افغانستان در چند قدمی پیوستن به سازمان شانگهای

کابل: دولت افغانستان تلاش دارد تا عضویت رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای را بدست آورد.

این سازمان که برای گسترش همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط رهبران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجکستان و ازبکستان شکل گرفت، افغانستان توانست در سال ۲۰۱۲ عضویت ناظر این سازمان را بدست بیاورد. همچنین کشورهای پاکستان و هند نیز به عنوان ناظر این سازمان پذیرفته شده‌اند.

وزارت امور خارجه می ‌گوید که در سفر دو روزه اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان به تاشکند برای شرکت در شانزدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای، موضوع عضویت رسمی افغانستان نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

شکیب مستغنی سخن گوی وزارت امور خارجه، می ‌گوید که دولت افغانستان در حال تکمیل کردن اسناد و مدارک خود برای عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای است. آقای مستغنی افزود: « درخواست عضویت کامل جمهوری اسلامی افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای، سال گذشته در این سازمان درج شد. پس از این‌که رسما درخواست عضویت کامل یک کشور در سازمان همکاری‌های شانگهای از جانب عالی ‌ترین مرجع تصمیم‌ گیری در این سازمان که نشست سران کشورهای عضو آن است، پذیرفته می ‌شود، کشور درخواست دهنده وارد مرحله تکمیل کردن اسناد می‌شود. جمهوری اسلامی افغانستان هم وارد این مرحله شده است.»

سخن گوی وزارت امور خارجه افغانستان افزود که عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای شرایط خاصی دارد و کشورهایی که می‌ خواهند عضویت این سازمان را بدست بیاورند، باید شرایط لازم را داشته باشند. وی تاکید کرد که دولت افغانستان شرایط کسب عضویت در سازمان همکاری‌‌های شانگهای را دارد و با تکمیل کردن اسناد مورد نیاز خود به عنوان عضو رسمی شانگهای پذیرفته خواهد شد. سخن گوی وزارت امور خارجه در مورد این‌ که دولت افغانستان چه زمانی قادر خواهد شد تا عضویت رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای را بدست بیاورد، جزییاتی ارایه نکرد./ اسپوتنیک

ملا هیبت‌ الله آخندزاده  رهبر طالبان در فهرست تروریزم شامل گردد

هند از سازمان ملل متحد می‌خواهد تا ملا هیبت‌ الله آخندزاده  رهبر جدید طالبان را در فهرست تروریزم شامل کند.
سید اکبرالدین  نماینده دایمی هند در سازمان ملل متحد روز گذشته شامل ‌نشدن رهبر طالبان در فهرست تروریزم جهانی را حماقت خوانده‌است.
به گزارش سایت خبری « دهندو THE HINDO » نماینده  دایمی هند در سازمان ملل متحد گفته ‌است این ‌که رهبر طالبان تا به حال به عنوان یک تروریست شناخته نشده یک حماقت محض است.
آقای سید اکبرالدین از سازمان ملل متحد خواسته‌ است تا ملا هیبت‌الله آخندزاده را تحریم کند.
او تاکید کرده که گروه‌هایی که دست به خشونت علیه مردم و حکومت افغانستان می ‌زنند نمی ‌توانند پناه‌ گاه‌های امن داشته باشند و برای آنان اجازه داده نخواهد شد که در هر بخش افغانستان نفوذ نمایند.
او تحریم علیه رهبر طالبان را در زمینه تامین صلح در افغانستان مهم خوانده و افزوده‌ است که تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه طالبان باید انجام شود.
نماینده دایمی هند در سازمان ملل متحد خاطرنشان ساخته که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید متوجه وخامت اوضاعی که می ‌تواند خطرات جدی را متوجه افغانستان نماید  باشد.

بامداد ـ  رخداد های مهم کشور ـ ۱/ ۱۶ـ ۲۵۰۶