روزنامه یونگه ولت ـ برلین

وضعیت در فلسطین اشغالی بشدت متشنج است. با ورود حماس به مناطق خود خوانده اسراییل درگیری متقابل به اوج خود رسیده است.

بایدن حمایت «پولادین» ایالات متحده  امریکا را از اسراییل اعلام کرده و وزیر دفاع اسراییل از «محاصره کامل» غزه خبر داده و گفته است: « نه برق هست، نه غذا دارند، نه بنزین.»

سخنگوی نیروهای دفاعی اسراییل روز دوشنبه اعلام کرد: جنگ در شش شهر مرزی غزه ادامه دارد. وضعیت به گونه ای پیش می رود که زمینه یک جنگ تمام عیار حتا در سطح منطقه ای قابل تصور می شود.

تحلیل زیر نتیجه مذاکره جمع هییت تحریریه «پورتال مارکس ۲۱ » در باره مقاومت علیه نسل کشی در فلسطین اشغالی است:

پس از آنکه دولت راست افراطی اسراییل در ماه های اخیر موجی از خشونت علیه فلسطینی ها را سازماندهی کرد، از روز شنبه هشتم اکتوبر (پانزدهم میزان) گروه حرکت مقاومت اسلامی (حماس) ضد حمله غیرمنتظره ای را از مرز غزه آغاز کرد. جنگجویان غزه در یک عملیات مخفیانه *آماده شده و به اهداف نظامی در خاک اسراییل حمله کردند. دولت اسراییل اکنون حالت نظامی را اعلام کرده و به طور مداوم اهداف نظامی و همچنین اهداف غیرنظامی در غزه را بمباران می کند. یواو گالانت، وزیر دفاع اسراییل، محاصره کامل شهر غزه را اعلام کرده است. ممنوعیت واردات مواد غذایی و سوخت رسما به غزه اعلام شده است. همچنین نیروی هوایی اسراییل تعداد زیادی از مناطق مسکونی و اداری شهر غزه را بمباران کرده است و این بمباران همچنان ادامه دارد. به دلیل محاصره، تقریبا هیچ فرصتی برای فرار وجود ندارد. در عین حال، دولت اسراییل در حال حاضر ۵۰۰ هزار سرباز ذخیره را در نوار غزه مستقر کرده است.

اوفر کاسیف، عضو حزب لیبرال و نماینده پارلمان اسراییل می گوید که اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسراییل و اقدامات دولت به رهبری نتانیاهو عملا مسوول مرگ اسراییلی ها و فلسطینی هاست. او به تلویزیون الجزیره گفت: « این [مرگ] غیرقابل تحمل است. متاسفانه تا زمانی که اشغال فلسطین ادامه دارد، این جنایات وحشیانه نیز ادامه خواهد داشت و دولت نتایاهو نیز همین را می خواهد.

به گفته سازمان ملل متحد، حملات اسراییل به نوار غزه بین سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۳ ترسایی (به استثنای تلفات چند روز گذشته) ۶۴۰۷ فلسطینی را کشته و ۱۲۵ تن را زخمی کرده است. همچنین در همین رابطه در خارج از مرز های اسراییل نیز ۵۶۰  تن کشته و ۳۰۸ تن زخمی شده اند. از زمان تشکیل دولت راست افراطی به رهبری نتانیاهو در اسراییل، شهرک نشینان حتا رادیکال تر نیز شده اند. آنها با حمایت نظامیان اسراییلی به طور مرتب به روستاهای فلسطینی در کرانه باختری حمله می کنند. بر اساس آمار سازمان ملل متحد ، این خشونت توسط شهرک نشینان یهودی که از مناطق دیگر و مهاجر بطور برنامه ریزی شده وارد منطقه شده اند و ادعای مالکیت منازل اعراب فلسطینی را دارند اعمال می شود. در کل دشمنی سازماندهی شده علیه فلسطینی ها بشدت افزایش یافته است. با میانگین ۹۹ مورد در هر ماه، حملات در سال ۲۰۲۳ ترسایی نسبت به سال قبل ۳۹ درصد افزایش یافته است.

اقدامات شهرک نشینان توسط دولت اسراییل و رهبری ارتش حمایت می شود. آنها از توهین و آزار فلسطینی ها حمایت می کنند. بطور مثال اخیرا سربازان اسراییلی نیز وارد روستای فلسطینی جابد شدند و به فلسطینیان حمله کردند و در خیابانها گاز اشک آور شلیک کردند. هر روز خانه های فلسطینی ها توسط نیروهای اسراییلی تخریب می شوند، باغ های زیتون با بولدوزر تخریب می شوند وچاه های آب مناطق فلسطینی نشین با ریختن سیمان مسدود می شود. هدف نسل کشی، فراری دادن و اخراج فلسطینی هاست که به طور فزاینده ای از سرپناه، معیشت و دارایی های خود محروم می شوند.

