دیدگاه های احزاب سیاسی اروپا در مورد جنایات صهیونیزم  :

گفت ‌وگویی با پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگران بلجیم*

 

پرسش : در تظاهرات همبستگی با مردم فلسطین در بلجیم، پرچم‌ها و پارچه‌ نوشت‌های حزب کارگران بلجیم (PVDA-PTB)  شاخص است. موضع حزب شما در مورد جنگ غزه چیست؟

پاسخ : روشن است که ما به سازمان‌ دهی این تظاهرات در بلجیم کمک می ‌کنیم. آنچه در غزه صورت می ‌گیرد پاک‌ سازی قومی فلسطینیان است. این یورش به تلفات انسانی زیادی در میان مردم عادی و غیرنظامی، از جمله کودکان، و به ویرانی گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی مانند بیمارستان ‌ها منجر شده است. بر صفحه تلویزیون شاهد جنگی نابود کننده‌ایم. این جنگ فقط علیه فلسطینیان نیست، بلکه به‌ نوعی جنگ علیه قوانین بین‌ المللی است، زیرا روشن است که کشورهایی مانند اسراییل فکرمی ‌کنند بالاتر از قانون‌ اند.

پرسش : بر چه اساسی چنین چیزی می ‌گویید؟

پاسخ : سازمان ملل متحد ۱۰۴ قطعنامه در مورد اسراییل دارد که دولت اپارتاید، اشغال، سیاست شهرک‌ سازی، استفاده از جنگ ‌افزارهای غیرقانونی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌ های غیرنظامی را محکوم می‌ کند. با وجود این، هیچ اقدامی نمی‌ شود.

ازسوی دیگر، می‌ بینیم که فقط یک ماه پس از حمله روسیه به اوکرایین، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین را به‌ دلیل آواره گی ۶۰۰۰ کودک صادر کرد، که جنایت جنگی است، و او را تحت پیگرد قانونی قرار دارد. اسراییل تا اکنون ۵۰۰۰ کودک را در غزه کشته است و هنوز هیچ تحقیق واقعی و درستی در این باره نشده است.

کریم خان، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی، در پایان ماه اکوتبر از رَفح در مرز غزه [با مصر] بازدید کرد. اما حکم بازداشت نتانیاهو و رهبری ارتش اسراییل کجاست؟

اتحادیه اروپا بلافاصله روسیه را تحریم تسلیحاتی کرد، ولی علیه اسراییل ساکت مانده است. اتحادیه اروپا اکنون دارد در مورد یازدهمین بسته تحریم‌ ها علیه روسیه بحث می ‌کند، اما هیچ صحبتی از چنین تحریم ‌هایی علیه اسراییل نیست. این رفتار دوگانه در سیاست چندش‌آور است.

پرسش : حزب شما در این میان چه موضعی دارد؟

پاسخ : وقت آنست که به معافیت اسراییل از مجازات پایان دهیم. ما چهار درخواست فوری از دولت بلجیم داریم:

ـ می‌خواهیم که بلجیم از نتانیاهو به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کند، زیرا فقط دولت‌ها می‌ توانند چنین کاری کنند.

­ ـ توافق‌ نامه همکاری ترجیحی بین اتحادیه اروپا و اسراییل باید به تعلیق درآید.

ـ همچنین می‌ خواهیم که سفیر بلجیم از اسراییل فراخوانده شود.

 ـ و بالاخره اینکه خواستار اعمال تحریم تسلیحاتی کامل علیه اسراییل هستیم.

