دیدگاه احزاب و سازمانهای سیاسی جهان در باره رخدادهای شرقمیانه:

 

اطلاعیه حزب تودۀ ایران درباره تشدید جنگ در مناطق اشغالی فلسطین و سیاست های فاجعه بار و جنایتکارانه دولت نژادپرست و دست راستی نتانیاهـو

 

مردم جهان در چهل ‌و‌هشت ساعت گذشته اخبار منتشر شده در صبح روز شنبه ۱۶ میزان (۷ اکتوبر) درباره وضعیت فاجعه‌ بار و به‌شدت خطرناک درگیری‌های خونین در نوار غزه و خاک اسراییل را با نگرانی بسیار دنبال می‌کنند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده هزاران تن در غزه و اسراییل کشته و هزاران تن نیز مجروح شده‌اند.  بمباران شدید هوایی غزه و ویران شدن بسیاری از مناطق مسکونی بیش از صد هزار تن از ساکنان غزه را بی ‌خانمان کرده است. امروز اعلام شد وزیر دفاع اسراییل  یوآو گالانت، دستور محاصره کامل غزه را صادر کرده است. به‌گزارش خبرگزاری‌ها، آقای گالانت گفت: « ما غزه را کامل محاصره می‌ کنیم، نه برق، نه غذا، نه آب، و نه گاز، همه چیز تعطیل می‌شود.» روشن است که این چنین سیاستی علیه صدها هزار تن ساکنان غزه جز جنایت جنگی نیست و باید از سوی همه نیروهای مترقی و انسان دوست جهان شدیداً محکوم شود.

حزب توده ایران از احتمال بسیار واقعی وقوع بحرانی انسانی با ابعادی گسترده و خطر فزاینده تشدید فاجعه ‌آمیز درگیری‌ ها در منطقه‌ای که در حال حاضر نیز در وضعیتی بسیار بی ‌ثبات قراردارد ابراز نگرانی شدید می‌ کند. ما در کنار جنبش کارگری و کمونیستی منطقه به دیگر نیروهای صلح دوست طرفدارعدالت و حق عاجل تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین می‌پیوندیم و به ‌صراحت تمام هرگونه حمله به غیرنظامیان بی ‌گناه را محکوم می‌ کنیم و از همه طرف‌های درگیر می‌ خواهیم غیرنظامیان را از چرخه خشونت دور نگه دارند.

حزب توده ایران بر این باور است که سرکوب خشن و خونین مستمر مردم فلسطین و پنجاه و شش سال اشغالگری تجاوزکارانه سرزمین فلسطینی‌ ها زمینه‌های عینی درگیری خونین صبح شنبه بوده که سال ‌ها در‌حال شکل ‌گرفتن بوده است. ما هشدارهای بجای مقام ‌های رسمی دولت خودگردان فلسطین و نیروهای مترقی و دموکراتیک فلسطینی را به‌خاطر آورده و تکرار می ‌کنیم، هشدارهایی که پیوسته بر این واقعیت تاکید کرده که درشرایطی که مردم فلسطین و مطالبات مشروع و عادلانه ‌شان و دستیابی به حق تعیین سرنوشت‌ شان زیر پاشنه آهنین سرکوبگری خشن و ضدانسانی دولت نژاد پرست و فاشیست اسراییل انکار و نفی گردیده  و درنتیجه آن منطقه به بشکه‌ای باورت تبدیل شده چندان که هرلحظه انفجار دهشتناک آن را می ‌توان انتظار داشت.

