نتایج دومین اجلاس سران روسیه و افریقا

 

دومین اجلاس سران روسیه و افریقا در تاریخ ۲۷ تا ۲۸ جولای در سن پترزبورگ برگزار شد که علیرغم فشارهای غرب، هیات هایی از کشورهای این قاره توانستند در این مراسم حضور یابند و در نتیجه بیانیه نهایی به تصویب رسید.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که رهبران کشورهای افریقایی اراده سیاسی، استقلال و علاقه به توسعه همکاری با روسیه از خود نشان داده اند، مسکو از این امر قدردانی می کند.در همین راستا، نیکیتا پانین، محقق موسسه مطالعات افریقا اکادمی علوم روسیه، در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: این اجلاس نشان داد که روسیه منزوی نیست و گفت وگو با کشورهای افریقایی علیرغم فشارهای غرب در حال توسعه است.

این کارشناس معتقد است: « رهبران کشورهای کلیدی علیرغم فشارها به سن پترزبورگ آمدند. این نشان می‌دهد که روسیه منزوی نیست و گفت ‌وگو با افریقا به شکلی که ممکن شکل گرفت .»

اعلامیه مشترک و برنامه عملی

بیانیه نهایی و برنامه اقدام مشترک تا سال ۲۰۲۶ ترسایی را می توان مهمترین نتیجه این اجلاس دانست. در مراسم رسمی تصویب این اسناد، ولادیمیر پوتین از نتایج تعاملات در این اجلاس بسیار قدردانی کرد و گفت که فدراسیون روسیه و افریقا زمینه های اصلی را برای کارمشترک بیشترمشخص کرده اند، برنامه هایی را برای تقویت هماهنگی سیاست خارجی و افزایش تجارت تشریح کردند. و همچنان جریان های سرمایه گذاری همکاری های صنعتی.

در سند نهایی، روسیه و کشورهای افریقایی توافق کردند که با تحریم‌های یکجانبه مخالفت کنند، برای کاهش و لغو آن برای کشورهای قاره تلاش کنند و همکاری‌ ها را برای مبارزه با محدودیت ‌هایی که افریقا را در معرض خطر قحطی قرار می‌دهد، تقویت کنند.

بحران غذایی نیز در بیانیه ها و اظهارات رهبران کشورها مورد توجه قرار گرفت. بنابراین در سند نهایی آمده است که طرفین برای تضمین امنیت غذایی در افریقا به صورت طولانی مدت تلاش خواهند کرد.

نیکیتا پانین، کارشناس درباره تلاش‌های روسیه برای کمک به کشورهای افریقایی برای غلبه بر مشکل کمبود مواد غذایی، خاطرنشان کرد که حجم عرضه برای نیمی از سال ۲۰۲۳  ترسایی تقریبا برابر با کل سال ۲۰۲۲ بوده است.این کارشناس معتقد است: « این نشان می دهد که برخی از مسیرهای لوژیستیکی جایگزین ساخته شده اند، آنها پیدا شده اند.»

در این زمینه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت که فدراسیون روسیه به تامین غلات به کشورهای افریقایی هم به صورت تجاری و هم به صورت رایگان ادامه خواهد داد.

سخنان وی توسط ازعلی عسومانی، رییس اتحادیه افریقا تایید شد و تاکید کرد که رهبر روسیه اماده کمک به حل و فصل وضعیت غلات است.

همچنین توجه زیادی به مبارزه با تروریزم مبذول شد. روسیه و افریقا با گسترش افکار رادیکال در میان جوانان مقابله خواهند کرد و همچنین همکاری در زمینه مبارزه با تروریزم را در چارچوب فورمات های چندجانبه توسعه خواهند داد.

علاوه بر این در سند نتیجه اجلاس آمده است که روسیه و کشورهای افریقایی توافق کردند که به دنبال جبران خسارات ناشی از سیاست استعماری و ترویج بازگرداندن اموال فرهنگی باشند.

محقق پانین در مصاحبه با ریانووستی گفت: روسیه از افریقا به عنوان یک مرکز متمایز و تاثیرگذار توسعه حمایت می کند، به حاکمیت کشورهای افریقایی احترام می گذارد، هیچ مدل توسعه یا ساختار سیاسی را تحمیل نمی کند.

ابتکار صلح

شرکت کننده گان نشست درباره مسایل اوکرایین نیز گفت وگو نمودند. به این ترتیب، ازلی عسومانی، رییس « اتحادیه افریقا » گفت که برای دستیابی به اتش بس در اوکراین ضروری است، رییس جمهور روسیه نشان داد که اماده گفت و گوست، اکنون باید طرف مقابل را متقاعد کرد.

پس از امضای بیانیه نهایی، ولادیمیر پوتین، رییس ‌جمهور روسیه نشستی کاری با رهبران افریقا در مورد اوکرایین برگزارکرد که در آن رهبر روسیه گفت که مسکو از رویکرد کشورهای افریقایی برای یافتن راه‌هایی برای حل مناقشه در اوکراین قدردانی می‌کند.

