نتیجه انتخابات فرانسه درآیینه واقعیات جامعه

 

روز یکشنبه مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شد و امانویل ماکرون و مارین لوپن به ترتیب با ۲۷.۸۴ و ۲۳.۱۵ درصد ارا به مرحله دوم راه یافتند.

ژان لوک ملانشون نامزد چپ با ۲۱.۹۵ درصد آرا از صعود به مرحله دوم باز ماند. در صورتی که ملانشون با فابین روسل نامزد حزب کمونیست که ۲.۲۸ درصد آرا را بدست آورد متحد شده بود این احتمال وجود داشت که بتواند به جای مارین لوپن به دور دوم صعود کند.

آمار بالا مربوط به درصد آرا از میان شرکت کننده گان در انتخابات است. در حالیکه در فرانسه بیش از۵۲ میلیون واجد شرایط انتخابات وجود دارد که از میان آنان حدود ۴۸ میلیون ثبت نام کردند. یعنی حدود 4 میلیون فرانسوی اصلا برای انتخابات ثبت نام نکردند. از میان ثبت نام کننده گان ۲۶.۳ درصد آنان یعنی بیش از یک چهارم (۱۲ میلیون) سرانجام تصمیم گرفتند رای ندهند. حدود ۱.۵ درصد ارای سفید و باطله از صندوق ها بیرون آمد. یعنی در مجموع حدود ۱۷ میلیون تن یا یک سوم فرانسوی های دارای حق رای اصلا در انتخابات شرکت نکردند و غالب آنها کسانی هستند که از سیاست و طبقه سیاسی فرانسه و انتخابات های بی نتیجه با موضوعات تکراری و روش های تکراری و چهره های تکراری و سیاست های تکراری کلا ناراضی هستند. یعنی از هر سه فرانسوی یک نفر.

آرای ۲.۲۸ درصدی نامزد حزب کمونیست فرانسه نیز وزن واقعی این حزب را در جامعه فرانسه منعکس نمی کند. نخست اینکه این بیش از یک میلیون تن که به این حزب رای داده اند اکثریت بزرگ آنها از فعالان سندیکایی، مدنی، شوراها، انجمن های محلی، استادان و معلمان و نویسنده گان و به هر حال قلب تپنده جامعه فرانسه هستند که هرکدام به تنهایی نقش مهمی در محیط خود و در کل کشور ایفا می کنند. نکته دوم اینکه حزب کمونیست فرانسه تنها حزب اپوزیسیون است که دارای یک روزنامه سراسری است که هم مرجع برای جنبش اجتماعی فرانسه است و هم ابزار تبلیغ و بیان دیدگاه های آنها.

آرای ۲۲ درصدی ژان لوک ملانشون نامزد دیگر چپ فرانسه نیز وزن واقعی او را نشان نمی دهد. ملانشون در ۶ شهر از ۱۰ بزرگترین شهرهای فرانسه در جایگاه اول و در چهار شهر بقیه در جایگاه دوم قرار داشته است. مثلا در پاریس با ۳۳ درصد آرا دوم، و در مارسی، نانت، مون پلیه، لیل، استراسبورگ و تولوز در جایگاه اول بوده است. این شهرها مرکز تجمع کارگری و روشنفکری و جنبش اجتماعی فرانسه هستند. آرای متمرکز در این شهرها از نظر وزن واقعی با آرای پراکنده در شهرک ها و روستاهای فرانسه به یک اندازه اعتبار ندارد. این هم واقعیتی است که بخشی قابل ملاحظه از آرای ملانشون در واقع آرای هواداران حزب کمونیست فرانسه است که به امید آنکه وی به دور دوم راه یابد به نفع او رای داده اند.

بازنده بزرگ این انتخابات والری پرسه نامزد حزب سوسیالیست بود که در دوره قبل رهبر آن فرانسوا هولاند با بیش از ۵۰ درصد ارا به ریاست جمهوری رسید و اکنون حتا به مرز پنج درصد لازم برای بازپرداخت هزینه های انتخاباتی خود نیز نرسیده است. این سقوط بی سابقه حزب سوسیالیست فرانسه در ارتباط است با سمتگیری این حزب و اصولا احزاب سوسیالیست به سوی سرمایه داران گلوبالیست که روزبروز بیشتر بر خصلت ارتجاعی و جنگ طلب آنها می افزاید و موجب فاصله گرفتن مردم از آنها شده است. / ر ت

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۲ـ۱۳۰۴

Copyright ©bamdaad 2022