برگزاری جلسه شورای انسجام و هماهنگی امور حزبی

شورای اروپایی حزب ملی ترقی مردم افغانستان

براساس مصوبه دارالانشا شورای مرکزی حزب ملی ترقی مردم افغانستان که بر بنیاد آن شورای انسجام وهماهنگی امورحزبی شورای اروپایی حزب ملی ترقی مردم افغانستان ایجاد گردید، نخستین جلسه این شورا از طریق شبکه پال شام روز دوشنبه مورخ ۲۵ ماه اپریل ۲۰۱۶ برابر شش ماه ثور سال ۱۳۹۵ خورشیدی برگزار گردید.

جلسه را رفیق اسماعیل غرنی رییس نوبتی این شورا افتتاح نمود و اجندای مطروحه را به نظر خواهی گذاشت، که به اتفاق آرا پذیرفته شد.

سپس رفیق غرنی طی گزارش گسترده‌ ای از کار و فعالیت ادغام شورا های کشوری حزب ملی ترقی وطن و حزب مردم افغانستان در اروپا یاد آورشده افزود:

« خوشبختانه کار ادغام شوراهای کشوری دو حزب برادر در همان روزهای نخست ایجاد کمیته ادغام در شورای اروپایی آغاز گردید، در این بخش کار شورا های المان، انگلستان، هالند، ایرلند، اتریش و یونان با  پشتکار و تلاش رفیق‌ ها به‌ ویژه کاوه  کارمل، روند، څپاند، کرنزی، عمر محسن زاده،  رهیاب، عرفان  و داکتر مفید به زود ترین فرصت انجام  شد، تلاش جدی به  خاطر ادغام تشکیلاتی در شوراهای کشوری دنمارک، سویدن، ناروی و بلغاریا که نسبت دشواری‌های معین به کندی روبرو بود، جریان دارد. طی همین مدت حق‌العضویت برخی از شوراها تصفیه و وجوه لازم به ارگان‌های ذیربط فرستاده شده است. رییس دوره‌ای کمیته ادغام افزون از پیگیری و تلاش کار ادغام در نشست‌های شوراهای تفاهم و وحدت نیروهای دادخواه و ترقی پسند در نشست‌های جبهه ملی، نیز اشتراک نمود. بدون شک، طی این مدت کار توزیع و پخش مسوده برنامه و اساسنامه حزب در شوراهای کشوری شورای اروپایی نیز سازماندهی گردیده است.»

پس از گزارش رفیق اسماعیل غرنی، رفقا: امیر گران، نوروهاب څپاند، داکتر حمیدالله مفید، صفت الله عملیار، ولی محمد زیارمل، محمد آقا شیرزاد، داوود کرنزی، احمد اندر، انجنیر عمر فیض، دکتر اسد محسن زاده، حفیظ مصدق، حنیف ضرابی و دیگر رفیق‌ها پس ا ز آن که گزارش رفیق غرنی را تایید نمودند، پیرامون پروسه ادغام تشکیلاتی دیدگاه‌های شان را ابراز کردند.

طبق ماده دوم اجندا، رفیق غرنی بر اساس توافق قبلی که دوره چهارماهه ریاست شان تکمیل شده بود، از رفیق کاوه کارمل تقاضا نمود تا ریاست دوره‌ای شورای انسجام و هماهنگی امور حزبی اروپایی را تا تدویر کنگره وحدت به دوش بگیرند.

رفیق کاوه کارمل پس از آنکه ریاست دوره‌ای شورای انسجام و همآهنگی اروپایی را بدوش گرفتند طی سخنرانی مبسوطی از کار چهارماهه رفیق غرنی اظهار سپاس و تشکر نموده افزود:

رفیق غرنی گرامی با پشتکار و تلاش شباروزی اغلب دشواری‌های ادغام را مرفوع ساختند و توانستند، تا پروسه ادغام را با موفقیت عملی سازند؛ که جا دارد، تا از لطف و تلاش‌های بسیار صمیمانه و رفیقانه شان اظهار سپاسگزاری به عمل آید.

سپس رفیق کاوه کارمل افزود: خوشبختانه فرهنگ عالی صمیمیت و تغییر بر مبنای رفیقانه و اعتماد متقابل در حزب ما عملی می ‌گردد.

شورای انسجام و همآهنگی تلاش می‌ نماید، تا نارسایی‌ها و کمبودی که در گزارش رفیق غرنی نشانه گیری شده است  را به زود ترین فرصت رفع نماید. تلاش می ‌کنیم، تا اهدافی را که در برابر ما قرار دارد، به‌ صورت درست انجام دهیم. قبل از همه لازم است تا مطابق به مصوبه دارالانشا شورای مرکزی حزب، مساله ایجاد شعبات و کمیسیون‌ها به بررسی گرفته شود، در این مورد آرزومندم، تا رفیق‌ها دیدگاه‌های شان را ابراز بدارند. در گام نخست پیشنهاد می‌ شود تا کمیسیون‌های تشکیلات، مالی، تبلیغ و فرهنگ، روابط خارجی، تفاهم و اسناد و ارتباط ایجاد گردند، البته این دیدگاه حتمی نیست، رفیق‌ها می‌ توانند تا پیرامون آن دیدگاه‌های شان را ابراز بدارند.

