اصطکاک بین ایران و افغانستان در پی حمله به ۳ روحانی و کشته شدن دو نفر از آن ‌ها در شهر مشهد، میلیون‌ ها مهاجر افغان را دچار ترس و وحشت کرده و الفاظ نژاد پرستانه نسبت به آن‌ ها نیز مزید بر علت شده است.

این حادثه باعث افزایش تنش و اختلافات بین جامعه ایرانی و افغان شد و چند روز بعد سفارت و قونسلگری ایران در افغانستان مورد حمله معترضان افغان قرار گرفت. در ایران نیز بحث‌ها در باره نحوه برخورد و تعامل با مهاجران افغانی همچنان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ ها ادامه دارد.

به فاصله کوتاهی از حوادث مشهد، موج انتشار ویدیوهایی درباره « آزار مهاجران افغان از سوی ایرانی‌ ها» ، و « آزار و اذیت ایرانی‌ ها به ویژه زنان از سوی افغان‌ها » پدیدار شد. دو طرف یکدیگر را به بدرفتاری متهم میکنند. مسوولان ارشد ایرانی می‌ گویند ویدیوهایی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده یا «ساختگی » است یا « تاریخ آنها مربوط به چند سال پیشتر است».

شماری از مردم در هرات در اعتراض به « بدرفتاری با مهاجران » در مقابل قونسلگری ایران در این شهر تجمع و به سمت ساختمان آن سنگ پرتاب کردند که با فیرهای هوایی طالبان متفرق شدند.  در کابل، تعداد زیادی از شهروندان روز دوشنبه گذشته در اعتراض به « رفتار توهین آمیز» با مهاجران افغان در ایران، مقابل سفارت این کشور تجمع کردند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اعتراضات از مقامات طالبان خواست تا امنیت سفارت ایران و نماینده گی های آن را تضمین کنند. وی در بیانیه‌ ای اعلام کرد: «برخی تلاش می‌ کنند موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند تا واقعیات را تبدیل به مجاز کنند و در ذهن و جان عزیزان در افغانستان منتقل کنند یا برخی در داخل ایران موج افغانستان هراسی ایجاد کنند.».

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز حمله به علمای ایرانی را محکوم کرد و گفت: « این ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد».

مولانا عبدالحمید اسماعیل ‌زهی، امام جمعه اهل تسنن شهر زاهدان نیز با انتشار پیامی ویدیویی، ایران و افغانستان را دو کشور دارای مشترکات تاریخی و فرهنگی خواند و افزود: « وقتی فردی کاری انجام می‌ دهد، نتایج آن به یک ملت برنمی‌ گردد، باید بررسی شود که او (متهم) جنون یا دیوانگی داشته یا به جریان افراطی وابسته بوده، یا چه چیزی سبب شده که او دست به چنین کاری بزند. ما انتظار داریم که دستگاه‌ های امنیتی و اطلاعاتی حوادث گلستان و مشهد را ریشه یابی کنند».

بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هم مقام‌ های کابل را مقصر وضعیت کنونی توصیف کرد و به « ایران پرس» گفت که « متاسفانه آن‌ها نتوانستند ابعاد منفی توطیه طراحی شده دشمنان را ضد دو ملت ایران و افغانستان کنترول کنند.»

از طرفی دیگر، ۹ اپریل طالبان مسوولان سفارت ایران در کابل را به دلیل بدرفتاری با مهاجران افغان احضار کرد. همچنین وزارت خارجه‌ طالبان از دیدار فیضان ‌الله ناصری، مقام ارشد این وازرتخانه با مسوولان سفارت ایران در کابل خبر داد.

در بیانیه ای که در این رابطه منتشر شد، بدون اشاره به حادثه مشهد گفته شده است، درباره « برخورد نادرست» پولیس ایران با پناهجویان افغانستان با مسوولان سفارت ایران در کابل صحبت و از آنها خواسته شده، « نگرانی ‌های مردم و حکومت افغانستان» را به مقام‌ های بلند ‌پایه‌ ایران برسانند.

وزیر امور خارجه ایران، روز سه ‌شنبه ۱۲ اپریل از« عدم فراهم آوردن تمهیدات لازم برای تامین امنیت نماینده گی‌های دیپلوماتیک که وظیفه کشور میزبان است » ابراز ناخرسندی کرد و با اشاره به مذاکرات اخیر خود با سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان در چین، تاکید کرد، حفظ کامل امنیت اماکن دیپلوماتیک جمهوری اسلامی ایران بر عهده هیات حاکمه کنونی افغانستان است و باید نسبت به تعرض به سفارت ایران در کابل و سرقونسلگری کشورمان در هرات توضیح دهند.

همچنین در همان روز، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت ایران گفت: « اتباع کشور افغانستان مهمانان عزیز ما هستند و احترام به این افراد و تامین امنیت آنان از وظایف ما است. ما هیچ مشکل خاصی در رابطه با اتباع بیگانه نداریم و همه چیز تحت کنترول است».

در ادامه، سید رسول موسوی، مدیر کل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام ‌شده به سفارت ایران در کابل و سرقونسلگری این کشور در هرات به ‌شدت اعتراض کرده و با یادآوری مسوولیت دولت‌ها در برقراری امنیت نماینده گی‌های دیپلوماتیک خواستار برخورد قانونی با حمله‌کنندگان به نماینده گی‌های جمهوری اسلامی ایران شده است.

در یک گزارش دیگر آمده است که حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت ایران درحاشیه برنامه طرح رعد درباره اینکه آیا اخیرا پولیس برنامه ای برای برخورد با جمع آوری اتباع افغانستان دارد یا خیر؟ گفت: اتباع کشور افغانستان مهمانان عزیز ما هستند و احترام به این افراد و تامین امنیت آنان از وظایف ما است. ما هیچ مشکل خاصی در رابطه با اتباع بیگانه نداریم و همه چیز تحت کنترول است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی برخی از تحرکات اخیر در رابطه با اتباع افغانستان  به خصوص در فضای مجازی را یک توطیه توصیف کرده گفت: مردم عزیز نیز هوشیار باشند و به توطیه‌ های استکبار که می ‌خواهد میان دوستی دو ملت ایران و افغانستان خلل ایجاد کرده و آنان را درگیر کنند توجه نکنند. البته پولیس کنترول‌های لازم را نیز در خصوص این افراد داشته و در مواردی که مرتکب جرمی شوند برابر قانون با آنان رفتار خواهد شد./اناتولی

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۲ـ۱۴۰۴

Copyright ©bamdaad 2022