پیام دارلانشای حزب آبادی افغانستان به مناسبت پنجم اکتوبر( ۱۳میزان) ، روز جهانی معلم

 

کابل مورخ ۱۲ میزان ۱۳۹۸ خورشیدی

روز معلم را به همه آموزگاران، فرهنگیان، فرهیخته گان و صاحبان علم و اندیشه که درسنگر آموزش و پرورش برای تربیت و بلوغ فکری آینده سازان این مرز و بوم تلاش می کنند تبریک و تهنیت عرض نموده ، برای تمامی معلمان کشور آرزوی موفقیت و سرفرازی می نمآئیم

آموزگاران به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه کشوردرشکل دهی نظام علمی و فرهنگی عمل نموده ، و دراشاعه و پخش فرهنگ باهمی ، مدرا ، صلح و همزیستی ، علم دوستی ، تجدد وعدالت که درونمایه فرهنگ پربار ملی و تاریخی ما را میسازد ، نقشی مانده گاری را ایفا نموده و مینمایند. این آموزگاران وطن پرست و آگاه کشوراند که اولاد وطن را آموزش و تربیت داده ، و آنها به عنوان انسان‎ های سالم و مسوول به جامعه پیشکش می ‎کنند.

در ۱۸ سال گذشته تلاش هایی در راه رشد و توسعه نظام آموزشی کشور صورت گرفت ، اما چنان که لازم بود این تلاش ها نتوانست پاسخگوی نیازمندی ها جامعه و بهبود وضعيت شغلی و معیشتی معلمان درکشورباشد.

امروز آموزگاران درافغانستان از کم‌ درآمدترین کارمندان دولت بوده،حقوق یک معلم که تازه وارد معارف افغانستان می ‌شود در حدود ۶ هزار افغانی یا کمتراز صد دالر آمریکایی میباشد. فقر، بیچاره گی و بی سرپناهی ، گرانی سطح قیمت های مواد خوارو بار و پوشاک از یکسو ، ورشکستگی اقتصادی، فساد گسترده دربالاترین رده های حکومتی، شرایط حساس و فوق العاده خطرناک میهن، تهدید و سرکوب های وحشیانه بنیادگراها ، جلوگیری و ممانعت از رفتن دانش آموزان بخصوص دختران به مکتب ها ، به آتش کشیدن مکاتب و مراکز تعلیمی ، آزار و شکنجه و حتا کشتار بی رحمانه معلمان از سوی دیگر، شرایط سخت دشواری کار و زنده گی را برای آموزگاران ، و نظام تعلیم و تربیت کشور به وجود آورده است. این وضع ناهنجار اثرات ناگواری بالای نظام آموزشی و سطح آگاهی نسل جوان و آینده کشورداشته و دارد. امروز بیشترمعلمین کشور در زیر فشارهای سنگین اقتصادی در افغانستان مجبورهستند برای تامین مخارج زنده گی خود به کار دوم بپردازند.

معلمان خواهان افزایش حقوق ماهوار، لغو قانون منع ترفیع شغلی‌، کم کردن ساعات درسی ، فراهم آوردن شرایط برای ارتقای سطح دانش مسلکی ، توجه به جایگاه تعلیم و تربیت دررشد و اعتلای وطن ، زمین برای ساختن سرپناه و فراهم آوردن شرایط مساعد امنیتی برای انجام خدمت به مردم و میهن هستند.

بربنیاد معلومات وزارت معارف هم اکنون درسراسر افغانستان نزدیک به دوصد هزار معلم در هفت هزار مکتب مصروف تدریس ‎اند. حدود پنجاه درصد این معلمان فارغ التحصیل صنف دوازدهم بوده و تحصیلات تخصصی برای آموزگاری ندارند. موجودیت بیش از ۳۰هزارمعلم قراردادی در مناطق روستایی در ۳۴ ولایت کشور نشاندهنده بی ثباتی و کاستی های نظام آموزشی کشورمیباشد.

درسطح قرا و قصبات صدها مکتب توسط افراد کم سواد و بدون داشتن سند تحصلی و حتا توسط بنیادگرا ها و دشمنان معارف مدرن تدریس میشود. موجودیت صدها مکتب و هزاران معلم خیالی مشکل دیگر معارف کشوربوده ، و وضع نابسامان آموزش و پرورش درکشور را برجسته میسازد.

