بیوه زنان ، یتیم داران و داغددده گان جنگ تجاوزی ۲۰ ساله امریکا ابتکار را بدست گیرند

محمد ولی

 

امریکای ناقض حقوق بشر و حقوق زن سلاح سیاسی و تبلیغاتی اش را روی شانه چند خانم گذاشته فریاد حق زن افغان را در مطبوعات صد سر و صد زبانش با غوغاگری بلند کرده میخواهد با این حیله و نیرنگ از وضعیت سخت آشفته و نا به سامان زنده گی زنان افغان برای سیاست های ظالمانه اش که هنوز گوشت و پوست زنان افغان از آن آزرده و خون چکان است بهره گیرد .

پروفیسور الون بن مایر ، استاد امور بین المللی در مرکز جهانی نیویارک در یک مقاله تحلیلی تحت عنوان  « جنگ فاسد و غیر اخلاقی در افغانستان » ارقام تلفات افغان ها دراین جنگ را ۲۲۵ هزار کشته ، و درحدود یک میلیون و ششصد هزار بیجا شده نگاشته بود .

اینکه بر یک میلیون و ششصد هزار بیجا شده گان جنگ چه گذشت یکطرف باشد ، ولی ۲۲۵ هزار کشته این جنگ فاسد و غیراخلاقی و تجاوز عریان اردوی امریکا و ناتو همه از بیخ بوته بودند ؟

یا مادر و خواهر و خانم و دختر نداشتند ؟ اینها مگر زنان افِغان نیستند که رنج از دست دادن عزیزان شانرا با تحمل فقر ، گرسنه گی ، بی سرپناهی ، نبود تعلیم و آموزش بدوش میکشیدند و میکشند ؟

حاصل جنایات بعد از جنگ را با غوغای تبلیغاتی تحت شعاع مکاره گی های دفاع از حقوق زنان افِغان مخفی ساختن جنایت دیگریست که در حق زنان افغان عملی میسازند .

نام بردن از حق زن افِغان را در کنار انجماد میلیاردها دالر حاصل رنج این مردم بگذارید ببینید که زنان بازنشسته از کار و دختران بازمانده از تعلیم و آموزش ، مادران محتاج به تگدی با اطفال معصوم شان در چه حالت قرار دارند ؟ مگر این نقض حقوق زن به پیمانه وسیعتر از هر نقض دیگر نیست ؟

درهیاهوی بهره گیری سیاسی از حقوق زنان به کدام خانم بیوه ، به کدام دختر یتیم و کدام مادر داغ دیده رنج فرزند جوان حق داده شده تا بگوید امریکا این تو بودی که ما را به داغ ۲۲۵ هزار کشته جنگ تجاوزی ات گرفتار کردی .

چه کسی فراموش میکند که شش ماه قبل از امروز چه تعداد زنان امریکایی افغانی الاصل را که شاید تولد شان در افغانستان نشده باشد از مجاری استخباراتی ات در ارگان های دولتی به شمول برخی ها در پارلمان جابجاکردی و تا توانستی پول و امتیاز دادی . شعار تو در مورد حقوق زن افغان از حوزه منافع همان چند خانم فراتر نمی رود .

باید زنان چیز فهم و آگاه افغان که وسیله دست خارجی ها نیستند و بار سنگین مظالم زنده گی را در همین کشور بدوش میکشند برای احقاق حقوق شان نه برای مقاصد شوم امریکا یا احزاب سیاسی آب خورده از مراجع امریکا دست بدست هم دهند ، حق جبران خساره و خونبها را از امریکا مطالبه کنند ، برای حق تعلیم و تحصیل و کار خود شان و دختران شان صدا بلند کنند و ابتکار را از دست امریکایی های توطیه گر ، آدمکش ، جنگجو و ناقض حقوق زن بیرون کنند .

در میان زنان افغان قشر بزرگی از تحصیلکرده ها ، شعرا ، هنرمندان ، دوکتوران ، انجنیران ، اقتصاد دانان ، استادان پوهنتن ها و معلمان مکاتب و کارمندان اداری دارای صلاحیت و تدبیر در داخل کشور وجود دارد ، اما همه گوش به تبلیغات امریکا میدهند ، باید در مطبوعات صدای داد خواهی شانرا بلند کنند و برای احقاق حق شان خود شان برزمند تا دیگران از آن سو استفاده سیاسی ننمایند ‌.

حق زن حق مدنی است در هیچ سِلک و نظام دفاع از حق مدنی ممنوع نیست، اما نگذارند که این حق وسیله بازی های سیاسی سیاست بازان داخلی و خارجی قرارگیرد .

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۲ـ ۲۷۰۱

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2022