پوتین خطاب به شرکت کننده گان در نشست گفت که من می دانم که شما صادقانه به دنبال ارایه کمک های احتمالی برای دستیابی به یک راه حل عادلانه و پایدار برای مناقشه هستید و ما البته از رویکرد متعادل شما و همچنین این واقعیت که شما از ضدروسی حمایت نکردید و نمی کنید بسیار قدردانی می کنیم.

رهبر روسیه تاکید کرد که فدراسیون روسیه پیشنهادهای کشورهای افریقایی برای حل و فصل اوضاع اوکرایین را به دقت مطالعه کرده است و ابراز امیدواری کرد که همکاران افریقایی « به خوبی ماهیت و منشا این بحران را درک کنند.»

سیریل رامافوزا، رییس جمهور افریقای جنوبی در ادامه موضوع حل و فصل صلح آمیز تاکید کرد که همه کشورهای افریقایی خواستار صلح در اوکرایین هستند و حق دارند خواستار آن شوند، زیرا همه کشورهای این قاره را تحت تاثیر قرار می دهد.

ولادیمیر پوتین به نوبه خود خاطرنشان کرد که کشورهای غربی اوکرایین را به ناتو می کشانند و این یک تهدید امنیتی ایجاد می کند. پیشتر ایسایاس افورکی، رییس جمهور اریتره، وضعیت اطراف اوکرایین را جنگی خواند که ناتو به روسیه اعلام کرد.

نکات مهم سخنرانی ولادیمیر پوتین در نشست اقتصادی روسیه ـ افریقا

همکاری های بشردوستانه و اقتصادی:

علاوه بر این، روسیه طی دو روز برگزاری این اجلاس و مجمع، اقدامات متعددی برای تقویت روابط با قاره افریقا انجام داد. به ویژه، ولادیمیر پوتین از راه اندازی یک برنامه کمک بهداشتی ۱،۲ میلیارد روبلی برای کشورهای افریقایی خبر داد.

به برخی از کشورهای این قاره سهمیه های اضافی در دانشگاه های روسیه داده شد. علاوه بر این، برنامه اقدام مجمع مشارکت روسیه و افریقا برای سال های  ۲۰۲۳- ۲۰۲۶ بیان می کند که فدراسیون روسیه و افریقا برای ایجاد شبکه ای از مراکز آموزشی به زبان روسی در قاره افریقا و شعبه های سازمان های آموزشی از فدراسیون روسیه توافق کرده اند. در آنجا نیز افتتاح خواهد شد. علاوه بر این، طرفین بر روی معرفی زبان های روسی و افریقایی به عنوان زبان های خارجی مورد مطالعه در موسسات آموزشی کار خواهند کرد. در همین راستا، وزارت آموزش و علوم فدراسیون روسیه تفاهم نامه هایی در زمینه آموزش عالی با چندین کشور افریقایی امضا کرد.

اهمیت آموزش افریقایی ها در روسیه توسط رهبر جمهوری گینه بیسایو، Umaru Sissoku Embalo  بیان شد که بخش آموزش را یکی از اولویت های همکاری با فدراسیون روسیه خواند.

پانین در مصاحبه گفت: « در این اجلاس تقریبا همه گفتند که مایلند پرسونل خود را در روسیه توسعه دهند تا بعدا در افریقا کار کنند. پرسونل یکی از محورهای اجلاس بود.»

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز از قصد مسکو برای کمک به کشورهای افریقایی برای توسعه بخش انرژی خود خبر داد. بنابراین، شرکت دولتی Rosatom نقشه راه با اتیوپیا در مورد توسعه همکاری در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز امضا کرد. علاوه بر این، روسیه و زیمبابوه در این مجمع یک توافقنامه بین دولتی در زمینه همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی امضا کردند.

وزیر هیدرولیک، انرژی و معدن جمهوری بوروندی، ابراهیم اوویسی، تاکید کرد که همکاری بوروندی با « روس اتم » به کشور اجازه می دهد تا به خودکفایی انرژی دست یابد، این امر توسعه اقتصاد را تضمین می کند. پیش از این، یک توافقنامه بین دولتی در زمینه همکاری در زمینه استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح امیز بین فدراسیون روسیه و بوروندی امضا شد.

نیکیتا پانین، کارشناس، گفت: « البته، روسیه منزوی نیست، اما برای صحبت در مورد نتایج مجمع اقتصادی، باید مدتی بگذرد. پروژه هایی که امضا شده اند باید برای اجرا زمان دریافت کنند.»

دومین اجلاس و فروم اقتصادی و بشردوستانه « روسیه ـ افریقا » در ۲۷ تا ۲۸ جولای در سن پترزبورگ برگزار شد، اسپوتنیک، به عنوان شریک اطلاعاتی این رویداد عمل کرد. اولین نشست روسیه و افریقا در سال ۲۰۱۹ ترسایی همراه با یک مجمع اقتصادی در سوچی برگزار شد.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۰۱۰۸ 

Copyright ©bamdaad 2023