای تأثیرگذاری بر روسیه در این زمینه ندارد.  با این وجود، واشنگتن از این فرصت برای ایجاد اختلاف بین پکن و مسکو استفاده کرد.  اما دو شریک استراتیژیک این اجازه را نمی دهند:

« چین و روسیه هر دو قدرت‌ های بزرگ و مستقلی هستند و آنها ضمایم کوچکی نیستند که واشنگتن بتواند به میل خود آنها را دستکاری کند. علاوه بر این، چین موضع ثابتی در مورد مساله اوکرایین اتخاذ کرده است و تاکید می ‌کند که نگرانی‌ ها و منافع امنیتی همه طرف‌ها باید مورد احترام و محافظت قرارگیرد. «

 پکن «هرگز به میل و ساز امریکا نخواهد رقصید» و روابط خود با روسیه را فدای ایالات متحده امریکا نخواهد کرد.  درک واشنگتن از روابط بین دو کشور اشتباه است:

 « برای مدت طولانی، غرب روابط چین و روسیه را نادرست تفسیر می کرد و معتقد بود که روابط چین و روسیه بر اساس مصلحت است و می تواند به راحتی از هم بپاشد. در حقیقت، مشارکت استراتیژیک همه جانبه بین چین و روسیه امتحان خود را پس داده و به کوه محکمی تبدیل شده است. این مهم ترین و باثبات ترین دارایی راهبردی دیپلماتیک چین است که نمی توان به آن آسیب وارد کرد.»

 ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز جمعه گفت که چین تسلیم فشار واشنگتن در مورد اوکرایین نخواهد شد.  پکن همچنان به موضع « مستقل » در قبال بحران اوکرایین ادامه می دهد.  او این کار را در پاسخ به تهدیدات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، انجام داد که روز پنجشنبه به چین هشدار داد در صورتی که پکن تصمیم به حمایت از مسکو بگیرد، واشنگتن «هزینه‌ هایی» را به این کشور تحمیل خواهد کرد.  چین همواره بر اساس خود واقعیات عینی رفتار کرده و موضع مستقلی در قبال مساله اوکرایین اتخاذ کرده است.

 این دیپلومات چینی همچنین تاکید کرد که فشار واشنگتن باعث نخواهد شد پکن موضع خود را تغییر دهد.  وی افزود: برخی از مقامات امریکایی همچنان در تلاش برای انتشار اطلاعات نادرست و ساخته گی در مورد موضع چین هستند.  به گفته لیجیان، این غیرمسوولانه است و برای حل بحران مفید نیست.

 به گفته چین، ایالات متحده باید « نقش خود را در بحران اوکرایین به طور جدی بررسی کند» و « مسوولیت های خود را به عهده بگیرد ».  لیجیان همچنین از واشنگتن خواست که « به جای ریختن نفت بروی شعله های آتش، اقدامات عملی برای کاهش تنش و حل مساله انجام دهد.»

 سرمقاله ای در خبرگزاری رسمی چین، سین هوا، با زبانی مستقیم تر به سیاست امریکا میپردازد.  واشنگتن یک بار دیگر با گرفتن ژست کشوری که « قوانین و قواعد بین المللی » را رعایت میکند و با متهم کردن دیگران به باج خواهی از کشورهای کوچکتر جهان میپردازد، و آنها را از رفتار ساخته گی و ناپسندش عصبانی کرده است.  به گزارش سینهوا، ایالات متحده  امریکا احتمالا هرگز این فکر از ذهنش خطور نکرده در آینه نگاه کند:

 تصویری که ایالات متحده از خود در آینه مشاهده خواهد کرد بازتاب بسیار دلخراشی خواهد داشت: «داستانی از جنگ افروزی ها و تهاجمات نظامی و توطیه های مخفیانه با هدف براندازی در کشورها و مناطق دیگر جهان.»

 باج‌ خواهی واشنگتن مدت‌هاست که در صحنه جهانی رسوا شده است:

 «فرهنگ بدوی امریکایی دزدی دریایی، که طرفدار غارت و تسخیر است، توسط واشنگتن به یک سیاست خارجی هژمونیک تبدیل شده است که هدف آن این است که تا جایی که ممکن است بازو بگیرد و عضلات خود به نمایش بگذارد، هر زمان که لازم تشخیص بدهد برای دیگران قلدری کند، و عادت کرده نقش کلانتر و پلیس راهنمائی جهان را بازی کند.»

 دخالت بی رحمانه امریکا در کشورهای مختلف خاورمیانه، امریکای لاتین و اروپا برای آنها جنگ و اختلاف، مرگ و ویرانی را به همراه داشته است.  سین هوا به تجاوز امریکا به یوگوسلاویا، افغانستان و عراق اشاره می کند.  این رسانه چینی همچنین از تحریم کشورهایی مانند کوبا، ونزویلا وغیره انتقاد می کند.  اینها به اقتصاد این کشورها آسیب می رساند و شرایط زنده گی جمعیت آنها را بدتر می کرد.

 اذهان متکبر در کاخ سفید مدت‌هاست که قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته، دیگران را وادار به جانبداری از این قانون شکنی کرده اند و در مقابل از کسانی که حاضر به تمکین و تسلیم شدن در برابر آنها نبوده اند انتقام گرفته ‌اند.

 برخلاف میل واشنگتن، بسیاری فهمیدند که راه حل بحران اوکرایین در آتش بس و به دنبال آن گفت وگو و مذاکره است.

« اگر واشنگتن واقعاً به تنش زدایی از اوضاع در اوکرایین علاقه مندست، باید یاد بگیرد که در سمت درست صلح و عدالت بایستد. تامل در اعمال نادرست گذشته خود می تواند نقطه خوبی برای شروع باشد.»

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۲ـ ۲۱۰۳

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2022