کودتا و ضدکودتا در خیابانهای پیرو!

 

پدرو کاستیو رییس‌ جمهور متخب پیرو گفت : «هرگز از هدفی که مرا به اینجا رسانده دست بر نمی دارم. من از نیروهای مسلح و پولیس ملی می خواهم که سلاح های خود را زمین بگذارند و از کشتن این مردم تشنه عدالت دست بردارند! »

 

یونگه ولت

اعتراضات علیه دولت کودتا در سراسر کشور پِیرو همچنان ادامه دارد. معترضان خواستار استعفای دینا بولوارته، رییس جمهور خود خوانده پیرو که با کودتا علیه رییس جمهور منتخب پدرو کاستیلو، بر سرکار آمده هستند. بر اساس یک نظرسنجی که اخیرا در پیرو انجام شده است، ۶۰ درصد از جمعیت روستایی این کشور از اعتراضات علیه کودتا حمایت می کنند. مطابق گزارش رسانه ها تا ۴ فبروری مجموعا ۶۵ تن در اعتراضات کشته شده اند. علاوه بر فدراسیون های اتحادیه های کارگری و احزاب چپ، سازمان های بومی پیرو نیز بویژه در جنوب کشور از اعتراضات حمایت می کنند.

وزیر خارجه کوبا در مصاحبه با خبرگزاری کوبایی «پرنسا لاتینا» گفت: جنبش اعتراضی مردم پیروعلیه کودتا علاوه بر استعفای دینا بولوارته  رییس جمهور خود خوانده، انحلال کنگره و انتخابات فوری، قانون اساسی جدید و راه اندازی مجمع ناظر بر قانون اساسی را می خواهد.

علت واقعی کودتا در پیرو چیست؟

پیرو کشوری ثروتمند است. بنا بر آمار سال ۲۰۱۹ ترسایی ، پیرو دومین تولید کننده مس، نقره و جست، سومین تولید کننده سرب، چهارمین تولید کننده قلعی و مولیبدون و هشتمین تولید کننده طلا در جهان است.

مس، جست، منسوجات و پودرماهی نیز عمده ترین صادرات این کشور می باشد و مهمترین شرکای تجاری آن آمریکا، چین، برزیل و شیلی می باشند. این درحالی است که مردم زحمتکش این کشور در نداری و فقر شدید زنده گی می کنند. ترکیبی از الیگارشی، انحصارات چند ملیتی و نخبه گان اطراف سیاستمداران، مردم زحمتکش و دارایی های ملی کشور را غارت می کنند. حدود ۵۱،۷ درصد از تولید نفت این کشور در اختیار شرکت های خارجی است.

بهره برداری بی رحمانه از منابع طبیعی، قراردادهای تاراج مواد خام، که تاریخ قراردادشان حتا به اتمام رسیده و در صورت باقی ماندن رییس جمهور منتخب باید دوباره مورد بررسی و مذاکره قرار می گرفتند، شکاف اجتماعی بین شهر و روستا را به شدت افزایش داده است.

شرکت استخراج معدنی گلنکور که به خاطر فساد جهانی بسیار بدنام است، نیمی از بخش معادن پیرو را کنترول می کند. در عمل این شرکت های خارجی نفت، گاز و دیگر معادن فعال درصحنه اقتصاد کشور هستند که بر نظام سیاسی پیرو حاکم ‌اند. چند سالی است که درگیری مستقیم بین شرکت‌های تولید نفت و مردمی که از تخریب محیط ‌زیست به ‌ویژه در مناطق تحت تأثیر تولید نفت به شدت آسیب دیده ‌اند، شکل گرفته است.

به خصوص در آمازون مربوط به بخش پیرو، جایی که آلوده گی و نشت هزاران چاه نفت از جمله توسط شرکت « پلاس پترول نورته » پس از استخراج و غارت پاکسازی نشده اند و محیط زنده گی بومیان و حیوانات را شدیداْ آلوده کرده است. در مناطقی زمین های وسیعی برای استخراج معادن مصادره شده‌اند و هیچ خسارتی به مالکان قبلی پرداخت نشده است. جوامع بومیان «تومیلاکا، پوکاتا، کوسکور و تالا در موکوکگوآ» در این رابطه بشدت خسارت دیده اند. آنها خواهان ۵ میلیارد دالر غرامت و سهم ۵ درصدی از سود شرکت ها هستند. گفته می شود که شرکت «پلاس پترول نورته» حتا به طور غیرقانونی مناطقی از بومیان را تصاحب کرده و همزمان با آلوده کردن منابع طبیعی مواد معدنی آنجا را استخراج می کند.

معیشت جمعیت روستایی درخطر است و در نتیجه آن امنیت غذایی شهر لیما پایتخت هشت میلیونی نیز تهدید می ‌شود. در سال آینده، چندین قرارداد« بسیار ویژه » با شرکت های تامین مالی باید تمدید شود زیرا دوره ۳۰ ساله آنها به پایان می رسد. برای کنگره واضح بود که رییس جمهور کاستیلو خواسته های حوزه انتخابیه خود را در قراردادهای جدید با شرکت‌ها و سرمایه گذاری ها مطرح می کند و از ارتقا آنها دفاع خواهد کرد و برای آنها شروط و مقررات جدیدی معین خواهد کرد، به همین دلیل نیز علیه او کودتا انجام شد.

به همین دلایل «نماینده گان دموکراسی!!» رییس جمهور چپ گرای عدالت طلب را عزل کردند تا نمونه های غارت و تاراج مردم و ثروت های ملی افشا نشود.

الیگارشی حاکم و نخبه گان وابسته هرگز انتخاب پدرو کاستیو، یک معلم دبستان و عضو اتحادیه کارگری را هضم نکرده اند.

در کشوری که جمعیت اش به طور فشرده در اطراف لیما پایتخت پیرو متمرکز است، پدیده ای که نتیجه عملکردهای استعماری سالهای گذشته بویژه دوران ریاست جمهوری بشدت راستگرا «آلبرتو فوجیمور» می باشد.

پدرو کاستیو، رییس‌ جمهور بر کنار شده که هنوز در زندان است، از یک جلسه دادگاه برای ارسال این پیام سیاسی استفاده کرد: «هرگز از هدفی که من را به اینجا رسانده دست بر نمی دارم. من از نیروهای مسلح و پولیس ملی می خواهم که سلاح های خود را زمین بگذارند و از کشتن این مردم تشنه عدالت دست بردارند».

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۳ـ۰۷۰۲ 

Copyright ©bamdaad 2023