موضع جمهوری خلق چین در مورد حل مناقشهٔ فلسطین- اسراییل

 

درگیری کنونی فلسطین- اسراییل باعث تلفات سنگین غیرنظامیان و وقوع فاجعه انسانی جدی شده است. این وضع باعث نگرانی جدی جامعه بین‌المللی است. شی جین ‌پینگ، رییس‌ جمهور چین، موضع اصولی چین در مورد اوضاع کنونی فلسطین - اسراییل را در چند مورد اعلام کرد. او بر لزوم برقراری آتش ‌بس فوری و پایان دادن به جنگ، اطمینان از باز و امن بودن راهروهای کمک ‌رسانی بشردوستانه و جلوگیری از گسترش درگیری تاکید کرد. او خاطرنشان کرد که راه اساسی برون ‌رفت از این وضع تحقق هرچه زودتر راه‌ حل دو کشور، ایجاد اجماع بین ‌المللی برای صلح، و تلاش برای حل‌ وفصل جامع، عادلانه، و پایدار مساله فلسطین است.

بر اساس منشور سازمان ملل متحد، شورای امنیت مسوولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین ‌المللی را بر عهده دارد و بنابراین، باید نقش فعال و سازنده‌ای در مساله فلسطین ایفا کند. در این ارتباط ، چین پیشنهاد های زیر را ارایه می ‌دهد:

۱ـ  اجرای آتش ‌بس جامع و پایان دادن به جنگ.

طرف‌ های درگیر باید قطعنامه‌ های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد را به‌ درستی اجرا کنند و بی ‌درنگ آتش ‌بس بشردوستانه پایدار و درازمدتی را برقرار کنند. به اتکای قطعنامه ۲۷۱۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد ( مصوبه ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ )، شورای امنیت در پاسخ به درخواست‌های جامعه بین ‌المللی باید به‌ صراحت خواستار آتش‌ بس جامع و پایان دادن به جنگ شود، برای کاهش درگیری بکوشد، و اوضاع را هرچه زودتر آرام کند.

۲ـ  حفاظت موثر از غیرنظامیان.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به ‌صراحت خواستار آنست که همه طرف ‌ها به تعهد‌های شان مطابق با قوانین بین ‌المللی بشردوستانه، به ‌ویژه در مورد حفاظت از غیرنظامیان، عمل کنند. ضروری است که هرگونه حمله خشونت ‌آمیز به غیرنظامیان و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه متوقف و از حمله به تسیسات غیرنظامی جلوگیری شود. همچنین، شورای امنیت باید پیام روشنی در مورد مخالفت با انتقال اجباری جمعیت غیرنظامی فلسطینی بدهد، از آواره گی غیرنظامیان فلسطینی جلوگیری کند، و خواستار آزادی هرچه زود تر همه غیرنظامیان و گروگان‌های اسیر شود.

۳ـ  تضمین کمک‌ های بشردوستانه.

طبق الزام‌ های قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه طرف‌ های مربوط باید از محروم کردن جمعیت غیرنظامی در غزه از (دسترسی به ) اجناس و خدمات لازم برای ادامه حیات شان خودداری کنند، راهروهای بشردوستانه در غزه ایجاد کنند تا امکان دسترسی سریع، امن، بدون مانع، و پایدار به کمک‌ های بشردوستانه فراهم شود، و از ایجاد فاجعهٔ انسانی بزرگ ‌تر از آنچه هست خودداری کنند. شورای امنیت باید جامعه بین‌المللی را به افزایش کمک‌ های بشردوستانه، بهبود اوضاع انسانی روی زمین، و حمایت از نقش هماهنگ ‌کننده سازمان ملل متحد و همچنین آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آواره گان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) در (تامین و ارسال ) کمک‌ های بشردوستانه تشویق کند، و نیز جامعه بین ‌المللی را برای پشتیبانی از بازسازی غزه پس از جنگ آماده کند.

۴ـ  افزایش (تلاش برای ) میانجی گری دیپلوماتیک.

شورای امنیت باید از جایگاهش برای تسهیل صلح، همان‌ طور که در منشور سازمان ملل متحد مقرر شده است، استفاده کند و از طرف ‌های درگیر بخواهد که برای جلوگیری از گسترش درگیری و به‌ منظور حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه خویشتنداری پیشه کنند. شورای امنیت باید برای نقش کشورها و سازمان ‌های منطقه‌ یی ارزش قایل شود، پشتیبان اداره‌ های مفید سرمنشی و دبیرخانه سازمان ملل متحد باشد، و کشورهایی را که بر طرف ‌های درگیر نفوذ دارند به موضع‌ گیری بی‌غرضانه و منصفانه تشویق کند تا به‌ طور مشترک بتوان نقش سازنده‌ای در کاهش تنش ایفا کرد.

۵ـ  تلاش برای حل‌ وفصل سیاسی مساله.

طبق قطعنامه‌ های شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجماع بین ‌المللی، حل‌ وفصل اساسی مساله فلسطین مستلزم اجرای راه ‌حل دو کشور، بازگرداندن حقوق ملی قانونی فلسطین، و ایجاد کشور مستقل فلسطین و برخوردار از حاکمیت کامل بر پایه مرزهای ۱۹۶۷ و با بیت المقدس شرقی به‌ عنوان پایتخت است. شورای امنیت باید به احیای راه‌ حل دو کشور کمک کند. یک کنفرانس بین ‌المللی صلح فراگیرتر، معتبر، و کارآمد به رهبری و سازمان ‌دهی سازمان ملل متحد باید هرچه زود تر برگزار شود تا جدول زمانی و نقشه راه مشخصی برای اجرای راه‌ حل دو کشور تدوین کند و مساله فلسطین را به‌ طور جامع، عادلانه، و پایدار حل کند. هر قرار و توافقی در مورد آینده غزه باید با رعایت و احترام به اراده و انتخاب مستقل مردم فلسطین باشد و نباید به آنها تحمیل شود./ نامه مردم

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۱۸۱۲

Copyright ©bamdaad 2023