دستگیری عمران خان بحران چندساله پاکستان را به پایان نزدیکتر خواهد کرد




یونگه ولت

کودتای پست مدرنی که عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان را در اپریل ۲۰۲۲  ترسایی بدلیل برگزیدن سیاست خارجی چند قطبی منجر به برکنار او شد، موجی از بحران های اقتصادی، قضایی، سیاسی و امنیت داخلی را به دنبال داشت.
این بحران ها، پاکستان را تا اعماق آن تکان داده است. رژیم تحت حمایت ایالات متحده امریکا که جایگزین خان شد، از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه به موقع خودداری می کند.
رژیم می داند که پس از پیروزی حزب نخست وزیر سابق (PTI ) در چندین انتخابات میان دوره ای سال گذشته، در انتخابات آتی شکست در انتظارش نشسته است.
در همان زمان، رژیم کودتا به طور وحشیانه ای جامعه مدنی را سرکوب کرد، مخالفان را زندانی کرد و رسانه ها را به دلیل ناامیدی محض از دست دادن قدرت خود سانسور کرد.
با این حال، مردم پاکستان را نمی ‌توان ساکت کرد و آنان را مجبور کرد آنچه را که عمران خان « دولت وارداتی »  می ‌خواند، بپذیرد. و شهروندان به تظاهرات مسالمت آمیز برای رسیدن به حقوق دموکراتیک خود ادامه می دهند.
آنها معتقدند که بحران سیاسی پاکستان تنها از طریق انتخابات قابل حل است، تنها در این صورت می توان سایر بحران ها را حل کرد.
به اعتبار آنها، این افراد علیرغم تلاش برای ترور عمران خان در نوامبر ۲۰۲۲ ترسایی  یورش به خانه او در اواسط مارچ ۲۰۲۳ و تهدیدهای مداوم وزیر کشور به مرگ علیه وی، به راه خود وفادار مانده اند. خط قرمز همیشه این بوده است که خان نباید به اتهامات واهی دستگیر شود، زیرا این سناریو زنده گی او را به خطر می اندازد و همچنین احتمالاً هر گونه توافق دموکراتیک را از بین می برد.
این خط قرمز اکنون در ۹ می پس از هجوم ده ها شبه نظامی به ساختمان دادگاه در اسلام آباد برای دستگیری خان زیر پا نهاده شد.
شیرین مزاری، دبیر سابق حقوق بشر در تشریح این روند رژیم گفت:
« مثل اینک در یک کشور اشغالی زنده گی میکنید ».
اعتراضات در سراسر کشور در واکنش به دستگیری خان سازماندهی شد و تا زمان انتشار این تحلیل همچنان ادامه دارد. با این حال، رژیم می تواند از این اعتراضات به عنوان بهانه ای برای توجیه کودتای نظامی در بدترین حالت استفاده کند.
آخرین بازی قدرت بسیار خطرناک است، زیرا همه گروه های ذینفع به خوبی از دوقطبی شدن جامعه پاکستان در سال گذشته آگاه هستند. تشکیلات کودتاچی می ‌توانست پس از تغییر رژیم در اپریل ۲۰۲۲ مسوولانی را که جایگزین خان شدند، تحت تأثیر خود قرار دهد تا انتخابات آزاد و عادلانه را به موقع سازماندهی کند و بنابراین دریچه ای برای خروج خشم از مردم ایجاد کند. همچنین می توانست از بالاگرفتن بحران های بعدی که در ۹ می به اوج خود رسید، جلوگیری کند.
در تیوری، اگر حزب تحریک انصاف و حزب تحریک انصاف همانطور که انتظار می رفت به قدرت بازمی گشت، باز هم می توانست نوعی معامله عمل گرایانه انجام شود. اما چنین نتیجه ای دیگر ممکن به نظر نمی رسد. تشکیلات پاکستان در آخرین بازی قدرت خود از خط قرمزمخالفان عبورکرده است و در واقع مردم را برای مقاومت به چالش می کشد. و بسیاری به دلیل ترس از دست دادن سرزمین خود همین کار را انجام می دهند.
به گفته معترضان، پاکستان در حال وارد شدن به عصر تاریک جدیدی است که امکان دارد این کشور در نتیجه بحران ها حاکمیت خود را دست بدهد، به آنرا به دست نیاورد. شما نمی توانید با وجدان راحت بنشینید و اجازه دهید این اتفاق بیفتد بدون اینکه دراعماق قلب خود بدانید که برای جلوگیری از آن هر تلاشی را کرده اید.
این احساس توضیح می دهد که چرا این افراد در حال حاضر به معنای واقعی کلمه جان خود را برای اعتراض به دستگیری عمران خان و برای آینده دموکراتیک کشورشان به خطر می اندازند. در این مرحله، بعید به نظر می رسد که نخبه گان و رژیم با آزاد کردن خان و تحت فشار قراردادن رژیم برای توافق برسریک تاریخ انتخابات آزاد و عادلانه عقب نشینی کند.
اما این بدان معنا نیست که استراتیژی آنها نمی تواند تغییر کند. درهر صورت، واضح است که بحران سیاسی طولانی مدت پاکستان به انتهای راه رسیده است، زیرا تنها دو نتیجه متقابل غیرقابل قبول ممکن است: فرصت برای دموکراسی واقعی یا تداوم یک دیکتاتوری.


هیات قضات دادگاه عالی اسلام آباد «عمران خان» صدراعظم  سابق پاکستان را به قید وثیقه آزاد کرد.

دیروز دادگاه عالی پاکستان بازداشت صدراعظم  سابق پاکستان را غیرقانونی اعلام کرده و به مقامات این کشور دستو داده بود تا عمران خان را فورا آزاد کنند. خاطر نشان شده بود که علیرغم این دستور، دادگاه به عمران خان صدراعظم سابق اجازه نداد به خانه برود و او شب را در مهمانخانه سپری کرد.
نشریه Dawn در این مورد اضافه کرد که وکلای نخست‌ وزیر سابق طی جلسه‌ امروز جمعه دادگاه شکایت‌ هایی را ارایه کرده و در آنها از دیوان عالی اسلام‌ آباد خواستند تا همه پرونده‌ های مطرح شده علیه صدراعظم سابق را تجمیع کند و به مقامات دستور دهد تا اطلاعات دقیقی درباره پرونده‌ های ثبت‌ شده علیه او ارایه کنند.
بر اساس گزارش رسانه های محلی، ده ها پرونده جزایی علیه عمران خان در دادگاه های مختلف پاکستان تشکیل شده که در آنها اتهامات زیادی علیه وی اقامه شده است.
عمران خان صدراعظم سابق پاکستان ساعاتی پیش تحت تدابیر شدید امنیتی وارد دادگاه عالی این کشور شد.این در حالی است که حزب عمران خان اعلام کرده است که هوادارنش در نزدیکی دادگاه به نشانه همبسته گی با او جمع شده اند. پیش از این دیوان عالی پاکستان بازداشت صدراعظم سابق این کشور را غیرقانونی اعلام کرده بود.دیوان عالی پاکستان اعلام کرده بود که بازداشت  عمران‌ خان، صدراعظم  سابق این کشور از سوی اداره مبارزه با فساد غیرقانونی بوده است.دیوان عالی پاکستان همچنین دستور داد که خان فوراً باید آزاد شود. دیوان عالی پاکستان همچنین اعلام کرده بود که صدراعظم سابق این کشور باید در ۱۲ ماه می در محکمه حاضر شود.

 

منبع عکس : © afp / Farooq Neem

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ ‍۱۶۰۵

Copyright ©bamdaad 2023