قابل یادآوری می ‌دانم، که اروپا به یک تیم کاری حرفه ‌ای، دلسوز و همکارانی که به گونه‌ ای داوطلبانه و آگاهانه به بهبود امور تلاش نمایند نیازمند است، افزون بر آن شورای اروپایی ویژه گی های کاری خود را دارد، که آرزومندیم تا رهبری داخل کشور پیچیده گی اوضاع و شرایط را در کشورهای اروپایی به دیده بنگرند و تقاضاهای ما را در زمینهٔ ایجاد کمیسیون‌های ویژه و اختصاصی مورد تایید قرار بدهند. خاطر نشان می ‌سازم، نخستین وظیفه ‌ای که در برابر شورای انسجام قرار دارد، تکمیل پروسه ‌ای وحدت در اروپا است که باید به یک پروسه برگشت ناپذیر فراگیر و همگانی بدون تلفات مبدل گردد. به این منظور ما به کادرهای وفادار و معتقد به وحدت نیازمندیم.

دومین وظیفه ‌ای که در برابر ما قرار دارد، فضا سازی و جلب اعتماد اعضای سابق حزب و تشکل آن‌ها در هسته حزب ما و تامین ارتباط با احزاب و سازمان‌های همنظر و همسو می‌ باشد، به این منظور لازم است تا اقدام‌های اضافی جدی اتخاذ گردد.

سومین وظیفه‌ ای که در برابر شورای انسجام ما قرار دارد، تنظیم امور تبلیغ و ترویج و تارنمای بامداد است، به این منظور لازم است تا برای سایت بامداد یک هیات تحریر، مسلکی و فعال به دیده نگریسته شود. گروه نویسنده گان آن مشخص شود و سایت نه تنها به نشر مضامین متنوع و آموزنده بپردازد، بلکه شورای نویسنده گان آن جستارهای ارزشمند و در خورستایش به سایت حزب و ماهنامه حقیقت زمان نیز بدهند.

پس از سخنرانی رفیق کاوه کارمل رییس شورای انسجام و هماهنگی اروپایی حزب ملی ترقی مردم افغانستان رفیق‌ها پیرامون تعداد کمیسیون‌ها و تارنمای بامداد دیدگاه‌های شان را ابراز نمودند.

در این مورد فیصله شد تا یک کمیسیون چهار نفری شامل رفیق‌ها: کاوه کارمل، غرنی، زیارمل و څپاند، موظف شوند تا پیشنهادات شان در باره تعداد شعبات و کمیسیون‌ها ؛ و تعیین مسوولان و اعضای آن‌ها را در جلسه بعدی جهت بررسی ارایه نمایند.

در پایان رفیق کاوه کارمل وظایف جدیدی را در عرصه‌های زیرین را در برابر شورای انسجام و هماهنگی امور حزبی نشانی نمودند:

-   تنظیم اعضای کمیسیون ۲۲ نفری در کمیسیون‌ها و تعیین وظایف برای آن‌ها؛ و همچنان تنظیم آن‌ها در بخش قیمومیت با کشورها.

-   تنظیم امور تشکیلاتی، جمع آوری حق‌العضویت‌ها، با در نظر داشت و تشخیص کشورها و تعداد اعضای حزب در آن‌ها.

-   به‌ منظور تامین روحیه وحدت تدویر جلسات فوق‌العاده وسیع رویاروی به اشتراک کادرها و اعضای حزب در شورای اروپایی و شوراهای کشوری، تا شناخت و تفاهم و صمیمت رفیقانه در  شورای اروپایی ایجاد و تامین شود.

-  تقویت دموکراسی درون حزبی، شفافیت و تحکیم روحیه گزارش دهی از بالا به پایین و بر عکس آن.

-  بازتاب فعالیت‌ها و کارکردهای شوراهای کشوری در تارنمای بامداد و دیگر رسانه‌های مجازی.

-  تنظیم آنعده رفیق‌ها که بنا بر دشواری‌ها از ساختار تشکیلاتی ما دور شدند در ساختار تشکیلاتی و تلاش بی شایبه رفیق‌ها در این مورد.

-  اشتراک رفیق‌های مسوول در جلسات کمیسیون انسجام و کمیته‌ های وحدت حزبی احزاب دادخواه و ترقی پسند.

-  تدویر سمینارهای آموزشی پالتاکی در موارد مختلف و به‌ ویژه اساسنامه و برنامه حزب و نظر خواهی در این مورد از سوی کمیسیون تبلیغ  و ترویج با در نظر داشت ابتکارات قبلی و انتقال دیدگاه‌های اعضا و هواخواهان حزب در مورد اساسنامه و برنامه حزب به مرکز به‌ منظور غنامندی اسناد حزبی.

در پایان رفیق کاوه کارمل توجه رفیق‌ها را در انجام وظایف و رفع نارسایی‌ها جلب نموده و خواهان ایجاد یک سازمان نیرومند، واحد و یک پارچه در اروپا شدند.

کار جلسه در فضای صمیمانه و رفیقانه به پایان رسید.

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۱۶ـ ۰۲۰۵