پيام شادباش شعبه كار با زنان شوراى اروپایى حزب مردم افغانستان به مناسبت هشتم مارچ روز جهانى زن

 

زنان آگاه و مبارز!

به مناسبت هشتم مارچ اين رويداد بزرگ تاريخى، روز تجدید پيمان و همبسته گى پیکارجویانه  زنان سراسرجهان ، صمیمانه ترین شادباش های خود را به پيشگاه زنان دلير، مبارز و ستمديده افغانستان وجهان تقدیم میکنم. 

امسال  ما در شرایطی به  استقبال اين روز ميرويم كه برعلاوه  فقر ساختاری ، بیکاری گسترده ، بی عدالتی اجتماعی  و اقتصادی ، ستم جنسیتی ، جنگ خانمان سوز ، ترور و انفجار ، بیسوادی ، مصيبت و دهشت افگنی تازه ای زیر نام « دولت اسلامی یا داعش » ولی با همان اندیشه و ابزارهای کهنه وآشنا برای مردم درد کشیده افغانستان  در كشورما درحال نطفه گذارى وشكل گيرى است. اینها با سوبهره ازنام دین در پی قتل و آزار ، ويرانى ، گمراهی و پراگنده گی مردم  و بازداشتن آنها از مبارزه بخاطر بهتر شدن زنده گی و رویایی با ارتجاع و جهانخواری که عامل بدبختی و سیه روزی مردم اند، میباشند.

در چنین شرایط درد بار اجتماعی و اقتصادی « دولت وحدت ملى» مذاكرات صلح با گروه واپسگراى طالبان را درسرخط وظايف كارى قرار داده که مایه تشویش و نگرانی مردم است.

در خوریاد است که  درهمین « دولت وحدت ملى » تا كنون مشاركت زنان در رهبرى دولت كاملأ كم رنگ وغير قابل محسوس میباشد که با ادعا های بلند بالای رهبری دولت و خواست های بنیادی جامعه بخاطر سهمگیری و مشارکت گسترده زنان منحیث نیمی از جامعه  همخوانی ندارد.

صلح و امنیت نیازمبرم است. بدون تردید مردم  افغانستان ، به خصوص زنان بیشتر از هر وقت دیگر نيازجدی به  صلح سراسرى داشته واز تلاش ها و اقدامات بجا و اصولی در راه تامین  صلح و تضمين آن توسط جامعه جهانی ، تامین حقوق وآزادى هاى مدنى ودموكراتيك جانبداری مینمایند.ما افغانهای مهاجر همه روزه  رخداد های روان کشور را با علاقمندی پیگیری نموده خواهان سهم ومشاركت فعال زنان بر بنیاد اصل شايسته سالارى وتعهد به منافع مردم ، رشد و تعالی افغانستان میباشیم.

خواهران مبارز !

با آنکه امروزه هشتم مارچ منحیث روز جهانی مبارزه زنان در راه صلح و عدالت اجتماعی در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود، اما  نباید فراموش کرد که این روز ارتباط  گسست ‌ناپذیرش با مبارزه و پیکار بیش از سد ساله زنان و مردان داد خواه ، دموکرات و ترقی پسند جهان دارد. درونمایه این روز را مبارزه بخاطر رفع نابرابری های اقتصادی و اجتماعی ، برچیدن بسترها و دلیل های خشونت ، ستم ، بهره کشی و نامردی ها در برابر زنان تشکیل میدهد. تجربه تاریخی نشان داده است ،آنجا که نظام های مردم سالار و ترقی خواه درقدرت بوده است ؛ تلاشهای سودمندی  در راه بهبود شرایط زنده گی مردم و به خصوص زنان صورت گرفته است . تاریخ معاصر میهن‌ مان  که مشحون از مبارزات تحسین برانگیز زنان میباشد ، براین حقیقت صحه میگذارد.

دربرون از کشوروضع زنان افغان هم نیاز به توجه و مواظبت جدی دارد. هنوز بهره کشی و ستم دوگانه بر زنان افغان تحمیل میگردد. آن عده خواهرانی که دربخش های تولیدی و خدمات اجتماعی  مصروف  کاراند، هنوز از دستمزد برابر در مقابل کار مساوی با مردان بهره مند نسیتند. در بسا از کشورهای اروپایی زنان ۳۰ در صد کمتر از مردان مزد می گیرند. راهیابی به بازار کار برای زنان مهاجر دشوار و پراز مشقت بوده و در این میدان هنوز نوعی از تبعیض و بی باوری وجود دارد. در نتیجه ای بحران فزاینده اقتصادی و رشد نیروهای راستگرا تبلیغات و اقدامات ضد خارجی ها افزایش یافته و این ها چون بنیاد گرایان وطنی ، بخاطر به بیراهه کشانیدن مردم از مبارزه اجتماعی و اقتصادی میکوشند.

در چنین شرایط ازهمه خواهران و برادران پیکارجو و رهروان راه مردم درخواست مینماییم تا به صفوف سازمانهای صنفی و سیاسی مردم دوست و دادخواه بپیوندند و مشترکاً با میلیون ها شهروند اروپا در راه بهزیستی و رهایی از ستم جنسیتی و طبقاتی و در مسیر دست‌ یابی به برابری بکوشند.

شورای اروپایی حزب مردم افغانستان باتکیه به برنامه های واقعبینانه وهیومانیستی  در راه بسیج زن افغان در مبارزه بخاطر رهایی و بهروزی میکوشد. ما درسطح اروپا کوشیده ایم تا خواست ها و نیازهای زن افغان درمهاجرت را جمع بندی و در راه تحقق آن بکوشیم. امروز هموندان حزب مردم افغانستان فعالانه درسازمانهای مدافع حقوق و برابری زن در این راه میکوشند.

درچنين روزی جا دارد تا به روان پاك عزيز از دست رفته ما؛  بانوی مبارز و نستوه کشور دوکتور اناهيتا راتب زاد؛ بنیاد گذارسازمان دموکراتیک زنان افغانستان وجنبش هشتم مارچ در کشور درود بفرستیم. اندیشه ها و کارنامه های این زن پیکارجو و دادخواه پیوسته رهنمون جنبش برابری خواهی و حق طلبی مردم افغانستان خواهد بود. نهضت آزاديخواهى كشورهرگز مبارزات قهرمانانه او ، ياران وهم قطارانشان را فراموش نميكند.

جا دارد تا در این روز به روان پاك همه زنان آزاده و مبارزی که درسال گذشته در راه حق و عدالت و فراهم شدن زنده گی بهتر ، آزادی و برابری جان هاى شرين خود را از دست داده اند درود های آتشین بفرستيم .
آرزومندم كه در سال روان پیروزی های فزونتر درراه برابری و عدالت اجتماعی نصیب زن افغان و زنان جهان گردد.


فرخنده باد هشتم مارچ، روز همبستگی رزمجویانه با پیکار زنان در سراسر جهان!

 

       نسرين منصور

مسوول شعبه كار با زنان  شوراى اروپاىی حزب مردم افغانستان 

 

بامداد ـ اجتماعی ـ۱۵/۷ـ ۰۷۰۳