تحریم های جدید امریکا علیه کوبا

 

به گزارش هاوانا، دولت بایدن با تشدید « سیاست تهاجمی» امریکا علیه کوبا، روز سه شنبه (نهم جدی برابر با سی نوامبر) بار دیگر تحریم های جدیدی را علیه مردم این کشور اعمال کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، این اقدامات را با « اقدامات رژیم کوبا علیه تظاهرات مسالمت آمیز در ۱۵ نوامبر» توجیه کرد. بلینکن در بیانیه ای اعلام کرد، تحریم ها از جمله محدودیت ویزه برای ۹ مقام غیرمعروف وزارت کشورداخله کوبا و نیروهای مسلح انقلابی، به ادعای دولت امریکا «درگیر تلاش» برای « ساکت کردن صدای مردم کوبا از طریق سرکوب و بازداشت غیر موجه» اعمال شده است. به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، وزیر خارجه دولت بایدن از طریق توییتر نیز رسما کوشش دولت امریکا بر تغییر سیستم در کوبا تاکید کرده است.

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا، اقدامات وزارت امور خارجه امریکا علیه مردم کوبا، را « اقدامی خصمانه » اعلام و آنرا مردود ارزیابی کرده است: « امریکا همچنان براین خطا است که گویا دولت ما اجازه خواهد داد تا بی ثباتی اجتماعی به کوبا تحمیل شود.» وی تاکید کرد که حفاظت از حاکمیت این کشور در برابر دخالت های خارجی « حق و وظیفه » کوبا است. امریکا در خطاست اگر تصور کند که با چنین روش های صد بار بی نتیجه توان ایجاد بی ثباتی در کشور و توان تحریک مردم آگاه علیه حزب و رهبری کوبا را دارد. کانال خبری امریکای «لاتین تلسور» همچنین به نقل از پدرو لویز پدروسو، نماینده دایمی هاوانا در سازمان ملل متحد نوشت که کشورش « ارعاب، تحریکات، تهدیدها و بی ثباتی » هیچ قدرتی را نمی پذیرد. ما به سیاست خود برای دفاع از انقلاب ادامه خواهیم داد.» یوهانا تابلادا د لا تور، مسوول روابط امریکا در وزارت امور خارجه کوبا، گفت: تحریم های جدید امریکا « همزمان با کوشش این کشور برای راه اندازی تظاهرات مصنوعی جدیدی در ماه نوامبر، همانطور که خیابان ها شاهدش بودند، توطیه ای بی نتیجه بود. تظاهراتی مصنوعی که امریکا علی رغم عدم حمایت مردمی، کوشید تا به مردم کوبا تحمیل کند» روز تظاهرات اعلام شده و در روز های بعد « خیابان های جزیره آرام بودند، بچه ها دوباره به مدرسه رفتند، کشور مرزهای خود را باز کرد و اقتصاد به لطف کنترول کووید- ۱۹ شروع به بهبودی کرد.»

همچنین رسانه پرنسا لاتینا یادآور شد: چون واشنگتن از این شکست عصبانی است، اکنون «اقدامات جدید مضحکی » را اعمال می کند، تحریم ها و اقدامات « عملاً بی ربط ، اما از نظر سیاسی قابل توجه هستند، چرا که سیاست تهاجمی بایدن رییس جمهور امریکا نسبت به کوبا را مستند می کنند. »

در همين حال عوامل انتی کمونيست عضو حزب بايدن برای تصاعد تحریم ها و فشارهای بيشتر علیه کوبا به این حزب فشار می آورد. رسانه «نویولو هرالد» مستقر در میامی (شهر مرکز تجمع الیگارشی ضد انقلاب کوبا.م) به نقل از اظهارات رابرت منندز سناتور عضو انتی کمونیست حزب دموکرات در جلسه مجلس سنا در مورد سیاست خارجی امریکا علیه نیروهای مترقی در امریکای لاتین نوشت: «اقدامات باز هم بیشتری را باید اعمال کرد و باید تحریم های بیشتری وجود داشته باشد تا مردم بفهمند که آنها نتوانند عقاید خود را اعمال کنند.»

کانال تبلیغاتی دولتی امریکا (رادیو و تلویزیون مارتی) در همان روز یادآور شد که وزارت خزانه داری امریکا «از زمانی که بایدن رییس جمهور شده است » پیش از این « سه دور» تحریم های مشابهی را بر افراد و نهادهای کوبا اعمال کرده است. این قانون که در دسامبر ۲۰۱۶ ترسایی به امضای باراک اوباما رسید، به دولت امریکا اجازه می دهد تا انواع اقدامات تنبیهی علیه شهروندان هر کشوری که امریکا آن را به نقض جدی حقوق بشر یا فساد جدی متهم می کند، تحمیل کند./ر ت

 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۲ـ ۰۴۰۱

 

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 

Copyright ©bamdaad 2021