دیدگاه احزاب و سازمانهای سیاسی جهان در باره رخدادهای شرقمیانه

 

 

در این لحظات سخت و دشوار، ما هرگونه حمله به غیرنظامیان بی‌ گناه را محکوم کرده و از طرفین می ‌خواهیم که غیرنظامیان را از چرخه خشونت بیرون نگاه دارند. ما به خانواده‌های قربانیان اشغالگری(عرب‌ها و یهودیان)تسلیت می‌گوییم.

حزب کمونیست اسراییل، دولت راست‌گرای فاشیست اسراییل را مسوول تشدید تنش‌های بسیار خطرناک ساعات اخیر می ‌داند، تنش‌هایی شدید که جان بسیاری از غیرنظامیان بی ‌گناه را گرفت.

شهرک ‌نشینان درهفته گذشته، با حمایت دولت، در مناطق اشغالی آشفتگی و هرج ‌ومرج و ویرانی به‌ بار آوردند، به مسجد الاقصی هتک حرمت ‌کردند و در خیابان‌ های حواره واقع در نابلس دست به اقلیت کشی ‌زدند. از امروز صبح اوج ‌گیری شدید خصومت‌ها را شاهد بوده‌ایم که خطر چرخش و تبدیل شدن به جنگ منطقه ‌ای را در پی داشته ‌اند. به تهدید چنین جنگی از همان نخستین روز بر سرکارآمدن این دولت دست ‌راستی پیوسته دامن زده شد و تقویت گردید.

رویدادهای امروز نشان دهنده مسیر خطرناکی است که نتانیاهو و شرکای او در دولت همه منطقه را به سمت آن سوق می ‌دهند. ما تاکید می ‌کنیم که « مدیریت » این درگیری یا حل‌ وفصل آن از طریق نظامی غیرممکن است. تنها یک راه‌حل وجود دارد: تلاش برای پایان دادن به اشغال اراضی فلسطینی و به‌رسمیت شناختن حقوق مشروع و خواست‌ های موجه و بحق مردم فلسطین،پایان دادن به اشغالگری و برقراری صلح عادلانه، آشکارا به‌ سود هر دو ملت است.

حزب کمونیست اسراییل هشدار می ‌دهد که دولت نتانیاهو از این رویدادها برای حمله انتقام‌ جویانه به نوارغزه استفاده می ‌کند و ازاین ‌روی از جامعه جهانی و کشورهای همسایه می ‌طلبد برای خاموش کردن صدای طبل‌های خروشان جنگ و آغاز راه‌ حل سیاسی بی ‌درنگ مداخله کنند.

حزب کمونیست اسراییل نگران اقدام‌ های تلافی ‌جویانه احتمالی علیه شهروندان فلسطینی در اسراییل و به‌ ویژه آنانی است که در شهرک‌ های مشترک و در روستاهای غیررسمی صحرای النقب زنده گی می ‌کنند، شهروندانی که پیش‌تر بهایی گزاف بابت بی‌‌اعتنایی دولت به وضعیت آنان پرداخته ‌اند. در وضعیتی چنین واقعی، نیروهای عاقل در اسراییل، چه یهودی و چه عرب، به ‌طور همسان آشکارا در برابر هرگونه تلاش به‌ منظور تحریک به خشونت علیه گروه‌ ها یا انجام هر گونه اقدامی خودسرانه باید اعتراض کنند. ما باید برای اقدامی مشترک برای زنده گی عادی‌ فارغ و بدون اشغال، تبعیض یا برتری قومی تلاش کرده و برای برقراری صلح، برابری، و دموکراسی واقعی برای همگان کوشش کنیم.

 

حیفا ، ۱۵ میزان۱۴۰۲ خورشیدی

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۴/ ۲۳ـ ‍۱۴۱۰ 

Copyright ©bamdaad 2023