ما، احزاب کمونیست و کارگری امضا کننده زیر که برای صلح و پیشرفت در خاورمیانه مبارزه می ‌کنیم، بدینوسیله عمیق ‌ترین نگرانی خود را از تشدید بی‌سابقه وضعیت در منطقه با حملات چند جانبه اسراییل به لبنان و تهاجم همه ‌جانبه به این کشور ابراز می ‌داریم. این امر، همان ‌طوری که قابل پیش ‌بینی بود، منجر به حملات موشکی تلافی ‌جویانه ایران به اهداف اسراییلی شده است که در پی حملات اسراییل به لبنان و دیگر تجاوزات تحریک ‌آمیز به حاکمیت ایران صورت گرفته است
ما بر این باوریم که اگر روند کنونی تحولات ادامه یابد، منطقه در چرخه ‌ای از درگیری فرو خواهد رفت که می ‌تواند به ساده گی به جنگی جهانی بینجامد. این امر امنیت تمام کشورها و مردم منطقه ما را به خطر می ‌اندازد.
در اسراییل، دولت نتانیاهو، که در اجرای جنگی نسل ‌کشانه در غزه طی ۱۲ ماه گذشته، ترور رهبران سیاسی در تهران و بیروت، و اکنون در تهاجم به لبنان و توسل آشکار به تاکتیک ‌های ترور برای حذف دشمنانش در آنجا، آشکارا قوانین بین‌ المللی را نقض کرده است، به دنبال درگیری نظامی مستقیم با ایران است تا جنگ را در سراسر خاورمیانه گسترش دهد. این اقدام با همدستی دولت‌های امریکا و بریتانیا صورت می ‌گیرد و هدف اساسی آن اجرای طرح‌ هایی تهاجمی برای ترسیم مجدد نقشه سیاسی خاورمیانه و تحمیل سلطه امپریالیستی آنهاست.
دولت اسراییل همچون آتش ‌افروز وحشی در خاورمیانه عمل می ‌کند، در حالی که قدرت‌ های غربی همچنان به پوشش دادن، حمایت و تسلیح کامل آن ادامه می ‌دهند، زیرا اسراییل بازوی دراز و فولادین آنها در منطقه به شمار می ‌رود. این در حالیست که اسراییل بارها و به طور گستاخانه‌ای به جامعه بین ‌المللی، تحت نظارت سازمان ملل متحد و همچنین حاکمیت قانون بین‌المللی، بی‌اعتنایی کرده است.
ما حل قطعی، صلح ‌آمیز و سیاسی مساله فلسطین را محور اصلی وضعیت کنونی در خاورمیانه می ‌دانیم. بنابراین، ما خواستار آتش ‌بس فوری و کامل و پایان جنگ نسل‌ کشانه در غزه و کرانه باختری و خروج تمامی نیروهای اسراییلی از این سرزمین‌ها هستیم ، آزادی تمام زندانیان فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ های اسراییل ، آزادی تمام گروگان ‌های اسراییلی باقی‌ مانده در غزه و همچنین اقدامات فوری، ملموس و قانونی برای به رسمیت شناختن و اجرای یک دولت کاملاً مستقل فلسطینی در مرزهای ۴ جون ۱۹۶۷ مطابق با قطعنامه‌ های مربوطه سازمان ملل. طبق قوانین بین‌المللی، اشغال غیرقانونی فلسطین باید پایان یابد.
علاوه بر این، ما خواستار خروج فوری تمام نیروهای نظامی اسراییل از خاک لبنان هستیم و همبستگی خود را با مبارزه مردم لبنان و فلسطین و حمایت از حق اساسی و غیرقابل سلب آنها طبق قوانین بین‌المللی برای مقاومت در برابر تهاجم و اشغال خارجی اعلام می ‌کنیم. همچنین خواستار پایان دادن به بمباران و هدف ‌گیری نظامی مواضع در لبنان، سوریه، ایران، یمن و فراتر از آن هستیم.
در ادامه، ما خواستار پایان دادن به تمام صادرات تسلیحات نظامی، مهمات و همچنین کمک ‌های فنی به اسراییل هستیم تا آن را مجبور به عقب ‌نشینی از ماجراجویی خطرناک نظامی در فلسطین، لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه کنیم.
ما خواستار اجرای بدون تأخیر یا مانع احکام دیوان بین ‌المللی دادگستری (ICJ) در مورد جنگ نسل‌کشانه اسراییل در غزه هستیم.
ما از همه طرف‌ها می‌ خواهیم به درخواست‌های سازمان ملل متحد توجه کنند تا صادقانه از سناریوی کابوس ‌وار یک جنگ فراگیر که هر لحظه نزدیک ‌تر می ‌شود و فاجعه ‌ای برای تمام مردم منطقه خواهد بود، عقب ‌نشینی کرده و از آن جلوگیری کنند.


احزاب شبکه همبستگی (SolidNet) که این بیانیه مشترک را امضا کرده‌اند.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۴ـ ‍۲۳۱۰

Copyright ©bamdaad 2024