شورای امنیت قطعنامه « آتش ‌بس فوری » در غزه را تصویب کرد

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه پیش ‌نویس قطعنامه‌ ای که خواستار « آتش ‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، ازادی فوری و بی ‌قید وشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه» می ‌شود را تصویب نمود.

۱۴ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و امریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آنرا ویتو نکرد و رای ممتنع داد.

نماینده  کشور موزامبیق در آغاز نشست شورای امنیت گفت: « ما این پیش ‌نویس قطعنامه را از طرف تمام اعضای غیردایمی شورای امنیت ارایه کرده‌ایم. پیش نویس ما خواستار اتش‌ بس فوری در طول ماه رمضان که منجر به توقف دایمی آن می ‌شود ». 

او همچنین گفت: « این پیش‌ نویس با هدف پایان دادن به اوضاع فاجعه ‌بار غزه ارایه شده است و تشدید تنش در غزه و اوضاع فاجعه ‌بار آن تهدید اشکار علیه صلح و امنیت بین‌المللی میباشد ».

واسیلی نبنزیا ، نماینده فدراتیف روسیه در سازمان ملل متحد هم گفت به هر قطعنامه ‌ای که عبارت « آتش ‌بس دایمی » در آن درج شده باشد، رای مثبت خواهد داد.

با این حال و با مخالفت امریکا، شورای امنیت در درج عبارت «آتش ‌بس دایمی» در قطعنامه ناکام ماند.

پس از رای مثبت شورای امنیت به آتش ‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، نماینده الجزایر گفت تصویب این قطعنامه پیامی به مردم غزه است مبنی بر اینکه « جامعه جهانی درد آنها را حس کرده ، آنها را رها نمی ‌کند ».

او همچنین خواستار عضویت فلسطین به عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل متحد شد.

لیندا توماس گرینفیلد ، نماینده امریکا در شورای امنیت هم در ادامه مدعی شد « واشنگتن از برقراری آتش ‌بس و تسهیل ارسال کمک ‌ها به غزه حمایت می‌نماید ».

او گفت: « ما در حال پیشرفت درباره آتش ‌بس و آزادی گروگان‌ها از غزه هستیم ».

دیپلومات امریکایی که کشورش حامی تمام قد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی اسراییل  در غزه بوده است، مدعی شد چین و روسیه قصد مشارکت در تلاش‌ های بشردوستانه در غزه را ندارند.

گرینفیلد گفت امریکا با برخی از بندهای آتش ‌بس موافق نبود و به آن رای مثبت نداد اما تصویب قطعنامه امروز « بر اهمیت تعهد به صلح در طول ماه رمضان تاکید می‌».

الجزیره پیشتر خبر داده بود اعضای غیردایمی شورای امنیت به منظور جلوگیری از ویتوی امریکا در جلسه امروز، پیش ‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را تعدیل کرده‌اند. قرار بود پس از آتش ‌بس فوری، عبارت « آتش ‌بس دایمی پایدار»  گنجانده شود.

نتانیاهو ، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم تهدید کرده بود اگر امریکا قطعنامه امروز در سازمان ملل متحد را ویتو نکند، از سفر هیات اسراییلی به واشنگتن جلوگیری می ‌کند.

در همین حال انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن قطعنامه جدید سازمان ملل متحد درمورد آتش ‌بس در غزه گفت که جایی برای ناکامی در اجرای این قطعنامه وجود ندارد. گوترش در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: شورای امنیت پس از مدت‌ ها انتظار قطعنامه ‌ای را در رابطه با غزه تایید کرده و خواستار آتش ‌بس فوری و آزادی سریع و بدون شرط تمامی اسرا شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: این قطعنامه باید اجرایی شود. شکست در این زمینه غیرقابل بخشش خواهد بود.

بر بنیاد گزارش ایسنا، جنبش حماس در بیانیه ‌ای از قطعنامه شورای امنیت برای ایجاد آتش ‌بس فوری در غزه استقبال کرد.به نقل از الجزیره، جنبش حماس بر ضرورت رسیدن به آتش ‌بس دایم که منجر به خروج تمام نیروهای صهیونیستی از غزه شود و آواره گان به مناطق خود بازگردند، تاکید کرد.

دراین بیانیه امده است: ما آماده ورود به روند تبادل فوری اسرا هستیم که منجر به آزادی اسرای دو طرف شود.در بخش دیگری از این بیانیه بر اهمیت آزادی رفت و آمد شهروندان در غزه ، ورود تمام نیازها به این باریکه و توقف نسل ‌کشی و پاکسازی نژادی در غزه تاکید شده است.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۴ـ ‍۲۶۰۳ 

Copyright ©bamdaad 2024