گزارش اساسی کنگره ماه اسد حزب ملی ترقی ملی  مردم افغانستان

رفقای عزیز وگرانقدر،

درادامه نشرگزارشات مربوط به کنگره تاریخی حزب ملی ترقی مردم افغانستان ، اینک بخش هایی ازگزارش اساسی کنگره که توسط رفیق پوهاند داکتر داوود راوش رییس حزب به شرکت کننده گان کنگره پیشکش شد را خدمت تان به نشرمی رسانیم. ـ بامداد

 

« بنام خداوند جان و خرد ،

دګران اوسرلوړی افغانستان دپرمختک او داجتماعی عدالت دتامینولو دخلګو ملی ترقی ګوند په لورخپل اساسی ګزارش، دتاسو قدرمنو استازیواومشرانو، اودکنګری تولو ګدونکونکو په اجازه وړاندی کوم .

درنو مګروګرانو استازیو اودکنګری میلمنو!

به خاطراحترام و ارج گذاری به رفقای که امروز دربین ما نیستند ، شهدای ملکی وطن ، و قوای دفاعی وامنیتی کشوربه پاایستاده و یک دقیقه سکوت نمایید.

 دوستان ومهمانان عزیز،

اعضای حزب ملی ترقی مردم افغانستان،

خواهران وبرادران ارجمند !

افتخاربس بزرگ برای همه ایی ماست که امروز بعد ازگذشت چند سال کنگره حزب خویش را تدویر، و سرنوشت خویش ، و سرنوشت حزب خود را با بااهمیت ترین تصامیم و فیصله ها رقم میزنیم .

این یک جلسه با اهمیت است که ما با ادای مسوولیت بزرگ ،گذشته خویش را به بررسی می گیریم، وبا درس ها و تجارب آن جهات مختلف کار، مبارزه و فعالیت  درون حزبی ، سیاست عملی حزب ما را در کوتاه مدت و درازمدت تعین و مشخص می نمایم. ما با احساس مسوولیت بزرگ ، کاراترین ها، با ابتکار ترین ها و فعالترین ها  را در رهبری حزب خویش انتخاب می نمایم تا آنان انجام همه وظایف را که کنگره امروزی ما معین میسازد، با ادا مسوولیت ، با وجدان پاک،  صداقت و تعهد حزبی رهبری نموده ،انجام دهند.

دوستان و رفقای عزیز،

نباید فراموش نمایم که ما با افتخار بزرگ  ادامه دهنده گان جنبش ملی وترقی خواه، آزادی دوست، روشنگرکشور ، از جنبش مشروطیت اول ، دوم، ویش زلمیان و نهضت ترقی خواهان  دهه ۶۰ تا امروزهستیم.

ما ادامه دهنده گان تاریخ آن مبارزات جنبش ملی دموکراتیک وترقی خواهانه درافغانستان هستیم که مشحون از فداکاری های جانبازانه رادمردانی است ، که با فهم و درک درست از نیازمندی های مردم ، با اهداف مقدس یعنی مشروطیت،  آزادی ملی واستقلال کشور رزمیده اند.

این جنبش بیشتر از یک قرن قبل هسته گذاری شد وما امروز با اهداف بزرگ تر و پیشرونده تر آرمانهای و رویاهای ملت ومردم را درشرایط کنونی تمثیل، و برای تعمیل آن کار ومبارزه هدفمند می نماییم.  

این آرمان ها و رویا ها جزکار و مبارزه بخاطر تحقق عدالت اجتماعی ، تامین ترقی و پیشرفت کشور،  داشتن حق حیات و زنده گی مصوون تحت حاکمیت  قانون ، حفظ  وتضمین ارزش های قانون اساسی  میباشند ، که درفش افتخارات آنانرا ما وحزب ما بدوش می کشیم .ما مسوولانه تر ازهر زمان دیگر به ختم جنگ می اندیشیم که ملت ما بیش از چهل سال قربانی میدهـد و خون فرزندان آن هرساعت و روز ریخته می شوند وتن های خونین شان نقش زمین می گردد.

