پیام تبریکی دارلانشای حزب آبادی افغانستان به مناسبت ۲۴ جوزا ، روز مادر   

 

 ۲۴ جوزا « روز مادر» در افغانستان را به مادران زحمتکش ، پرتلاش و رنجدیده کشور صمیمانه تبریک گفته و در برابر تلاش های باوقف و جانبازانه مادران سرتعظیم  را فرود می آوریم.

مادران که مامن امن و آغوش مهربانی برای ما هستند ، با یک دست گهواره و با دست دیگر چرخ زنده گی را به شورمی آورند ، آنها مهم ‌ترین نقش را درشکل ‌گیری احساسات، افکار و شخصیت کودکان و جوانان‌ جامعه ایفا نموده ، ارزشمند‌ ترین مامن و نخستین آموزگارما میباشند.

بادرد و دریغ جنگ تحمیلی و ویرانگرطولانی که با منافع مردم و میهن ناساگاراست شرایط زنده گی برای مردم ، به خصوص زنان کشور را ناگواروغیرقابل تحمل ساخته است . ارتجاع و استبداد با بهره از این وضع میکوشند تا زنان را ازحقوق انسانی و قانونی شان محروم ساخته  و زن بودن را گناه و دلیلی برای ستم و استبداد معرفی نمایند.

نیروهای عقبگرا و متحدین منطقه ای آنها در تلاش اند تا مانع انتخاب آزادانه لباس و پوشش ، گزینش مسلک ، آموزش و حق تحصیل،  فعالیت های ورزشی و هنری و حضور فعالانه سیاسی و اجتماعی زنان گردند. درحالیکه موجودیت وهستی مردان مدیون تلاش های با وقف و ازخودگذری های جانبازانه زنان که مادر ، خواهر ، همسر و دختر هستند میباشد.

در طول تاریخ درخشان کشور زنان همیش دوشادوش مردان در پیشبرد چرخ زنده گی ،  ترقی و پیشرفت ، تولید و زنده گی نقش داشته و دارند.

امروزخوشبختی و سعادت مادران کشورکه بهشت در قدم های آنها نهفته است ، وابسته به صلح ، پیشرفت و عدالت میباشد . بدون تامین صلح عادلانه مادران داغدار وطن مجبوراند تا همه روز جگر گوشه گان آغشته بخون را روی دست های شان  تسلیم خاک نمایند.

بدون شناسایی و تحقق حقوق انسانی زنان درعمل ، درکشور بیداد ، ستم ، شلاق و سنگسار زنده گی مادران را رنجبارتر و غیرانسانی تر ساخته و آنها را از ابتدایی ترین حقوق شان محروم میسازد.

بدون ایجاد شرایط کاری انسانی ، برابری و زدودن فقرساختاری دست زنان دراز، و از زنده گی جز رنج و تلخکامی چیز دیگری برایشان باقی نمی ماند. مادران مجبور خواهند شد تا لقمه نان خود را با فرزندان شان نیم نموده ، هردودرفقر و تنگدستی بار زنده گی را از پیش ببرند.

مادران که سازنده گان آینده، اتحاد و برابری ما هستند نیاز به توجه ، احترام و قدرشناسی داشته، و باید درهمه مذاکرات وتصمیم گیری های مهم و سرنوشت ساز ملی سهم داشته باشند.

ما باید به تلاش های انسانی خود برای تامین نیازهای مادران به آرامش و خوشبختی و بهبود شرایط زنده گی آنها که ازهیچ فداکاری برای فرزندان جامعه  فروگذاشت نمی ‌کنند، ادامه داده و نیرو و توان تمام هموطنان  دادخواه و ترقی پسند و انساندوست را در این راه بسیج نماییم.

 حزب ما چنان که دراصول مرامی خود ذکرکرده است مساله دفاع ازعدالت و تامین حقوق انسانی زنان را از شمار وظایف مبرم خود دانسته و در راه  تحقق مندرجات اعلامیه جهانی حقوق بشر و احکام قانون اساسی کشور به مبارزه بی امان خود ادامه داده و دراین راه هر نوع سازش و عقب نشینی را مردود می شمرد. 

با یقین به رهایی محتوم زن افغان از توحش ، ستم و نابرابری ، فقر و تهیدستی یکباردیگر فرارسیدن این روز را به مادران با شهامت و قهرمان کشور تبریک عرض کرده و یاد خاطره رفته گان را نیز گرامی می‌ داریم .

 

پوهاند داکتر محمد داوود راوش

رییس حزب آبادی افغانستان

 

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۲۰ـ ۱۳۰۶

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2020