بربنیاد قوانین نافذه ازجمله قانون اساسی کشور تعلیم و تربیت درکشور حق مسلم و مسوولیت هر کودک افغان میباشد. دولت موظف است تا زمینه های رشد و پویایی نظام تعلیم و تربیت مدرن و همخوان با نیازمندی های جامعه را فراهم سازد.پروگرام درسی کشوردرپهلوی سایر وظایف ، باید به مساله آموزش صلح و مدارا ، آشنایی با فرهنگ پربار ملی و مناطق مختلف کشور، رشد و اعتلای زبان و فرهنگ مردم ، اشاعه فرهنگ دموکراسی و مردم دوستی پرداخته، و به جایگاه علم و دانش و معلم و آموزگار در جامعه ارج و حرمت قایل شود.

حزب آبادی افغانستان منحیث یک سازمان سیاسی مردم دوست ، میهن پرست و هوادارعلم ، پیشرفت و عدالت در برنامه عمل و همه تلاش های مردم دوستانه خود پیوسته به گسترش فرهنگ و دانش بشری ، فراهم آوری شرایط تعلیم و تربیت برای همه فرزندان کشور بدور از تبعیض جنسیتی ، اجتماعی ، قومی و زبانی و پی ریزی یک سیستم آموزشی مدرن و امروزین صادقانه تلاش نموده و می نماید.ما خواهان استخدام هر چه بیشتر آموزگاران به ویژه آموزگاران زن و فراهم آوری شرایط مساعد کار و ارتقای سطح دانش مسلکی معلمان بدور از تهدید ، توهین و تحقیر جنسیتی میباشیم.

آموزگاران ارجمند کشور،

حزب آبادی افغانستان اهداف و اماج های ذیل را برای رشد و اعتلای فرهنگی کشور طرح و برای تحقق آن همراه با آموزگاران و استادان دانشگاهی ، دانشجویان و متعلیمین و همه وطنداران علمدوست و دادخواه مبارزه و تلاش مینماید:

ـ مبارزه برای بازسازی و مدرن سازی نظام فرهنگی کشور اعم از سیستم تعلیم و تربیه، تحصیلات عالی و مسلکی، علوم، هنر و ادبیات با استفاده از تجارب جهانی و دست آورد های ترقی علمی، تخنیکی و فرهنگی جهانی بدون تعصب و تنگ نظری،

ـ توجه به تربیت کادرها و معلمین مسلکی معارف و استادان پوهنتون ها، ارتقای سطح دانش مسلکی و تخصصی... و فراهم آوری شرایط مناسب کار و زنده گی برای آنان،

ـ پشتیبانی از رشد زبان های ساکنان این سرزمین و تعلیمات متوسط اجباری و حق آموزش به زبان مادری برای نوجوانان و جوانان افغانستان،

ـ محو کامل بیسوادی از طریق تاسیس مکاتب سواد حیاتی و متمم و بسیج کلیه نیروها در راه اندازی کمپاین وسیع و سراسری ملی به منظور آموزش سواد برای هموطنان محروم از سواد حیاتی

ـ مبارزه درجهت تربیت سالم جوانان و کودکان کشور(اعم از دختران و پسران)، بخصوص بازمانده گان قربانیان جنگ از طریق آموزش مجانی در تمام سطوح تعلیمی و تحصیلی، تعلیمات متوسط اجباری، تعمیم مکاتب حرفه ای، کورس های قصیر المدت آموزش حرفه، بهبود شرایط تعلیم و تحصیل و فراهم آوری مصروفیت های سالم فکری و زمینه های ورزشی برای آنان و.... ( از برنامه عمل حزب آبادی افغانستان )

معلمان پرتلاش و مردم دوست وطن ،

ما درحالیکه این روز فرخنده را به همه معلمان کشور تبریک عرض میداریم ، از تمامی استادان این مرز و بوم که در راه تربیت نسل جوان کشور، توسعه علمی و رسانیدن کشور به قله های رفیع پیشرفت ازهیچ کوششی فروگذاشت نکرده اند، سپاسگزاری مانرا ابرازنموده ، برای هر یک تان پیروزی های بیشتر و سر فرازی آرزو داریم.

از شما فرزندان با مسوولیت و آینده نگر کشور صمیمانه دعوت مینماییم با ما همنوا شده ، ما را در راه تحقق برنامه های ملی ، مردمی و ترقیخواهانه کمک نمایید.

با ارج و حرمت بی پایان

 

پوهاند داکترمحمد داوود راوش

رییس حزب آبادی افغانستان

 

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۱۹ـ ۰۴۱۰

Copyright ©bamdaad 2019