پیام شادباش دارلانشای حزب آبادی افغانستان بمناسبت ۱۰۱ مین سالگرد استقلال کشور

 

هموطنان  شریف و آزادیخواه !

دارلانشای حزب آبادی افغانستان ۱۰۱ مین  سالگرد استرداد استقلال  وطن محبوب ما را  به شما خواهران و برادران ، به منسوبین قوای مسلح قهرمان ، این مدافعین صدیق و جان بکف مردم و میهن ؛ به شخصیت ها ، احزاب و سازمانهای سیاسی مردمدوست ، دادخواه و وطنپرست؛  به کارگران و دهقانان و همه لایه های زحمتکش وطن ، روحانیون  ونماینده گان اقوام  باهم برادر کشور صمیمانه تبریک و تهنیت گفته ، افتخار دارد که این جشن بزرگ ملی را به عنوان میراث بزرگ نیاکان دلیر و آزادیخواه ما منحیث ودیعه گرانبهای هرافغان یکجا باهم تجلیل و ارجگزاری می نماییم.

هممینهان آزاده و دادخواه !

زنده گی طوری مقدرساخته است که مردم این خطه باستانی و آزادی دوست درس حریت ، استقلال و دفاع از عدالت اجتماعی را از گذشته گان آموخته ، و برای نگهداری از نوامیس ملی ، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان واحد و پرافتخار، پیوسته دراین راه  پیکارجانبازانه و پرافتخاری را انجام داده اند.

یکی ازصفحات درخشان و پرثمر این کار و پیکار وطنپرستانه مقاومت دلیرانه فرزندان این مرزو بوم  نبرد آزادیخواهانه در برابراستعمارانگلیس میباشد که درآن همه اقوام و قبایل باهم برادر این خطه آزادی دوست درکنارهم قرارگرفته و بزرگ ترین امپراتوری عصر را در پیکارهای نابرابر با شکست مواجه ساخت. افغانستان نخستین کشوری بود که دیوار امپراتوری انگلیس را ویران ، و پس از کسب استقلال افغانستان در سال ۱۹۱۹ میلادی به کشورهای تحت سلطه استعمار مقاومت و رهایی را توصیه مینمود. چنانکه درسالهای بعدی مردمان زیادی در پی مبارزات بی امان و مساعدت شرایط بین المللی یکی پی دیگر استقلال خویش را کسب ، و بدینگونه عصراستعمارزدایی و رهایی خلق ها از ستم استعمار قدیم آعاز گردید.
نسل های امروزی و بشریت آزادیخواه درجهان هیچ گاهی شجاعت قهرمانان معرکه های آزادی را که بخاطر دستیابی به استقلال و ترقی قربانی های بزرگی را متقبل شده اند هرگز فراموش نمی کنند. برای همین هم نام این همه غازیان و رزمنده گان دلیر و نترس راه آزادی و سرفرازی کشور به خط زرین در تاریخ پر افتخار وطن ثبت گردیده است .

در چنین روزهای پرافتخار که از۱۰۱مین سالگرد استقلال وطن تجلیل به عمل می آوریم ، نمی توان از جنبش روشنگرانه مشروطه خواهان اول و خواست های استقلال طلبانه و ترقی خواهی آن چشم پوشید. حزب ما که خود را ادامه دهنده میراث سترگ نهضت ها و جریانات عدالت پسندانه ومتجدد کشورمی داند به نیکویی میداند که مرام این جنبش روشنگرانه و آزدیخواه حصول استقلال سیاسی ، بسط مدنیت جدید ، صنعت و حرفه ، تاسیس مجلس ملی از راه انتخابات آزاد ، تعمیم معارف ، مکاتب و مطبوعات و سایر برنامه های  ملی اصلاحی بود . در ادامه این جنبش آزادیخواه و ترقی پسند مبارزات مشروطه خواهان دوم توانست با ادامه برنامه های مترقی و مدرن جنبش مشروطه اول  تحت رهبری شاه تجدد پسند و آزادیخواه ، امان الله خان  ندای استقلال و آزادی را بلند ، وپس از نبرد های خونین و جانبازانه درجنگ سوم افغان ـ انگلیس  در اگست سال ۱۹۱۹ میلادی استقلال کشور را حصول نمایند.