دوستان و رفقای گرامی،

 به جا می دانم تا دراین همایش که آبدیده ترین و آگاه ترین پیکارجویان جنبش دموکراتیک و روشنگر معاصر حضوربهم رسانیده اند، ازبزرگ مردان مبارز مانند چون:  مولوی عبدالروف قندهاری، تاج محمد بلوچ  ، محمد عثمان پروانی ، محمود طرزی ، ولی محمد خان دروازی، جوهرشاه خان غوربندی ، لعل محمد خان کابلی ، محمد ايوب خان پوپلزايی ، احمد قلی خان چنداولی ، ، غلام محمد خان ميمنه گی ، فيض محمد کاتب هزاره، سيد قاسم خان لغمانی  و ده های دیگریاد نماییم که درطول مبارزات آزادی خواهی  بیش از یک سده گذشته  درتعمیم معارف ،ایجاد رژیم مشروطه ، وتحول درنظام اقتصادی افغانستان می رزمیدند. روح شاه امان الله شاد باد که با اقدامات عملی می خواست کشور را درشاهراه انکشاف و ترقی قراردهد ، و مبارزه علم را در برابر جهل آغاز نمود .

 نام های تحول طلبانی که برای گذار افغانستان ازیک جامعه عقب مانده فیودالی بسوی تحولات مدرن عصر با تفکر واندیشه ترقی خواهانه رزمیده اند چون: دوکتورعبدالرحمن محمودی ، میرغلام محمد غبار ، نورمحمد تره کی ، ببرک کارمل و دیگران که همزمان صدیق شان بودند، ثبت تاریخ تحول طلبی وترقی خواهی افغانستان بوده، مایه افتخار رزمنده گان است که بخاطر رنج های بیکران مردم ستمدیده و زجرکشیده این سرزمین ، تحقق پیشرفت اقتصادی، عدالت اجتماعی و دموکراسی به عهده دارند و ادامه میدهند.

دوستان و همرزمان گرانقدر،

درشرایط کنونی یکی از افتخارات گذشته و سرمشق از درس های گذشته برای امروز و فردا های مان را برجسته  می سازیم  که بزرگان متعهد ، مبارز و پرافتخار دیروز وطن آبایی ما سمبول وحدت ملی کشوربوده ، و درمحدوده جغرافیای افغانستان با اقوام باهم برادر سال های طولانی باهم زیسته اند و دارای منافع مشترک ، آرزوهای  مشترک بوده ، با مشت واحد و هدف ملی و وطنی،  قهرمانانه مبارزه نمودند .

اکنون مابه مثابه یک  حزب فراگیر وسراسری باید باورمند به تساوی حقوق و تامین همه فرصت و امکانات برای همه اقوام کشورخویش باشیم. ما با افتخار و غرور باید برای ملت خویش این پیام واضح را اعلام بداریم که  درمشی و مبارزه ما تفاوت های زبانی ، قومی ، مذهبی وجنسیتی بحیث پدیده های زشت، نفاق برانگیر و خلاف منافع و وفاق ملی مورد نفرت و محکومیت ما قرار دارند. ما حزب انسان های این جامعه هستیم ، نه حزب کدام قوم یا مذهب خاص. 

سعادت انسان این جامعه صرف نظر از رنگ و رخ آن درسرلوحه کار ما قرار دارد. راه سعادت انسان  راه رسیدن به آگاهی وتحقق آگاهی ،  تحقق آزادی  و تفاهم وهمکاری و اعتقاد دریک ملت واحد  درسرزمین واحد است که همه ما بدان تعلق داریم.

 سیاست حزب ما درعرصه روابط خارجی کاملا برخاسته از منافع ملی ونیازهای داخلی جامعه است. ما خواهان آن هستیم که افغانستان  متکی بر منشورسزمان ملل متحد و کنوانسیون ها و میثاق های معتبر بین المللی ازحمایت کشورهای جهان برخوردارباشد تا با تامین صلح و استقرار امنیت و ثبات ،جامعه جهانی در بازسازی کشورما باصداقت ، و بدون ارجحیت برمنافع منطقه وی خویش سهم ومسوولیت خویش را ادا نمایند.

