دیدارهای پیاپی رهبر چین  

 

شی جین پینگ، رهبر چین و دبیرکل حزب کمونیست این کشور، پس از غیبت مرتبط با کووید ۱۹ بار دیگر به عرصه بین المللی بازگشت. رییس جمهور چین پس از اولین سفر به ازبکستان در ارتباط با اجلاس همکاری شانگهای، سلسله دیدارهایی را با رهبران گروه موسوم به ۲۰ در اندونزیا داشت. او ۸  دیدار دوجانبه را در حاشیه این اجلاس به صورت زنجیره ای برگزار کرد. قابل توجه ترین دیدار او با جو بایدن، بود که سه ساعت به طول انجامید. فرصتی برای هر یک از این دو برای ارسال پیام هایی برای پرهیز از تنش در عین رقابت استراتیژیک اقتصادی. بایدن در این دیدار اطمینان داد که « چین و ایالات متحده امریکا می توانند بر اختلافات خود غلبه کنند، از تبدیل رقابت به درگیری جلوگیری کنند » و برای همکاری در مورد چالش های بزرگ جهانی مانند وضعیت اضطراری آب و هوا تلاش کنند. دیدار آن دو این پیامی را به همراه داشت که روابط امریکا و چین می تواند مورد تجدید نظر قرارگیرد.

در دیدار با آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا که روابط اش با چین شدید شده و کار به رقابت نظامی کشیده ، شی جین پینگ براهمیت ارتباط صریح برای کاهش اختلافات تاکید کرد.

رییس‌ جمهور چین در گفت وگوی پرتنش ۱۶ نوامبر با جاستین ترودو، نخست ‌وزیر کانادا، تاکید کرد که اعتماد تنها راه پیش رو است. بخشی از مذاکرات این دیدار پس ازچند روز به مطبوعات راه یافت.

دردیدارجو بایدن و شی جین پینگ چین تمایل خود را برای تبدیل کردن چین به یک قدرت میانجی بزرگ در صحنه بین المللی در زمانی که متحد روس آنها توسط غرب در اوکرایین زیرفشار است بیان کرد. رییس دولت چین در دیدار خود با امانویل مکرون رییس جمهور فرانسه گفت که طرفدار آتش بس در اوکرایین، پایان درگیری ها و گفت وگوست.

در چارچوب تصمیمات بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در اکتوبر گذشته، چین خود را کشوری در جست وجوی ثبات در صحنه جهانی تعریف کرد. ثباتی که دومین قدرت جهانی برای راه اندازی مجدد جاده های ابریشم جدید به آن نیاز دارد. طرحی که بویژه پس از رویدادهای اوکرایین متزلزل شده است. چین از زمان پیوستن به سازمان تجارت جهانی (او ام س ) در سال ۲۰۰۱ ترسایی فعالیت‌های همه جانبه خود را در همه نهادهای چند جانبه به کار گرفته است. در این راستا، شی جین پینگ با دیدار با روسای جمهور کشورهای چند قاره سیریل رامافوزا، رییس جمهور افریقای جنوبی، مکی سال، رییس سنگالی، یون سوک یول از کره جنوبی، پدرو سانچز، اسپانیا والبرتو فرناندز، ارجنتاین، از هیچ جنبه ای از استرایتژی چند بعدی خود غافل نشد و بدین ترتیب نفوذ فزاینده چین را به نمایش گذاشت. این گفت وگوها به طورنمادین شی جین پینگ را به یک رهبر مورد نیاز در صحنه خارجی تبدیل کرد. بویژه تنوع پیشنهادات رهبری چین به رهبران جهان درنهایت به عنوان یک الگوی متقابل برای مقابله با دیپلوماسی تمریکایی که حول شکاف های ایدیولوژیک به «اصطلاح دموکراتیک »سازماندهی شده است قرارگرفت . چین عزم خود را برای به چالش کشیدن دیپلوماسی امریکا و نقش اصلی خود در آینده را به جهان نشان داد.

منبع : L'Humanité

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۲ـ۲۲۱۱

Copyright ©bamdaad 2022