کارگران و زحمتکشان افغانستان!


دارلانشای حزب آبادی افغانستان فرارسیدن جشن اول می ، روز جهانی کارگر، روز همبستگی رزمی کارگران و زحمتکشان جهان برای رهایی از بندهای استثمار و ستم را به شما خواهران و برادران پیشرو و ثابت قدم راه آزادی، صلح، دموکراسی و عدالت اجتماعی شادباش می گوید.

امسال بزرگداشت از روزجهانی کارگر درشرایطی برپا میشود که بیماری جهانگیر کرونا ( کوید ۱۹ ) زنده گی اجتماعی و فعالیت های اقتصادی را دگرگون ساخته و امکان برپایی تظاهرات میلیونی ، گردهمایی ها و تجمعات کارگری را ازدست ما گرفته است . با آنهم پاندمی کرونا یکباردیگرو بگونه بی مانندی اثرات مناسبات غیرعادلانه اجتماعی که دلیل درد و رنج بیکران زحمتکشان کشور و جهان شده است را برملا ساخت.

امروز دربیشترکشورهای پیشرفته سرمایه داری میلیون ها انسان درفقر جانکاه بسر برده و حتا توانایی پرداخت مخارج زنده گی را برای یکماه نداشته ، و میلیون ها انسان زحمتکش با ایستادن در صف های طولانی منتظر دریافت یک وقت غذای رایگان میباشند . تنها دراروپا و امریکا بیش از پنجاه میلیون انسان در بیکاری بسرمیبرند. وضع کارگران مهاجرکه درتحت شرایط غیرانسانی با معاش ناچیز چرخ اقتصادی بسیاری ازکشورها را میگردانند ، نشاندهنده مناسبات برده داری مدرن درقرن ۲۱ میباشد: بی حقی ، زنده گی گروپی دربارک های کارگری بدون درآمد ، امنیت کاری و اجتماعی. این ارتش کارگران بخش تولیدی ، ساختمانی و کشاورزی بدون دریافت کمک های خیریه امکان زنده ماندن برای چند روز را هم ندارند. واقعیت های دردبار زنده گی میلیون های انسان فقیر و بیکار درجهان نادرستی سیاست های اقتصادی نیولیبرالیستی که فقط درراه افزایش سود و ثروت به هرقیمتی هستند را یکبار دیگر برملا ساخت .

وضع کارگران و زحمتکشان افغانستان نیز شباهت های زیادی با شیوه زنده گی و وضع دردباربرادران و خواهران شان در بیشترکشورهای جهان دارد. امروز میلیون ها هموطن زحمتکش ما توانایی پرداخت مخارج زنده گی را برای چند هفته نداشته و با وجود خطرات کشنده بیماری کرونا مجبوراند با کارهای غیرمولد و دست فروشی امرار حیات نمایند. با آنکه در بیش از ۱۸ سال گذشته پول های گزاف وبی مانندی بنام کمک به مردم و تقویت زیربنای اقتصادی کشورسرازیرشد ، واقعیت های امروزی جامعه نشان میدهد که بدلیل سیاست های اقتصادی نادرست ازجمله ، برنامه های نابکار تحمیلی ازسوی بانک جهانی ، صندوق بین المللی پول و سایر دولت ها و موسسات سرمایداری ، نبود یک برنامه ملی برای رشد اجتماعی و اقتصادی درکشور، و چپاول باندهای دلال مافیایی ازاین « کمک ها » شیرازه اقتصادی کشور ازهم فروریخته ، و زحمتکشان کشور را مجبور به زنده گی دربدترین شرایط اقتصادی و اجتماعی نمود.

کارگران و زحمتکشان میهن!

