بلند پـروازی ‌هـای مکـرون

آغاز ریاست دوره‌ای فرانسه بر اتحادیه اروپا در میان چالش‌های داخلی و خارجی

 

با آغاز سال ۲۰۲۲ ترسایی ریاست دوره‌ای شش‌ ماهه فرانسه بر اتحادیه اروپا نیز با ارایه برنامه‌‌ ای بلندپروازانه و با هدف شکل ‌گیری اروپای قدرتمندتر و مستقل‌ تر از سوی امانویل مکرون، رییس ‌جمهوری فرانسه شروع شد.
ریاست پاریس بر اتحادیه اروپا زمانی رقم خورده که المان به عنوان مهم‌ ترین قدرت اتحادیه اروپا، اولین روزهای دوران پس از انگلا میرکل، صدراعظم سابق المان را سپری می‌ کند و تمام نگاه‌ ها به اولاف شولتس صدراعظم جدید این کشور و سیاست‌ های جدید برلین است. مکرون هم می ‌خواهد از فرصت خروج قدرتمند ترین زن جهان از کرسی صدراعظمی المان پس از ۱۶ سال استفاده کند و جایگاه پاریس را در اتحادیه اروپا ارتقا بخشد. به همین دلیل دولت مکرون که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را از سلوونی تحویل گرفته، برنامه‌ای بلند پروازانه برای این دوره شش‌ ماهه آماده کرده است، دوره‌ ای که در آن انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه برگزار می‌ شود.
مکرون در سخنرانی خود به مناسبت سال نو و این ریاست دوره ‌ای با تاکید بر سه اصل « احیا، قدرت و تعلق » در برنامه خود، گفت: « تصدی ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا هر ۱۳ سال یک بار اتفاق می ‌افتد، بنابراین باید آن را به زمان آغاز پیشرفت تبدیل کنیم، زمان پیشرفت در امور دفاعی و کنترول مرزها، مقابله با تغییرات آب ‌و‌‌هوایی، برقراری برابری میان زنان و مردان، ایجاد اتحاد جدید با قاره افریقا، نظارت بر بسترهای اصلی اینترنت و فرهنگ در اروپا».
فرانسه در این مدت نفوذ درخور توجهی برای پیشبرد امور اتحادیه اروپا و یافتن راه ‌های برقراری مصالحه میان ۲۷ کشور عضو آن در امور مورد اختلاف خواهد داشت که اختلاف‌ ها با بریتانیا پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا یکی از مهم‌ ترین موضوعات محسوب می ‌شود.
فرانسه همچنین سه حوزه را در اولویت قرار داده است، تعیین حداقل دستمزدها در سراسر اتحادیه اروپا، تنظیم مقررات فعالیت شرکت ‌های حوزه فناوری و دیجیتال و وضع مالیات بر کربن محصولات وارداتی به اروپا با توجه به اثرات مخرب زیست ‌محیطی آن. در حالی که کشورهایی مثل ایتالیا و سویدن در نبود یک برنامه مشخص، ترجیح می‌ دهند هر سال درباره افزایش حداقل حقوق مذاکره کنند، دولت جدید المان به ‌تازه گی گام مهمی در این زمینه برداشته و اعلام کرده است قصد دارد حداقل حقوق را از ۹ ایرو و ۶۰ سنت خالص در ساعت به ۱۲ ایرو برساند. این حقوق در فرانسه ۱۰ ایرو و ۵۰ سنت مقرر شده است. مکرون همچنین از اصلاح منطقه شنگن برای « حفاظت بهتر از مرزهای اروپا » در مواجهه با بحران‌ های مهاجرتی حمایت می ‌کند. او همچنین قصد دارد طرحی را برای بازنگری در قوانین بودجه اتحادیه اروپا با هدف جذب سرمایه ‌گذاری و رشد بیشتر اتحادیه اروپا ارایه کند. یکی از مهم ‌ترین برنامه ‌های مورد نظر مکرون، ایجاد ارتش واحد اروپایی است و او با وجود بی‌ میلی برخی از کشورهای عضو همچنان بر اجرای طرح تقویت توان دفاعی اتحادیه اروپا با تشکیل ارتش واحد و مستقل اروپایی اصرار دارد. بدون تردید مکرون سیاست دفاع مشترک اروپایی را در اولویت برنامه‌ هایش قرار خواهد داد و اخیرا هم تاکید کرده است که این سازوکار ابتدا میان فرانسه و المان ایجاد و سپس برای سایر اعضای اتحادیه اروپا قابل اجرا خواهد شد. رییس‌ جمهور فرانسه همچنین می ‌خواهد کشورش به دنبال تعریف « استقلال راهبردی اروپایی » در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا باشد و بر همین اساس پیشنهاد کرده که در چارچوب تعریف ‌شده برای بودجه کشورها در پیمان مستریشت تجدید نظر شود.
برنامه‌ هایی که مکرون برای دوره شش‌ ماهه ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا اعلام کرده، کم ‌و‌بیش همان برنامه‌هایی است که او در جریان رقابت برای انتخابات ریاست ‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ ترسایی وعده داده بود و پیگیری آنها با وجود صف ‌آرایی متحدان شرقی اتحادیه اروپا در برابر برخی از آنها همچنان ادامه دارد. او در دوره ریاست بر شورای اتحادیه اروپا از حمایت اولاف شولتس، صدراعظم جدید المان، نیز برخوردار است.


