محاکمه اسراییل در دادگاه بین المللی دادگستری در لاهه آغاز شد



یاکوب ریمان

دادگاه علیه اسراییل در لاهه آغاز شد: افریقای جنوبی در اولین جلسه استماع شفاهی، پرونده خود را در دادگاه دادگستری بین‌المللی (ICJ) ارایه کرد. در بیش از سه ساعت، چندین نماینده از تیم حقوقی بین ‌المللی استدلال کردند که اسراییل درغزه مرتکب نسل ‌کشی شده است. سخنران افتتاحیه گفت که درخواست افریقای جنوبی « اقدامات نسل‌ کشی اسراییل را در زمینه وسیع ‌تر آپارتاید ۷۵ ساله، اشغال ۵۶ ساله و محاصره ۱۶ ساله نوار غزه توسط اسراییل قرار می ‌دهد» . بنابراین، به « ملت فلسطین » «حق مسلم خود گردانی » با « قصد » « مکرراً » رد شده است.
جنگ بلافاصله پس از حمله ۷ اکتوبر به رهبری حماس آغاز شد که بر اساس گزارش مقامات اسراییلی، ۱۱۳۹ نفر از جمله ۶۹۵ غیرنظامی اسراییلی کشته شدند. از آن زمان در غزه بیش از ۲۳ هزار نفر کشته شده‌اند ( بیش از دو سوم آنها زنان و کودکان ) و نزدیک به ۶۰ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. حدود ۱.۹ میلیون نفر، بیش از ۸۵ درصد جمعیت، مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و به‌ طور سیستماتیک از شمال به جنوب، به منطقه مرزی با مصر، تبعید شدند.
دادگاه دادگستری بین‌المللی احتمالاً چندین سال طول خواهد کشید. با این حال، در یک دادرسی فوری، افریقای جنوبی از «دادگاه جهانی» نیز خواسته است که دستور دهد اسراییل فوراً هرگونه اقدام نظامی را متوقف کند و دسترسی به کمک‌ های بشردوستانه را فراهم کند. انتظار می ‌رود تصمیمی در این مورد در روزهای یا هفته‌ های آینده صادر شود.
فعالان حامی فلسطین از سراسر اروپا و حتا از ایالات متحده امریا و کانادا به لاهه سفر کردند تا همبستگی خود را با افریقای جنوبی و مردم غزه ابراز کنند. آنها روز چهارشنبه به صورت مسالمت آمیز تظاهرات کردند و صبح روز پنجشنبه دوباره در مقابل ساختمان دیوان بین المللی دادگستری جمع شدند. بر روی پلاکاردهای اعتراضی نوشته شده بود « قتل عام درغزه را متوقف کنید !» و شعار «آزادی برای فلسطین» در شعارها سر داده شد، همانطور که در ویدیویی که توسط الجزیره منتشر شد، دیده می شد. همچنین ده ها تظاهرکننده از المان سفر کردند تا به ویژه از افریقای جنوبی قدردانی کنند، « تنها کشوری که به این شکل در صحنه بین المللی از فلسطین حمایت کرده است»، همانطور که مردی از هامبورگ به شبکه بریتانیایی The New Arab گفت. از سوی دیگر، «هزاران نفر» نیز برای اسراییل تظاهرات کردند، به گزارش روزنامه قدس، از جمله بسیاری از اعضای خانواده گروگان های بازداشت شده در غزه. از روز چهارشنبه، اقدامات امنیتی در شهر افزایش یافته است.
در آستانه صدمین روز جنگ، همچنین ۳۸۷ قانونگذار زن و مرد از ۲۸ کشور در بیانیه مشترکی خواستار آتش بس فوری چندجانبه در اسراییل و فلسطین، آزادی همه گروگان ها و تسهیل واردات کمک های بشردوستانه به نوار ساحلی شدند. این فراخوان توسط الهان عمر، عضو کنگره ایالات متحده (دموکرات) و سویم داگدلن، نماینده مجلس فدرال المان (واگنکنشت) آغاز شد. امضاکننده گان خواستار رعایت « حقوق بین الملل و رسیده گی به نقض های جدی حقوق بشر» شدند. « ما همچنین می دانیم» ، الهان عمر به دولت رییس جمهور ایالات متحده امریکا ، جو بایدن، خطاب کرد، « که این جنگ زمانی پایان می یابد که ایالات متحده  امریکا کمک مالی خود را به آن قطع کند »/مجله هفته

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۴ـ ‍۱۲۰۱

Copyright ©bamdaad 2024