با آشکار‌‌شدن تأثیر سرنوشت ‌ساز پهپاد در جنگ ‌ها و نزاع‌ها، بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر توجهی روزافزون به خرید پهپادها نشان داده‌اند. این وضعیت باعث شده کشورهای عربی منطقه نیز در پی تجهیز دستگاه نظامی خود به پهپادهای پیشرفته برآیند. قطر در ۲۹ اکتوبر ۲۰۲۱ اعلام کرد پنتاگون با فروش پهپادهای پیشرفته در قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به قطر موافقت کرده است. دوحه در سال گذشته مذاکرات خود با امریکا برای خرید پهپادهای
 MQ-9 Rubber را آغاز کرده بود. این پهپاد پیشرفته ‌تر از پهپادهای مدل پردیتور (Predator) است و می‌ تواند مواد منفجره بیشتری را حمل کند.

عربستان هم با همکاری امریکا در حال تلاش برای تولید نسل تازه‌ای از پهپادهای پیشرفته است. این پروژه با همکاری مرکز ملک عبدالعزیز برای علوم و فناوری و شرکت امریکا UAVOS اجرا می‌شود. این شرکت‌ها در پی تولید نسل تازه‌ای از پهپاد Saker هستند. این توافق ‌نامه شامل طراحی جدید و افزایش امکانات این پهپاد است. این پهپاد در حال حاضر می ‌تواند ۳۰ ساعت در ارتفاع ۲۳ هزار پا با سرعت ۱۱۰ گره هوایی پرواز کند.

درماه مارچ گذشته هم رجب طیب اردوغان، رییس‌ جمهوری ترکیه، خبر داد که ریاض درخواست خرید پهپادهای بیرق ‌دار را به ترکیه داده، اما عربستان این خبر را تایید نکرد.

امارات هم سومین کشور عربی است که در این مسیر تعدادی پهپاد وینگ ‌‌لونگ ‌ـ ۱ از چین خریداری کرده که از آنها در جنگ یمن و لیبیا استفاده کرده است. امریکا نیز قراردادی برای فروش ۱۸ پهپاد MQ-9B  با امارات امضا کرد که قرار است در نیمه دوم دهه جاری به امارات تحویل داده شود. از سوی دیگر، در اگست ۲۰۲۱ نشریه اسراییلی گلوبس خبر داد امارات برای زیرنظر قرار‌دادن تأسیسات حساس خود از پهپادهای اسراییلی Percepto استفاده کرده است.

عمان و بحرین هم از سال ۲۰۱۹ میلادی شروع به سیاست‌ گذاری در این زمینه کرده‌اند. نیروی مسلح سلطان ‌نشین عمان مانند کویت از پهپاد استفاده نمی‌ کند و استفاده از آن در آسمان عمان قوانین سخت ‌گیرانه ‌ای دارد. بحرین نیز در جنوری ۲۰۲۱ ترسایی هرگونه استفاده، پرواز، تولید، واردات، مونتاژ، دراختیارداشتن و خرید و فروش پهپاد را بدون مجوز وزارت کشور ممنوع اعلام کرد.

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۱ـ ۰۷۱۱

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021