چالش‌ های  پاریس
ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا با تحولاتی هم‌ زمان شده است که می‌ تواند بر اجرای برنامه‌ های پاریس اثر منفی بگذارد. انتخابات ریاست ‌جمهوری فرانسه در اپریل امسال برگزار خواهد شد و نمی ‌توان مکرون را از پیش برنده دانست. از طرف دیگر آغاز موج تازه همه‌‌ گیری سویه  میکرون در اتحادیه اروپا و شدت ‌گرفتن بحران اوکرایین و ماجراجویی‌های روسیه هم می ‌تواند مانع از تحقق اهداف فرانسه باشد.
مکرون بحران در مرز اوکرایین و روسیه و مقابله و جلوگیری از « جنگ‌ های نیابتی » را یکی از اولویت‌های فرانسه به‌عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه خوانده است. بر اساس شعار سه‌ گانه تعیین ‌شده، مهم ‌ترین اولویت مکرون « احیا یا بازسازی» عنوان شده است که اجرای طرحی را بر دوش پاریس می ‌اندازد که سال ۲۰۲۱  ترسایی با هزینه ۷۵۰ میلیارد ایرویی در مورد آن تصمیم‌ گیری شد. 
در شرایط کنونی، اولویت این طرح موسوم به نسل آینده اتحادیه اروپا، غلبه بر پیآمد های اقتصادی ناشی از همه‌ گیری است و برای نخستین‌ بار در تاریخ اتحادیه اروپا مساله وام مشترک را مطرح می‌ کند. پاریس در مورد کنترول موج مهاجرت قصد دارد از پیمان دوستی با آفریقا که یکی از اهداف آن جلوگیری از خروج‌ها به مقصد اروپاست، دفاع کند. قرار است در ماه فوریه نشستی میان اتحادیه آفریقا و اروپا در بروکسل برگزار شود تا روابط نه ‌چندان مناسب میان دو قاره را بازسازی کند. اروپا در حوزه دفاعی هم به اجرای یک برنامه راهبردی فکر می ‌کند که بتواند استقلال ۲۷ کشور عضو این اتحادیه را تضمین کند. مکرون می ‌خواهد سایر کشورهای عضو را متقاعد کند که هم ‌زمان با میانه‌ روی در ارتباط با امریکا، با تعهدات ناتو سازگار باشند.
مکرون در شرایطی تمام این بلند پرواز‌ی ‌ها را در سر می ‌پروراند که حدود سه ماه دیگر باید به مصاف رقبای محافظه ‌کار و راست ‌گرای خود در انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه برود و در صورت افزایش محبوبیت رقبای مکرون تا ماه اپریل و موعد انتخابات، شاید فردی غیر از مکرون در ماه‌ های پایانی ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا ساکن کاخ الیزه باشد.

 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۲ـ ۰۲۰۱

Copyright ©bamdaad 2022