تنش بی وقفه در شرق میانه



در شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده از تصویب بیانیه ای که در آن از اسراییل خواسته شده بود از خشونت علیه مومنان دست بردارد، جلوگیری کرد.

 



کارین لوکفلد

حملات خشونت آمیز پولیس اسراییل به نمازگزاران در مسجد الاقصی در بیت المقدس شرقی اشغالی، از روز چهارشنبه به شلیک موشک از نوار غزه و لبنان به سمت اسراییل منجر شده است. در مقابل، اسراییل بارها نوار غزه و همچنین جنوب لبنان را بمباران کرد.
عامل تشدید تنش نظامی با اسراییل، اقدام خشونت آمیز نیروهای پولیس اسراییل در نمازخانه در به اصطلاح کوه معبد بود. نیروهای پولیس اسراییل چهارشنبه شب به مسجد الاقصی که حدود ۴۰۰ نفر از مومنان برای اقامه نماز به مناسبت ماه رمضان در آن تجمع کرده بودند، یورش بردند.
پولیس از گاز اشک آور و شوکر استفاده کرد، جوانترها را مورد ضرب و شتم  قرار دادند، روی زمین انداختند و در نهایت با خود بردند*.
شاهدان عینی و فیلم های تلفون همراه که در وضعیت نیمه تاریکی گرفته شده است، استفاده وحشیانه از زور علیه مردم در مسجد را تایید می کند. ارتش اسراییل به شلیک موشک از نوار غزه با بمباران نوار ساحلی که از سال ۲۰۰۷ ترسایی محاصره شده و حدود دو میلیون نفر از ساکنان آن در معرض چنین حملاتی هستند، پاسخ داد.**
براساس اطلاعات ,منتشر شده از نوار غزه، بیمارستان کودکان آدورا ،و خانه های منطقه مسکونی «توفا» آسیب دیده است. عصام عدوان روزنامه نگار به شبکه خبری قطری الجزیره گفت: «شما باید انتظار داشته باشید که موشک ها هر لحظه اصابت کنند.»
مردم در تنش دایمی بسر میبرند و دایما با این واقعیت روبرو هستند که « از دست دادن جان خود در هر زمان و هرمکان» ممکن است.
این وضعیت قطعا ارتباطی با شلیک موشک‌ها دارد، اما بیشتر هرچیزی به « ذهنیت دولت جدید اسراییل که به طرز وحشیانه ای علیه غیرنظامیان فلسطینی عمل می کند» مربوط می شود.
برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ ترسایی تا اکنون حملات نوار غزه با شلیک راکت از جنوب لبنان همراه شد. شهرک ‌های اسراییلی در شمال این کشور هدف حمله قرار گرفتند و تلفات جانی و مالی بر جای گذاشتند. در پاسخ، اسراییل جنوب لبنان را موشک باران کرد.
یکی از این موشک ها شکاف عمیقی را در نزدیکی اردوگاه  فلسطینی ها در «راشدیه» در نزدیکی تیروس بر جای گذاشت. ارتش اسراییل اعلام کرد که به حماس اجازه عملیات از لبنان را نخواهد داد.
حزب الله لبنان در این موشک پرانی دخالتی نداشت. ارتش اسراییل در بیانیه ای اعلام کرد که دولت لبنان مسوولیت هرگونه حمله از خاک خود را بر عهده دارد.
دولت لبنان پرتاب موشک از خاک لبنان را محکوم کرد، اما در همان زمان از طریق دفتر سازمان ملل متحد در نیویورک شکایتی را علیه حمله اسراییل به ثبت رساند. ارتش لبنان روز جمعه یک موشک انداز مسلح را در نزدیکی مرججون کشف کرد و ضبط کرد.
سخنگویان وزارت خارجه در واشنگتن و برلین حملات موشکی به اسراییل را محکوم کردند.

در شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده از تصویب بیانیه ای که در آن از اسراییل خواسته شده بود از خشونت علیه مومنان دست بردارد، جلوگیری کرد.
یونیفل، ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان، از همه طرف‌ها خواست تا خویشتنداری کنند. در بیانیه ای آمده است:  «هر دو طرف گفته اند که خواهان جنگ نیستند.»
تظاهرات گسترده روز جمعه در بیروت و امان در اعتراض به سرکوب نمازگزاران مسجد الاقصی توسط پولیس اسراییل آغاز شد.
در آنجا، اوایل صبح روز جمعه، پولیس اسراییل مجدداً برای جلوگیری از نماز خواندن مردم از خشونت استفاده کرد. نیروهای پولیس از گاز اشک آور استفاده کردند.
سفره هایی سحری که قبل از طلوع آفتاب برای مومنان چیده شده بود توسط مردمی که دچار وحشت و هراس شده بودند بهم ریخته شد. با وجود حضور گسترده پولیس، ده ها هزار نفر در حوالی ظهر برای اقامه نماز جمعه تجمع کردند. روز جمعه ارتش اسراییل سیگنال های متناقضی ارسال کرد.
سخنگوی نیروهای مسلح گفت: اگر دیگر موشکی به سمت اسراییل شلیک نشود، ارتش اسراییل آرامش خود را حفظ خواهد کرد.
در همین حال، هرتزل حلوی، فرمانده کل ارتش اسراییل دستور بسیج نیروهای ذخیره به ویژه نیروی هوایی را صادر کرد.

 

* نیروهای انتظامی اسراییل بیش از ۳۵۰ فبسطینی را دستگیر و روانه زندان ساخت.

** رسانه های اسراییلی  مانند نوشتند که آنها مواضع حماس و فابریکه تولید سلاح آنها را هدف قرار دادند ـ بامداد

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۵/ ۲۳ـ ۰۸۰۴

 Copyright ©bamdaad 2023