 من در پارلمان نیز همین درخواست را کرده‌ام. برای برقراری آتش ‌بس، کشورما باید مانع انتقال تجهیزات نظامی به اسراییل شود. شماری از اتحادیه ‌های کارگری بلجیم تصمیم گرفته ‌اند کشتی‌ها یا هواپیماهای حامل سلاح برای اسراییل را بارگیری یا تخلیه نکنند. همبستگی با فلسطین فقط در حرف نباید باشد، به عمل مشخص نیاز دارد. این محموله‌ها را در فرودگاه‌ها متوقف کرده‌اند. البته کارگران حمل ‌ونقل همیشه نمی‌ دانند چه چیزی داخل هر کانتینر است. به همین دلیل است که ما خواستار دسترسی به تمام اطلاعات در این موردیم. اتحادیه‌ های کارگری باید اطلاع کامل داشته باشند که آیا بلجیم همچنان به تامین سلاح برای اسراییل ادامه می ‌دهد یا نه. افکار عمومی به‌ نفع همبستگی با مردم فلسطین بسیار تغییر کرده است، که این خودش بسیار مهم دارد.

پرسش : موضع دولت هفت‌ حزبی بلجیم و اپوزیسیون در مورد درگیری کنونی در خاورمیانه چیست؟

پاسخ : در حال حاضر، در این مورد در دولت اختلاف است. نیروهایی در داخل دولت‌ اند که خواستار آتش ‌بس فوری‌اند. هفته گذشته، دولت تصمیم گرفت برای تحقیق در مورد جنایت ‌های جنگی پنج میلیون یورو به دادگاه کیفری بین‌المللی بدهد که اقدام خوبی است. اما لیبرال‌ های فرانسوی‌ زبان، که دومین حزب بزرگ در دولت ‌اند، موضع سرسختانه‌ ای در طرفداری از اسراییل دارند.

در میان اپوزیسیون، بزرگ ‌ترین حزب  فلاندرز، N-VA، نیز آشکارا و به‌ روشنی به‌ نفع اسراییل موضع گرفته است. این روزها پرچم‌ های فلسطین در ساختمان‌ه ای دفترهای حزب کارگران بلجیم برافراشته است. در حزب چپ المان و انشعاب آن، ایتلاف سارا واگنکنشت، آشکارا عکس این وضع دیده می‌ شود. آنها با چنین ابراز همبستگی آشکاری مشکل دارند و مرتب بر حق اسراییل برای دفاع از خود در برابر حماس تاکید می ‌کنند. کتاب جدید من با عنوان « شورش - چگونه جهان ما تغییر سمت می‌دهد » اخیراً منتشر شد که درباره تغییر موضع « جنوب جهانی» در برابر اردوگاه امپریالیستی حول محور امریکا است. در این کتاب، من به پنج نقطه‌عطف بین ۱۹۹۱ و ۲۰۲۲ ترسایی پرداخته‌ ام. در حال حاضر، شاهد ششمین نقطه‌عطف در نگاه جهان به اروپا و امریکا هستیم. در ورای مرزهای اروپا، « جنوب جهانی » با صدایی متحد از فلسطین حمایت می‌ کند. ملت‌های آسیا، افریقا، امریکای جنوبی، و کاراییب نیز در محکوم کردن ریاکاری اروپا متحدند، اروپایی که به خودش حق می ‌دهد به همه بگوید در جنگ روسیه و اوکرایین چگونه نظر و رای دهند، اما دست اسراییل را کاملاً باز گذاشته است. مساله فقط در مورد اسراییل و فلسطین نیست، بلکه در مورد قوانین بین‌المللی و موقعیت اروپا و امریکا در این نظم جهانی است که رو به پایان دارد. به همین دلیل است که به نظر من، همه نیروهای مترقی در اروپا باید در کنار نیروهای « جنوب » برای دفاع از حاکمیت ملی و حق مقاومت در برابر امپریالیسم قرار بگیرند. این [موضع‌ گیری] برای خود مردم اروپا نیز مهم است، زیرا تا زمانی که اتحادیه اروپا به ترویج استعمار و صادرات تسلیحات ادامه دهد، طبقه کارگر در اروپا و بلجیم آزادی نخواهد داشت. به همین دلیل است که طبقه کارگر بلجیم و اتحادیه‌های کارگری اعلام می ‌کنند: نمی‌ خواهیم در این نسل‌ کشی شرکت داشته باشیم.