درمرامنامه حزب میخوانیم که « حزب آبادی افغانستان ، حزب تحولات اجتماعی به نفع توده های مردم است. عدالت اجتماعی آرمان ماست.» به همین منظورحزب آبادی افغانستان منحیث حزب مدافع منافع و خواست های زحمتکشان کشور ناسازگاری خود با برنامه های  اقتصادی و اجتماعی نیولیبرالیستی ، و تبدیل کشور به بازارمصرفی برای کالاهای وارداتی ابراز نموده ، و مساله رشد اقتصادی و اجتماعی عادلانه درکشور و بهروزی زحمتکشان کشور را دردستورکار و فعالیت خود قرارداده ، و مبارزه « برای توزیع عادلانه ثروت ها و درآمد های ملی، عدم تمرکز قدرت و ثروت در دست حلقات محدود » را منحیث یکی ازمطالبات مبرم مطرح نمود.

امروز معضله بیکاری و گسترش فقرساختاری ، نرخ بلند تورم و گرانی مخارج زنده گی درحدی رسیده است که درکنار جنگ تحمیلی از برون،  امنیت  و زنده گی اجتماعی را به خطر انداخته و زنده گی یک نسل را مورد تهدید قرارداده است . لیست این مصایب سخت طولانی و دردبار میباشد.

از دید ما کافی نیست همه روز به تفسیراین وضع پرداخته و با ادامه این وضع سازش کرد. در اینجا مساله تغیر وضع موجود به سود مردم و آینده  کشور مطرح است.

این وضع را باید تغیر داد.

این خواست تنها و تنها از طریق مبارزه و کار و پیکار سازمان یافته و با برنامه سیاسی و صنفی میسر بوده ، نیازبه اتحاد عمل همه معتقدان به امرآزادی ، صلح ، برابری و عدالت اجتماعی دارد .

کارگران و زحمتکشان افغانستان ،

احزاب و سازمانهای ملی ، دموکرات و دادخواه ،

بیایید دست دردست هم داده درمقابل صف واحد ارتجاع، استبداد و واپس گرایی تلاش نموده ، و راه را برای تحقق دموکراسی ،عدالت اجتماعی، صلح ، برابری و ترقی بگشاییم. تاریخ نزدیک به یک قرن مبارزه قهرمانانه آزادیخواهان میهن نویدبخش پیروزی ما برضد ارتجاع و استبداد میباشد.

از دید ما دردوره پساکرونایی وضعیت اقتصادی و اجتماعی درکشوربه شدت بحرانی و حساس میگردد. درچنین شرایطی مادروطن و میلیون های انسان تهیدست و فقیر می طلبد تا دولت مطابق مسوولیت های قانونی خود، سرمایه داران ملی و نهادهای سیاسی و صنفی دست بدست هم داده ازمنافع ملی دفاع ، و با طرح یک برنامه های ملی ، و ایجاد روحیه یاری وهمبستگی ملی در راه  فراهم سازی شرایط حداقل برای زنده گی آبرومندانه زحمتکشان کشور تلاش نمایند.

از دید ما این برنامه باید براصول اعلامیه جهانی حقوق بشر و منافع انسان زحمتکش وطن استوارباشد.

ازآنجایی که اول ماه می روزجهانی کارگر، و روز همبستگی رزمی کارگران و زحمتکشان جهان برای رهایی از بند بهره کشی و ستم ، و تلاش برای تامین آزادی، صلح، برابری و عدالت اجتماعی  میباشد ، ما همبستگی خود را با خواست ها و تلاش های کارگران جهان در راه تحقق این آرمان ها ابراز داشته، و بهترین تبریکات و شادباش هایمان را بدین مناسبت پیشکش میداریم. حزب ما بدین  بارو است که برپایی یک جهان دیگر، فارغ از جنگ ، ستم و بهره کشی ممکن میباشد . باید متحدانه درکجای این جهان که هستیم برای برقراری چنین جهانی تلاش و مبارزه نماییم.


فرخنده باد روز اول ماه می، روز جهانی کارگر!
درود برخاطره تابناک شهدای جنبش کارگری کشور !
پیروزباد مبارزرات برحق وعادلانه کارگران و زحمتکشان افغانستان !

 

پوهاند داکتر محمد داوود راوش

رییس حزب آبادی افغانستان

 

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۲۰ـ ۲۹۰۳

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2020