افغانستان با تاٌسف چهار راه عبورمنافع  قدرت های منطقه وی وجهانی بوده که مصایب  فراوان ناشی از آنرا متحمل گردیده است. ما باورداریم که این موقعیت جیواستراتیژیک  وجیوپولتیک کشور اگر با رعایت توازن در روابط بین المللی ومنطقه وی بکارگرفته شود.، می تواند  احیای جیوایکونومیک آن جای رقابت های جنگی را بگیرد. این رقابت برای پیشرفت وترقی مادی ـ تخنیکی افغانستان سرنوشت ساز وامید وارکننده بوده می تواند . بادرنظرداشت کشمکش های جاری جهانی ومنطقه وی ، دورنما و ضرورت احیای سیاست بی طرفی افغانستان به صورت جدی احساس میگردد.

حزب ما قاطعانه بدین عقیده است که سرکوب قطعی تروریستان و دهشت افگنان باید دراولیت کاری دولت قرارداشته باشد، اما همزمان با آن راه حل های سیاسی ودیپلوماتیک که به ختم آبرومندانه  جنگ و توافقات صلح بیانجامد،  ضروری وحایراهمیت بزرگ اند،  زیرا تروریزم به مثابه تهدید جدی جهانی دارای مراکز حمایه وی درممالکی است که یک بخش انظباتی سیاست خارجی شان را وابسته به آن می دانند.

 دراوضاع جاری اصل جنگ وصلح ، یعنی سرکوب سازی ودریافت طرق سیاسی مبارزه با تروریزم باید درسرلوح کار دولت قرارداشته باشد.

حزب ملی ترقی مردم افغانستان بمثابه حزب وحدت خواه که به همه نیروهای ملی ودموکرات مراجعاتی داشته ، ودراین راه گام های استوار را برداشته است،  باورمند است که دربرابرهمه نیروهای ملی ، دموکرات وترقی خواه این  رسالت خطیر تاریخی قراردارد که باید دریک صف متحد با مبارزه برای تغیر تناسب اوضاع به نفع نیروهای ملی و وطن پرست و آرایش جدید درمقابل پدیده های شوم وخطرناک چون مافیای قدرت و مواد مخدر، تروریزم ، زورسالاری ، فساد و بحران بی اعتمادی ناشی از آنها بسیج شوند.

ما درشرایط حساس سیاسی ـ اجتماعی کنونی ، قرارگرفتن همه حلقات و تشکل های سیاسی را در یک خط  واحد سیاسی و عملی برای اثرگزری بر پروسه های سیاسی یک ضرورت بزرگ و حیاتی میدانیم و تآخیر آنرا جفای بزرگ در برابرملت  و در برابر افتخارات مشترک گذشته خویش میدانیم. ما با این هدف بزرگ میتوانیم باسخ مسوولانه برای صدها هزار از نسل جوان و قربانیان جنگ های چهل ساله ارایه نماییم که انتخاب راه و هدف، آنها را درخلای فکری قرارداده است و درجست وجو و انتخاب بهترین و عملی ترین  راه گذار کشوربه شاهراه صلح، ثبات و ترقی سرگردان اند.  

عملی ترین و موثر ترین راه موفقیت آنانی که آرزوی خدمت گذاری صادقانه به وطن و مردم را دارند ، دراتحاد و وحدت صادقانه ، پیوند و نزدیکی و گره زدن توانایی ها نهفته است .مسوولیت عظیم تاریخی به عهده آنانی خواهد بود که بجای این گرایش در صدد چند پارچه گی و دوام تشتت درمیان وطنپرستان در گرداب های تخریش کننده شنا میکنند. همه باید با تصمیم استوار توام با روح بشردوستانه و خدمت گذاری به مردم و درمبارزه دشوار نوسازی کشورسهم بگیرند، تا باشد که از مرحله دشوارکنونی بسوی افق های تابنده و امید بخش  گام برداریم . 

  اتحاد قوت است !

وحدت دبریا ؤ ضامن دی!

دربخش آموزش وضرورت کارفکری ، تسلط بر روان اجتماعی یک سرزمین از راه زورعملی نیست بلکه از راه فهم و دانش می تواند برآن نفوذ کرد وخیر را از شر جدا نمود، و به یک انتخاب بهتر و آگاهانه تر و عملی تر نایل آمد. روشن وغیر قابل انکار است که جهل دشمن واقعی سرزمین ما است وسطح پایین فهم وسواد سبب ساز آن گردیده که چنبرهای فکری قرون وسطی ومنظومه فکری خرافات گرایانه و ارتجاعی بر روان مردمان ما تسلط خویش را حفظ  نماید.