پرسش : در المان و همچنین در فرانسه، فشار زیادی بر فلسطینیانی که در آنجا زنده گی می‌ کنند و نیز بر جنبش همبستگی می‌آورند، حتا تا حد ممنوع کردن سازمان‌ ها و تظاهرات. در المان، فعالان حقوق بشر را که خواهان آتش ‌بس‌ اند حامی حماس می‌ خوانند و آنها را نکوهش می ‌کنند. آیا در بلجیم هم همین ‌طور است؟

پاسخ : نه، نه تا این حد.

بلجیم کشوری کوچک بین فرانسه و المان است و راست‌ گرایان بلجیم مایل ‌اند در این موضوع همان سیاست‌های همسایگان را پیش ببرند. اما گمان نمی‌ کنم موفق شوند. فشار برای پایان دادن به این جنگ نسل‌ کشی بسیار زیاد و اعتراض ‌ها بسیار قوی است. حتا در سطح دموکراتیک، در دانشگاه‌ها، و دراتحادیه‌ های کارگری، وضع در اینجا با اوضاع المان و فرانسه متفاوت است.

در اینجا، رسانه‌ها نیز خط قرمز خودشان را دارند، جنایت‌های جنگی روزانه در غزه مستند می‌ شود و دیگر نمی ‌شود آنها را توجیه کرد. این واقعیت که ما مطبوعاتی داریم که همچنان درباره این جنایت‌های جنگی گزارش می ‌دهند باعث خشم سفارت اسراییل شده است.  سفارت [اسراییل در بلجیم] می ‌خواست فیلمی درباره حمله‌های حماس در ۷ اکتوبر در پارلمان نشان دهد، اما این پیشنهاد رد شد، زیرا اینجا پارلمان بلجیم است، نه پارلمان اسراییل یا امریکا. البته سفارتخانه‌ های اسراییل و آماریکا همچنان فشار زیادی می ‌آورند. اما اگر استقلال ملی هنوز برای ما معنایی داشته باشد، پس باید در برابر این رفتار امریکا و اسراییل مستقل باشیم.

پرسش : ما اینجا در حاشیه جلسه دادگاه بین‌المللی در مخالفت با محاصره امریکا علیه کوبا در پارلمان اروپا (در بروکسل ) داریم صحبت می‌ کنیم. شما در سخنرانی خوشامدگویی‌ تان بر شباهت‌های بین حمله به کوبا و فلسطین تاکید کردید. منظورتان چه شباهت‌هایی است؟

پاسخ : در رای ‌گیری اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲ نوامبر ، ۱۸۷ کشور به نفع لغو محاصره غیرقانونی و جنایتکارانه [امریکا] علیه کوبا رای دادند. از میان همه کشورهای جهان، آمریکا فقط یک متحد پیدا کرده است- اسراییل- که از امریکا در برابر کوبا حمایت می ‌کند. فقط یک دولت آپارتاید در کنار واشنگتن است که خودش سال‌هاست نوار غزه را محاصره غیرقانونی کرده است.

امروزه، جنگ‌ طلبانی مانند امریکا و اسراییل بیش از پیش منزوی شده‌ اند و با خواست فزاینده رعایت قوانین بین‌المللی و پایان دادن به سیاست ریاکارانه رفتار دوگانه مواجه ‌اند./ نامه مردم

 

* حزب کارگران بلجیم (PVDA-PTB)  در پارلمان مرکزی اینکشور ۱۲ نماینده داشته و از شمار احزاب اثرگزار در سطح شورا های محلی در سراسر بلجیم میباشد .این حزب دادخواه و ضد امپریالیست پایگاه نیرومندی در جنبش سندیکایی بلجیم دارد. ( بامداد )

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۲۳ـ ‍۳۱۱۲

Copyright ©bamdaad 2023