زنده گی در نوار غزه، که به طور کامل توسط اسراییل از طریق زمین، دریا، هوا و حتا زیرزمینی بسته شده، عملا غیرقابل تحمل است. نادیده گرفتن این وضعیت غیرقابل تحمل توسط رسانه ها عملی غیرانسانی است. بیش از ۹۷ درصد از آب در نوار ساحلی محصور شده، عملا آب برای مصرف انسان مناسب نیست. برق مرتبا فقط برای دو تا چهار ساعت در روز در دسترس است. حتا میانگین مصرف روزانه غذا توسط اسراییل برای فلسطینی ها به ۲۲۷۹ کالری در سرانه محدود شده است.

اخیرا حتا جنرال های سابق و ماموران موساد اعتراف کرده اند که اقدامات آنها در فلسطین جنایت جنگی است. (اشاره به سخنرانی «امیرام لوین» جنرال سابق ارتش اسراییل در ماه اگست گذشته که ارتش این کشور را متهم کرد «شریک جنایات جنگی» شده است و با پشتیبانی خود از حمله افراط گرایانِ شهرک نشین به فلسطینی ها، در کرانه باختری «آپارتاید مطلق»را حاکم کرده است.)

اداره خودگردان فلسطینی بدلایل متعددی به طور فزاینده ای حمایت مردمی را از دست داده است. شبه نظامیان ساف که قبلا منحل شده بودند، دوباره در تشکیلات نظامی تازه تشکیل شده همراه با جهاد اسلامی فلسطین در شهرهایی مانند نابلس و جنین اسلحه به دست می گیرند. به نظر می رسد غزه برای ماه ها فراموش شده است. اکنون حماس از این وضعیت برای حمله استفاده کرد.

واکنش رسانه ها و سیاستمداران در المان و اتحادیه اروپا یک طرفه و علیه جنبش آزادیبخش فلسطین است. به مبارزات و حملات حماس و دیگر شبه نظامیان فلسطینی با عناوین «بربریت»، «تروریزم» و «غیر قابل تحمل» برچسب زده می شود. هرگونه همخوانی جریانات چپ با این عناوین اشتباه مهلکی است. چپ اروپا نباید با این سیاست ضدفلسطینی دولت های عضو ناتو همراه شود. مشروعیت زدایی از مقاومت فلسطین بخشی از حملات به همبستگی با فلسطین در المان است: حقوق اساسی مانند آزادی تجمع، آزادی انجمن، آزادی بیان یا آزادی انتخاب حرفه با سرکوب و تهمت « یهودی ستیزی» به حالت تعلیق درآمده است. در این زمینه، دانشمند آموزشی و مشاوران ارشد در مرکز مطالعات یهودی برلین- براندنبورگ، پروفسور میچا بروملیک، از بروز «مک کارتیزم جدید» در اتحادیه اروپا و غرب صحبت می کند. کشورهای عضو ناتو، جو بایدن رییس جمهور امریکا و شولتز صدراعظم المان نیز مانند بقیه در کنار قدرت اشغالگر در فلسطین قرارگرفته اند.

شولتز به دولت اسراییل «حق دفاع از خود» را اعطا کرده است. ریاکاری کسانی که در قدرت هستند آشکار است. آنها از الحاق شرقِ روس نشین اوکرایین به روسیه مخالفت می کنند، اما از الحاق اورشلیم شرقی، کرانه باختری و بلندی های جولان به فلسطینی ها نه تنها مخالفت می کنند، بلکه با تحویل انواع سلاح به اسراییل از اشغالگری حمایت می نمایند. آنها مبارزان مقاومت فلسطین علیه نیروهای اشغالگر اسراییلی را «تروریست» می نامند و در رابطه با ترور روزانه توسط شهرک نشینان دست آموز اسراییلی و ارتش اسراییل در کرانه باختری و اورشلیم شرقی سکوت می کنند.

فلسطینی ها حق دارند از خود در برابر ظلم و ستم دفاع کنند. حتا در حال حاضر، سرکوب و مقاومت متقابل، جان افراد بیگناه را می گیرد. میزان این تلفات در مناطق فلسطینی نشین بیش از حد است. این مرگ و میر، رنج و وحشیگری نتیجه ده ها پاکسازی قومی نژادپرستانه و اشغال کشور فلسطین توسط اسراییل است. دستگاه دولتی اسراییل، ارگان های خشونت آمیز آن و تهاجمات بی پایان و سازمان یافته شهرک نشینان اسراییلی عامل سرکوب فلسطینی ها می باشد. مرگ، خشونت و تحقیر بخشی از زنده گی روزمره فلسطینیان تحت آپارتاید اسراییل است. محمد صلاح از محله بیت لاهیا در شمال نوار غزه به الجزیره درباره بمباران ارتش اسراییل گفت: « شب گذشته هواپیماهای اسراییلی منطقه ما را بدون وقفه بمباران کردند. وضعیت بسیار خطرناک بود، بنابراین خانه ام را با خانواده های دیگر ترک کردم. بمب های اسراییلی هیچ تفاوتی بین غیرنظامیان و مبارزان مقاومت قایل نمی شوند. در هر جنگ، ما خانه هایمان را به دلیل بمباران بی رویه ترک می کنیم. ما سالهاست که در این وضعیت زنده گی می کنیم بدون اینکه کسی از ما دفاع کند یا از ما حمایت کند. ما حق داریم از خود در برابر اشغالگران دفاع کنیم.»

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۱۱۱۰ 

Copyright ©bamdaad 2023