نیکاراگوا در آستانه دو انتخابات

 

انتخابات ریاست جمهوری و مجلس قانونگذاری نیکاراگوا در ۷ نوامبر امسال برگزار خواهد شد. دانیل اورتیگا رییس جمهور چپگرای این کشور در سخنرانی روز سه شنبه گذشته که در مراسم بزرگداشت ۱۲۶ مین سالگرد تولد رهبر چریکی و قهرمان ملی «جنرال آگوستو سزار ساندینو»، برگزار می شد، زمان برگزاری این انتخابات را اعلام کرد. او همچنین در سخنرانی خود کوین سالیوان سفیر امریکا در ماناگوا، پایتخت این کشور را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرد.

اورتیگا گفت: سفیر « یانکی » در کشورمان سفرهای تبلیغاتی راه انداخته و به نفع اپوزیسیون راست تبلیغات می کند، او تصور می کند که کشورما همچنان در اشغال « یانکی » است اما این چنین نیست نیکاراگوا دارای حاکمیتی مستقل است. سفیر امریکا اگر خیلی طرفدار نامزدهای اپوزیسیون راست در نیکاراگوا است بهتر است آنها را به کشورش برده و در آنجا آنها را نامزد انتخابات اعلام کند. اورتیگا اپوزیسیون راست را متهم کرد که تابع سیاست واشنگتن می باشد و از واشنگتن حمایت دریافت می کنند و به منظور « درخواست تحریم ها و تجاوز بیشترعلیه نیکاراگوا» حتا به امریکا رفت و آمد دارند. سیاستمداران راستگرا در صف اپوزیسیون و رسانه های امریکایی نزدیک به آنها، نیز دانیل اورتیگا و همسرش  روزاریو موریلو  که معاون رییس جمهور می باشد را به توطیه علیه خود متهم می کنند.

همزمان با روز برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد تولد «ژنرال آگستو ساندینو» شورای عالی انتخابات نیکاراگوا به درخواست بخشی از جامعه کشیش های کشور، صلاحیت حضور حزب مذهبی « بازسازی دموکراتیک» به رهبری زحلینو سراتو را در انتخابات پیش رو رد کرد. سراتو  کشیش است. بخشی از رهبری جامعه مسیحی کلیسا در نیکاراگوا حزب بازسازی دموکراتیک را به « خیانت و فتنه علیه ارزش های مسیحی» متهم می کنند.آنها از دولت خواسته بودند تا از حضور حزب مذکور در انتخابات آینده ممانعت به عمل آورد. لغو صلاحیت حزب مذکور باعث شادمانی زیادی در جمع جامعه کلیسایی نیکاراگوا شده است. سراتو رهبر حزب بازسازی دموکراتیک پس از اعلام تصمیم شورای عالی انتخابات گفت که متقاضیان رد صلاحیت حزبش « توسط کسی فرستاده شده اند».

شانس پیروزی بلوک اپوزیسیون که بشدت منشعب شده و ماه ها است که در حال نزاع با یکدیگر می باشند، بشدت برای پیروز شدن در مقابل «جنبش ساندنیستی ـ­ FSLN » کم است. پس از تلاش های کودتای شکست خورده ای که در سال ۲۰۱۸ ترسایی از طریق خارج کشور رهبری می شد، آرامش دوباره در جامعه برقرار و به گفته رییس جمهور، کشور دوباره « در جاده صلح و بهبودی» است. چند هفته پیش پارلمان نیکاراگوا اصلاحاتی را در قانون انتخابات تصویب کرد که براساس آن از این به بعد ۵۰ درصد افراد اعلام شده داوطلب در فهرست های انتخاباتی باید از زنان تشکیل شده باشد. همچنین احزاب سیاسی، اتحادها و نامزدهای آنها نباید هیچ نوع کمک مالی مستقیم یا غیرمستقیمی را از خارج از کشور بپذیرند. بلوک های راستگرای اپوزیسیون و همچنین بخش هایی از کارآفرینان خصوصی مخالف تصویب این اصلاحات بودند اما به دلیل نداشتن رای کافی در مجلس قانونگذاری نتوانستند تصویب اصلاحات مورد نظر جبهه ساندنیستی را به شکست بکشانند. ساندنیست ها به دلیل داشتن اکثریت کرسی های مجلس امکان پیروزی اپوزیسیون راست را به حداقل می رسانند. در انتخابات پیش رو نیز شانس اپوزیسیون راست علیه رییس دولت دانیل ارتیگا  و دولت او که در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ ترسایی با بیش از ۷۰ درصد آرا دوباره انتخاب شده، پایین تلقی می شود. FSLN  در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۶ ترسایی با بیش از ۷۲ درصد آرا انتخاب شده است و ۷۰ کرسی ها از مجموع ۹۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد./راه توده

 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۱ـ ۱۴۰۷

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 Copyright ©bamdaad 2021