ما بحیث یک سازمان سیاسی روشنگر و ترقی خواه و ممثل نو واندیشه نو، سمبول متبارز فرهنگ و کلتور بالاتر حزب خویش را از نفوذ پدیده های عقب گرایانه مصوون نگهداریم که متاٌسفانه روز تا روز درروان مردم کشور ترویج داده میشوند و با روپوش های دینی، قومی و زبانی اذهان عامه را به گروگان گرفته اند.

برای رهایی مردمان این کشورداشتن مشی فکری با درنظرداشت  نیاز زمان ،شرایط  و امکان میتواند راهگشای بسیج سازی مردم وگروه های باشد که مصمم برسمتدهی مبارزه وپیکارهستند . گرچه بحران تشتت وبی نظمی فکری سراپای جامعه ما را بخودگرفته است. اما می خواهم خطاب به شما نماینده گان منتخب صفوف حزبی بگویم که:  

تا صفوف وکادرهای حزبی با یک خط فکری پیشرونده و روشنگرانه تجهیز نشوند، و یک حسن ارتباط دهنده فکری درساختارتشکیلاتی حزب ، ازصفوف تا رهبری و از رهبری تا صفوف امتداد نیابد، حزب از آسیب پذیری فکری وتشکیلاتی مصوون نخواهد بود .ما باید چنین مصوونیت معنوی را درمیان همه اعضای حزب ایجاد و تقویت کنیم .

خط فکری حزب ما می تواند اشکارا بربنیاد حرکت پیشرونده تاریخ وهیومانیزم ، علم و ترقی در برابر جهل و عقب گرایی ، که حرکت ضد ارتجاع و ضد حرکت های محافظه کارانه است ، استوار باشد. یعنی بربنیاد مهین پرستی ، مردم دوستی ، دفاع از منافع ملی ، دفاع از حقوق بشر و ارزش های جامعه مدنی ، تساوی حقوق همه اقوام  کشور وازمیان برداشتن آن زمینه های استواراست که هنوز سر راه ایجاد فرصت های مناسب دراصل تساوی حقوق مرد و زن این سرزمین پابرجا مانده است .

خط فکری حزب ما را حمایت ازسمتدهی اجتماعی اقتصاد بازارتشکیل می دهد ومحورسیاست اقتصادی ما سعادت انسان است. اقتصاد مختلط سکتور دولتی و خصوصی ، ارتقای نقش سرمایه داران ملی ، مبارزه در راه رفع عقب مانده گی ، حمایت از تمام اشکال مالکیت قانونی و حمایت از مالکیت دولت را در دستور کار فکری ومبارزاتی حزب قرارداده ایم.

درعرصه اجتماعی با مطالعه تاریخ وتحلیل منطقی که درحقیقت برخورد تاریخی منطقی است . بیائید برای ارتقای سطح فهم صفوف وکادهای حزبی از تاریخ کشوربخصوص تاریخ سیاسی جنبش های پیش رونده وترقی خواه ودرماهیت باورمند به تامین عدالت اجتماعی وتحقق دموکراسی توسط احزاب دموکراتیک وترقی خواه ، شناخت دقیق ازحالات جاری کشور،منطقه  و جهان ،  و ارتقای فهم سیاسی از دوست ودشمن کشور برنامه های لازم روی دست گیریم . به خود آموزش فراگیری فن نویسنده گی و قدرت تحلیل حوادث را ، به حیث میراث غنی گذشته حزبی ما،  برکادرهای حزبی توصیه مینمایم.

آن طوری که زنده گی ادامه دارد ، مبارزه دوام دارد.

مبارزه برحق ما که علیه باطل است ومحور آن را صداقت ، پایمردی ، وفا به عهد ، تقوا ، برداشت سالم از شرایط  و اوضاع ، خردگرایی با احساس و اراده آهنین برای رسیدن به جامعه آزاد و آباد ، دموکراتیک و انسان سالار تشکیل میدهد، در بحرتلاطم زمان و زمانه ما اگر زمینه محدودی هم دارد ولی استوار ودریک خط تکاملی تدریجی باز ورق دست ساخته خودمان با سرنشینان نستوه و ناخدایان مصمم به پیش میرود ....