اعلامیه دارلانشای حزب آبادی افغانستان درباره وضع مهاجرین افغان در ایران

 

کابل ،  ۱۸ جوزا ۱۳۹۹

در روزهای گذشته تصاویر و گزارشات تکاندهنده ایی از آتش ‌سوزی موترحامل مهاجران افغان درمنطقه مهریز ( ولایت  یزد ـ ایران ) که باعث کشته شدن  ۳ هموطن مهاجر و زخمی شدن ۸ تن دیگرگردید از طریق رسانه های جمعی انتشار یافت .

ویدیوی دلخراش این رخداد المناک راوی آنست که در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی ایران  برموتر حامل پناهجویان افغان ، موتر آنها آتش گرفته و درجریان این حادثه هموطنان ما جان شانرا از دست دادند .

سفارت کبرای افغانستان درتهران نیز تایید کرده است که در این حادثه دست‌ کم ۳ شهروند افغان جان باخته اند.

حدود یکماه پیش ترنیزما شاهد شکنجه و کشته شدن  کارگران افغان در مرز مشترک در منطقه « دهانه ذوالفقار هرات » بودیم که در آن مرزبانان جمهوری اسلامی ایران شماری از هموطنان ما را پس از شکنجه به دریای هریرود انداختند.

این دو نمونه تازه ترین اقدامات ستمگرانه  در برابرآنعده هموطنانی است که در نتیجه بیکاری ، جنگ و ناامنی حاکم درکشور برای پیدا کردن یک لقمه نان به جمهوری اسلامی ایران رو می آورند، ولی آنها بدبختانه با برخورد زشت ، ستم، لت وکوب ، شکنجه و کشتار بی رحمانه روبرو میشوند .

چنانکه درچند دهه گذشته شاهد بوده ایم جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغان پیوسته استفاده ابزاری نموده ، و با سواستفاده از مجبوریت و باورهای دینی آنها به ایجاد گروه های سیاسی و نظامی وابسته به خود پرداخته و از آنها در جنگ های نیابتی برای تحمیل اراده و منافع خود درافغانستان و سایر نقاط جهان استفاده میکند.

ایجاد لشکر فاطمیون و لشکر زینبیون ازمیان مهاجران بی پناه افغان و استفاده از آنها درجنگ های نیابتی نمونه های برجسته چنین اقدام ناشایسته میباشد.

حزب آبادی افغانستان منحیث مدافع منافع زحمتکشان کشور مساله برخورد با مهاجرین و پناهجویان افغان درکشورهای همسایه را با دقت و پیگیری  و دنبال نموده، و با درنظرداشت اعمال غیرانسانی و برخورد تعصب آمیر مقامات رسمی ایران دربرابرپناهجویان افغان ، این جنایات و برخورد های ناشایسته را مخالف اصول حسن همجواری ، اعتماد متقابل  و ایجاد یک منطقه امن و صلح  دراین بخشی جهان دانسته ، و این جنایات نابخشودنی را به شدت تقبیح مینماید.

ما مصرانه تقاضا مینماییم تا دولت جمهوری اسلامی ایران متکی بر تعهداتش در برابر مندرجات اعلامیه جهانی حقوق بشر، مفردات کنوانسیون ژنیو درمورد پناهجویان ، حسن همجواری و اخوت دینی از برخورد زشت و اقدامات غیرانسانی در برابرهموطنان مهاجر ما خودداری نموده و آنهایی را که دراین جنایت دست داشته اند مورد بازخواست قرار داده و به پنجه عدالت بسپارد. 

حزب آبادی افغانستان همزبان و همدوش با نیروهای صلح طلب کشور از دولت بخصوص وزارت های  امور خارجه و امور مهاجرین وعودت کننده گان، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان ، کمیسیون حقوق بشر افغانستان مصرانه می طلبد تا به پیگری حوادث دردبار ماه های اخیر پرداخته ، ازحق شهروندان افغانستان دادخواهی نموده و با رویدست گرفتن اقدامات مسوولانه از تکرار چنین اعمال جلوگیری نمایند.

ما به این باورهستیم که پایان درد و رنج مهاجرافغان زمانی میسر میگردد که  درنتیجه تلاش های مسوولانه نیروهای دادخواه کشور و سهمگیری جامعه جهانی مداخله در امور داخلی افغانستان قطع شده ، صلح دایمی و پایدار درکشور برقرار و زمینه های لازم شغلی و زنده گی آبرومندانه برای هموطنان ما مهیا شود.

درتحقق این خواست ما از مردم پرتلاش افغانستان ، نهادهای جامعه مدنی و نیروهای دادخواه و صلحدوست کشورمی طلبیم تا دست بدست هم داده و شرایط برای یک زنده گی آبرومندانه در صلح و بهروزی را برای هم میهنان زحمتکش فراهم نمایند.

علاوتاْ ما از نیروهای صلح دوست و دادخواه ایران و مردم زحمتکش و مستضعف آن صمیمانه درخواست می نماییم تا در برابرستم و تعصب دولت جمهوری اسلامی ایران به دادخواهی از مهاجرین افغان قرارگرفته و با استفاده از امکانات دست داشته زمینه زنده گی صلح آمیز، همجواری نیک ، همکاری و برقراری مناسبات عادلانه و سودمند میان خلق های برادر درمنطقه را فراهم نمایند .

دراخیر با خانواده های داغدیده این حادثه دلخراش ابرازهمدردی نموده ، روح شهدا را شاد میخواهیم .

 

پوهاند داکترمحمد داوود راوش

رییس حزب آبادی افغانستان  

 

 

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۳/ ۲۰ـ ۰۷۰۶

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

 Copyright ©bamdaad 2020