در اخیر هفته گذشته  نشست سران « گروه ۷۷ + چین » به عنوان بزرگ ترین ایتلاف کشورهای درحال رشدبا حضور بیش از ۱۳۴ کشور درهاوانا پایتخت کوبای انقلابی برگزار گردید.

این مجموعه «  Group of 77 » که  در ۱۵جون سال ۱۹۶۴ ترسایی با مشارکت کشورهای اسیایی، افریقایی و امریکای مرکزی و جنوبی در حال رشد ، طی اعلامیه ایی در پایان نخستین جلسه انکتاد در شهر ژنیو سویس پایه گذاری شد. مقراین سازمان در شهر نیویارک میباشد. این ایتلاف ابتدا با حضور ۷۷ کشور تشکیل شده و در حال حاضر ۱۳۴ عضو دارد. افغانستان نیز عضویت این گروه دارا میباشد.

اجلاس « گروه ۷۷ + چین » بزرگترین تجمع جهانی است که تقریبا همه کشورهای در حال توسعه جنوب را در بر می گیرد.

میگل دیاز کانل، رییس جمهورکوبا در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس بر ضرورت تلاش برارتقای سطح رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی برای کل جهان، و تامین رفاه وعدالت برای همه خلق ها تاکید کرد.

موصوف در سخنانی خویش به انتقاد از سیاست های نواستعماری  و امپریالیزم  به سرکرده گی ایالات متحده امریکا علیه کشورهای مستقل پرداخته ، یاد آورشد که کشورهای جنوب با بحرانهای مالی بسیار سنگینی روبرو هستند .وی افزود که پول های هنگفتی که برای جنگ ها به خرچ میرسد  برای کشورهای جنوب در بخاطر رشد پایدار آنها مصرف گردد.

کانل با اشاره به چالش‌های متعددی که مردم در نتیجه استانداردهای ناعادلانه بین‌المللی با آن مواجه هستند، خاطر نشان ساخت :« گروه ۷۷ + چین » که بر پایه دوستی و مشارکت بنا شده است، قصد دارد با این چالش‌ها مقابله کند.

رییس جمهور کوبا خطاب به جهانیان گفت : بیایید  دنیا را عادلانه تر قرار بسازیم !

در این اجلاس تاریخی که کشورهای در حال رشد خواستار ایجاد یک نظم نوین جهانی بر پایه عدالت و برابری شدند ، آنتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد هم تاکید نمود که  « گروه ۷۷+ چین » برای مقابله با دهه ها انزوا و بی عدالتی و افزایش فقر و تغییرات آب و هوایی در جهان تشکیل شده است. وی با بیان اینکه جهان در حال ناکام کردن کشورهای در حال رشد است، گفت: امیدوارم این نشست باعث تقویت نفوذ شرکت‌کننده گان در طیف وسیعی از مسایل شود.

گوتیرش بار دیگر صحبت‌های حامیان محیط زیست را مطرح کرد که بارها از کشورهای توسعه یافته از جمله اصلی ‌ترین تولید کننده گان گازهای گلخانه‌ای همچون امریکا خواسته ‌اند تا برای فروخواباندن تغییر اقلیم و کاهش بار بدهی‌های خارجی هزینه کنند.

در این نشست نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزویلا طی سخنرانی‌ اش درباره یک « عصر جدید عاری از استعمار در قرن ۲۱ » سخن گفت.

دانیل اورتیگا، رییس جمهور نیکاراگوا نیز در سخنان خود به مساله  تحریم ‌های امریکا و نقش چین به حیث یک قدرت جهانی پرداخت.

گوستاوو پترو، رییس جمهور کولمبیا درباره برخورد و موقف مقایسه وی جامعه جهانی درباره جنگ اوکرایین پرداخت و از درگیری‌ها در فلسطین انتقاد کرد.

در همین حال کشورهای در حال توسعه که از تغییر آب و هوا، همه گیری ویروس کرونا، تنش‌های جهانی و چالش‌های اقتصادی آسیب پذیرند، خواهان برخورد و موقف گیری عادلانه از سوی کشورهای توسعه یافته در بخش مالی و تکنالوژی جهانی شده‌اند.

گروه ۷۷ که در سال ۱۹۶۴ با عضویت ۷۷ کشور جهان ایجاد شد و در حال حاضر ۱۳۴ عضو دارد.

چین گفته است که با وجود اینکه نامش در لیست، عضو گروه ۷۷ نیست اما از ادعاهای مشروع این گروه پشتیبانی می‌کند و روابطش را نیز با این گروه حفظ خواهد کرد.

هیات‌های ۹۰ کشور جهان در این نشست اشتراک کرده‌اند، اما تعداد کمی از آنان از سوی سران کشورها رهبری می‌شوند.

شرکت کننده گان نشست سران هاوانا « گروه ۷۷+ چین » بروزشنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳ ترسایی پس از رایزنی عمومی دو روزه، « بیانیه هاوانا » را به تصویب رسانیدند.این بیانیه شامل 46 ماده میباشد که در آن نماینده گان کشورهای عضو به تعهد خود بر تقویت وحدت و همکاری و ایفای نقش بیشتر درشرایط کنونی بین‌ المللی تاکید ورزیدند. شرکت کننده گان این اجلاسه نگرانی عمیقی شانرا درباره چالش‌های کنونی کشورهای در حال توسعه ابراز کرده، از همه کشورها خواستند تا برای پاسخگویی فعالانه به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار کشورهای در حال توسعه، هماهنگی و همکاری نمایند.در« بیانیه هاوانا » بر نیاز فوری برای اصلاح همه جانبه سیستم مالی بین‌المللی، مخالفت با اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورهای در حال توسعه، مخالفت با انحصار فناوری و سایر اقدامات ناعادلانه که مانع رشد و توسعه تکنالوژی کشورهای در حال توسعه می ‌گردد تاکید به عمل آمده ، از جامعه بین المللی می‌خواهد که  یک محیط باز، عادلانه، فراگیر و بدون تبعیض برای توسعه علمی ـ فنی را ایجاد کند.

دراین بیانیه تاکید شد که همه طرف‌های مربوطه باید درزمینه ‌های توسعه جهانی و انکشاف علمی ـ فنی با همدیگر همکاری نمایند تا منافع بیشتری برای همه کشورهای جهان در ساختن جامعه ‌ای با سرنوشت مشترک بشریت به ارمغان آورند.

ا.م ـ تارنمای بامداد

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۲۱۰۹

Copyright ©bamdaad 2023