ما بر این باوریم که دولت دست ‌راستی به‌ شدت افراطی حاکم در اسراییل قصد خود به دامن زدن به جنگی چه با نیروهای فلسطینی و چه در سطح منطقه با ایران به‌ منظور تقویت و تثبیت مواضع اش را هیچ‌ گاه کتمان و پنهان نکرده است. تهدید به جنگ و عملیات ایذایی دولت اسراییل به ‌بهانه‌های مختلف در قبال لبنان، سوریه، و ایران همواره بخشی از استراتیژی آن بوده است. در لحن بیانیه‌ های منتشر شده از سوی آن نه ‌فقط نرمشی حتا اندک به خاتمه درگیری‌ ها به‌گوش نمی ‌رسد، بلکه همواره استقبال از گسترش درگیری‌ های مهلک و خونین در آن‌ها با صدای بلند ادعا  می ‌گردد. مقام‌ های رسمی دولت اسراییل اعلام کرده‌اند بمباران هوایی غزه که از روز شنبه آغاز شده ادامه پیدا خواهد کرد و حتا از « محو غزه » سخن گفته ‌اند. این فراخوانی آشکار برای انجام اقدام‌ های تروریستی‌ای است که فاجعه‌ای دهشتناک برای هر دو ملت فلسطین و اسراییل در پی خواهد داشت.  امپریالیسم جهانی به‌ سرکردگی آمریکا، بدون توجه به جنایت‌های بیش از نیم قرن اسراییل در منطقه و کشتار فلسطینی‌ ها، با اعلام تصویب کردن کمک نظامی‌ ۶۵۰ میلیون دالری به اسراییل، ارسال ناو جنگی « جرالد فورد » به مدیترانه شرقی، و تقویت نیروهای نظامی مستقر شده‌اش در خاورمیانه، عزم خود به حمایت از سیاست‌های جنایتکارانه دولت راست افراطی اسراییل اعلام کرده است.

به‌ گمان ما سیاست‌های نیروهای ارتجاعی در منطقه، ازجمله سیاست ‌های ماجراجویانه و ضدملی رژیم ولایت فقیه در ایران بی ‌شک به سیاست‌ های جنگ ‌طلبانه دولت اسراییل و امپریالیزم جهانی در راستای ضربه زدن به حقوق مردم ستمدیده فلسطین و دیگر نیروهای مترقی و آزادی‌ خواه منطقه و همچنین به‌خطر انداختن منافع ملی میهن ما کمک می‌کند.  ما سرمنشی سازمان ملل متحد را فرامی‌ خوانیم به ‌منظور متوقف کردن جنگ در نوار غزه و ایجاد شرایط لازم برای صلحی همه‌ جانبه بر پایه قطعنامه‌ های سازمان ملل و به‌ ویژه خاتمه دادن به اشغال سرزمین‌ های فلسطینی، پایان دادن به ساخت شهرک‌ های یهودی ‌نشین در کرانه غربی و برچیدن آن‌ها و برداشتن گام‌ هایی عملی برای ایجاد کشورمستقل فلسطین درهمسایگی اسراییل و درمحدوده مرزهای فلسطین قبل از ۴ جونن ۱۹۶۷/ ۱۳۴۶ به ‌پایتختی اورشلیم شرقی تلاش کند.

حزب توده ایران از ابعاد خشونت و خونریزی و وحشت محض که قبلاً غیرنظامیان بیگناه اعم از اسراییلی و فلسطینی در آن گرفتار بوده‌اند آگاه است و آن را تصویرگر روزهای تیره آینده می ‌داند چنانچه اگرجنبش صلح در جهان نتواند شرایط آزادی سریع همه آنان را اعم از فلسطینی و اسراییلی در اسرع وقت تامین کند.

شهروندان اسراییلی‌ که طی ۴۸ ساعت گذشته از سوی نیروهای فلسطینی به ‌اسارت گرفته شده‌اند باید از کرامت، حفاظت و حقوق بشر برخوردار باشند. همین امر باید در مورد هزاران زندانی فلسطینی که بدون حکم قانونی، بدون اتهام مشخص یا بدون دسترسی به روند قانونی در اسراییل در « بازداشت اداری » قرار دارند نیز صدق می ‌کند و باید رعایت شود.

حزب توده ایران  همه نیروهای طرفدار صلح در جهان را فرا می‌ خواند تا از همه راه‌ های صلح‌ آمیزِ ممکن در جهت متوقف کردن فوری چرخه خشونت اخیر در خاورمیانه اقدام کنند.  بیایید نگذاریم خاورمیانه درگیر جنگ وسیع دیگری بشود.

حزب توده ایران

۱۷میزان ۱۴۰۲

به نقل از«نامه مردم»

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۴/ ۲۳ـ ‍۱۷۱۰ 

Copyright ©bamdaad 2023