در شرایط عقب مانده گی تاریخی درکشور، شاه امان الله طرح های سودمند و ملی را برای رفع این عقبمانی های طولانی پیشکش نموده ، و به یاری مردم و تامین مناسبات نیکو و سودمند با کشورهای همسایه و جهان توانست جانبداری آنها را در تحقق برنامه های آینده نگر اقتصادی و اجتماعی فراهم نماید.ازشماراین برنامه ها و اقدامات عملی دوره امانی میتوان از تدوین قانون اساسی ، مشورت و رایزنی بامردم ، گسترش تعلیم و تربیت مدرن ، لغو برده گی و بیگاری و ...یاد نمود. طوریکه برهمه روشن است این برنامه ها درنتیجه دشمنی و ستیز استعمارانگلیس به یاری نیرو های ضدملی و تاریک اندیش سرکوب ، و بدینگونه کشور از کاروان تمدن بشری فرسخ ها فاصله گرفت.

هموطنان عزیز و با شهامت ،

تاریخ معاصر کشور پراز فراز و فرودهای زیادی بخاطردسترسی به یک زنده گی متمدن در آزادی ، دموکراسی و عدالت اجتماعی و اقتصادی  بوده و هست . آنچه مسلم است هنوز بخشی از خواست ها و آرمانهای دادخواهان و تجدد طلبان صد سال پیشتردر وطن تحقق نیافته و در نتیجه جنگ های تحمیلی و تجاوز آشکارو پنهان استعمارنو و امپریالیزم و همراهی نیروهای تاریک اندیش و مخالف پیشرفت ، عدالت و آزادی وضع کشور دشوار ، خونین ، شکننده و همراه با ناامیدی و بی باوری میباشد.

امسال سالگرد استرداد استقلال کشور ما درحالی تبجیل میشود که هنوز آینده صلح ، ثبات و ختم جنگ اعلام ناشده ناپیداست . دولت ایالات متحده امریکا با عقد قرارداد صلح خود با تحریک طالبان خواست ها و منافع مردم افغانستان را نادیده گرفته و تنها به بهره جویی سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا درماه نوامبر سالروان می اندیشد . رهایی زندانیان طالب و تروریستان بین المللی از زندان های امریکا و افغانستان با منافع مردم افغانستان ، امریکا و جهان سازگاری ندارد. این تصمیم دولت امریکا مداخله صریح درامور داخلی افغانستان بوده و با اراده حزب ما و مردم افغانستان سازگار نمی باشد. این زندانی ها درقتل و کشتار صدها هموطن ما دست داشته و مطابق احکام قوانین جزایی درافغانستان و جهان و احکام اصول دین مبین اسلام باید مورد ماخذه و بازخواست قرار میگرفتند. جانب امریکا هیچ گونه تعهدی برای عدم شرکت دوباره این افراد درجنگ ، ویرانی و کشتار مردم بی گناه افغانستان و جهان نسپرده است .

تامین صلح عادلانه سراسری در افغانستان یکی از خواست های حزب ما و مردم زحمتکشان و داغدید کشور بود و هست .در همخوانی با اصول مرامی خود ما از صلحی که متضمن آزادی ، عدالت اجتماعی ، دموکراسی ، پابندی به قانون و زنده گی متمدن باشد جانبداری نموده و مینمایم. درشرایط موجود جنگ ومداخلات سازمان یافته ازبرون ، تحقق چنین یک خواستی نیازجدی به همدستی و جانبداری نیروهای صلحدوست و ترقی پسند کشور، و تضمینات روشن و قابل اعتبار بین المللی دارد.

حزب ما از مجامع معتبر بین المللی ، سازمان ملل متحد و بشریت مترقی ، صلحدوست و آزادیخواه مصرانه می طلبد که در تحقق آرمان والای صلح و زنده گی در امنیت منحیث یکی از ارزش های بلند اعلامیه جهانی حقوق بشر،  مردم افغانستان را حمایت و جانبداری نمایند.

هممیهنان غیور و با شهامت !
با ادای احترام به فداکاری و جانبازی زنان و مردان با شهامت وطن که در نبردهای عادلانه و دادخواهانه بخاطر حصول و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورجان داده،  و آزادی را به بهای خون خویش به ما ارمغان آورده اند، این روز را گرامی می ‌داریم.

آرزومندیم که ارزش‌های نهفته درنهضت های استقلال طلبی افغانستان، همیشه منبع الهام برای تامین صلح و ثبات، عدالت و رفاه، وحدت ملی و برادری درکشورعزیز ما باشد.

 

فرخنده باد ۱۰۱ مین سالگرد استراد استقلال کشور !


تل دی وی افغانستان !

زنده باد افغانستان !

یشه سن افغانستان!

 

پوهاند دکترمحمد داوود راوش

رییس حزب آبادی افغانستان

 

کابل، ۲۶ اسد ۱۳۹۹ خورشیدی

 

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۲۰ـ ۱۷۰۸

استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2020